سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

آنفلوآنزای مرغی که مدتی است گریبانگیر طیورداران شمال کشور شده بود طیور خانگی دماوند و فیروزکوه را نیز مبتلا کرده است.

آنفلوانزای مرغی

به گفته محمد يوسفي، رئيس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي سازمان دامپزشكي اخيرا در فيروزكوه و دماوند يك نمونه آنفلوآنزاي مرغي را در مرغ‌هاي خانگي مشاهده كرده كه در حال انجام اقدامات لازم براي جلوگيري از انتشار اين بيماري در مناطق اطراف آن است.

به گفته وي، سازمان دامپزشكي همه تلاش خود را براي جلوگيري از گسترش شيوع بيماري آنفلوآنزاي مرغي در شمال كشور به‌كار گرفته و در اين راستا دستورالعمل‌هاي بسياري مانند ممانعت از خروج مرغ زنده از اين استان را به اجرا گذاشته است.
يوسفي با اشاره به اينكه ظرفيت كشتارگاهي استان مازندران به اندازه‌اي نيست كه همه توليد گوشت مرغ اين استان را پوشش دهد، گفت: «بايد مقداري از مرغ پرورش‌يافته از اين استان به‌صورت زنده به استان‌هاي همجوار مانند تهران براي كشتار منتقل شود، چرا كه در استان تهران برخلاف ديگر استان‌ها ظرفيت كشتارگاهي بالايي وجود دارد و از 35كشتارگاه مرغ گوشتي حدود 3كشتارگاه توليد پايتخت را پوشش مي‌دهد.»

  • به مردم اطلاعات غلط ندهيد

دكتر شمسعلي معلم، عضو شوراي‌عالي سازمان نظام دامپزشكي با اشاره به اينكه آنفلوآنزاي مشاهده شده در شمال كشور در طيور خانگي مشاهده و گزارش شده و از مدتها قبل هم اين بيماري در ميان طيور خانگي وجود داشته به همشهري مي‌گويد:« آنچه مسلم است اينكه اين بيماري در طيور صنعتي مازندران مشاهده نشده و سازمان دامپزشكي كشور نهايت تلاش خود رابراي تشخيص اين بيماري انجام داده است. مردم اطمينان داشته باشند طيوري كه در كشتارگاه‌هاي صنعتي استاندارد و زيرنظر سازمان دامپزشكي ذبح مي‌شوند هيچ‌گونه آلودگي به ويروس آنفلوآنزا ندارند و مردم مي‌توانند با خيال راحت اين محصولات را استفاده كنند.» به گفته وي براساس پروتكل سازمان دامپزشكي كشور درصورتي كه آلودگي به ويروس آنفلوآنزا در محلي مشاهده شود دام‌هاي آن محل در شعاع مشخصي تست شده و اگر آلودگي مشاهده شد دام‌ها معدوم مي‌شوند.

معلم با تأكيد بر اينكه اطلاع‌رساني درخصوص اين بيماري بايد در نهايت دقت و اصولي و منطقي انجام شود با انتقاد از برخي اطلاع‌رساني‌هاي ناآگاهانه در اين‌باره توضيح مي‌دهد:«دادن اطلاعات غيراصولي و غيركارشناسانه به مردم امنيت رواني جامعه را به مخاطره مي‌اندازد. گاهي حتي تصاويري كه از رسانه ملي درخصوص معدوم‌سازي‌ طيور پخش مي‌شود با آنچه در واقعيت وجود دارد مغاير است، به‌عنوان مثال رسانه ملي تصويري از معدوم‌سازي‌ طيور در يك سوله بزرگ پرورش مرغ را نشان مي‌دهد درحالي‌كه در واقعيت معدوم‌سازي‌ در يك روستا انجام شده و تعداد طيور معدوم‌شدكم بوده و اين فيلم از آرشيو بيرون آورده شد.

همين تصاوير و اخبار منتشر شده غيركارشناسانه باعث وحشت مردم مي‌شود و از طرف ديگر به صنعت مرغداري نيز لطمه مي‌زند.» وي با تأكيد بر اينكه شايد اين بيماري به‌صورت خفيف در طيور بومي هر استاني وجود داشته باشد، مي‌گويد: اگر به‌صورت اصولي با ‌اين بيماري مبارزه شود تهديدي براي جامعه به‌حساب نمي‌آيد و مردم مطمئن باشند اگر محصولات داراي تاريخ مصرف و ممهور به مهر كشتارگاه و سازمان دامپزشكي را مصرف كنند خطري متوجه سلامت آنها نخواهد بود. به گفته وي طيور محلي مثل اردك، غاز، ‌مرغ و... كه توسط شارچيان شكار شده و يا در خانه‌هاي محلي پرورش پيدا مي‌كنند و در بازارهاي محلي و معابر به فروش مي‌رسند بايد با احتياط مصرف شوند. »

کد خبر 300364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha