دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

مریم دری منش: نوویتسکی موفق ترین بسکتبالیست لیگ حرفه ای NBA آمریکا ، با دریافت مبلغ ۱۴ میلیون دلار دستمزد سالانه، پس از میشائیل شوماخر، گران ترین ورزشکار آلمانی است .

نوویتسکی در حال حاضر موفق ترین بسکتبالیست لیگ حرفه ای NBA آمریکاست. این آلمانی سالهاست که مغز متفکر تیم دالاس ماوه ریکس است. در جام جهانی بسکتبال در سپتامبر سال ۲۰۰۲ در ایندیانا پولیس، به همراه تیم ملی آلمان عنوان سومی این مسابقات را به دست آورد. وی با دریافت مبلغ ۱۴ میلیون دلار دستمزد سالانه، پس از میشائیل شوماخر، گران ترین ورزشکار آلمانی محسوب می شود.

هیچ وقت علاقه ندارد که توجه مردم را به خود جلب کند. با این وجود بهترین بسکتبالیست جهان، در شرق دور هم مرکز توجه عموم است. تلویزیون ZDF آلمان به مناسبت جام جهانی بسکتبال در ژاپن (۹ آگوست تا ۳ سپتامبر)، با این بسکتبالیست ۱۳/۲ متری آلمان گفت وگو کرده است:

  • شما بارها تأکید کرده اید که بازی در تیم ملی بسکتبال آلمان برایتان بسیار لذت بخش است. اما دقیقاً چه چیز خاصی در بازی در تیم ملی برایتان وجود دارد؟

من اینجا از سالها پیش همه بازیکنان را می شناسم. الان بعضی چیزها مثل روحیه تیمی افزایش یافته است. همیشه از دیدن هم تیمی هایم خوشحال می شوم. اما طبعاً موفقیتی هم که در سالهای آخر کسب کردیم، مرا مجذوب کرده و به هیجان وامی دارد. همه می دانند که شرکت در مسابقات المپیک هدف بزرگ ورزشی من است.

  • چرا پس از یک فصل بسیار مشقت آور و دشوار در NBA با انجام بیش از ۱۰۰ مسابقه، این همه به خود زحمت می دهید؟

من این طور فکر نمی کنم. من به عنوان یک بسکتبالیست از مسابقه لذت برده و از آن سود می برم.

  •  تیم آلمان برای تبدیل شدن به بهترین تیم جهان چیزی کم دارد؟

 نمی توان گفت. ما در اغلب مواقع تیمی در سطح بالا داشتیم. ولی به علت وجود تیمهای خوب زیاد، بخصوص در اروپا باید هر روز بهتر از قبل شد.

  • آیا آینده ای را در آلمان برای خود در نظر دارید؟

 اگر همسرم موافق باشد، احتمالاً به آلمان برمی گردم. اما من زمان زیادی تا پایان دوران فعالیتم ندارم، بنابراین صبر می کنم تا همه چیز در آرامش فرا برسد. در هر صورت همیشه آلمان وطن من باقی خواهد ماند.

  • دیوید اشترن، رئیس هیئت بسکتبال NBA بارها در مورد یک تیم NBA در اروپا سخن گفته است. از نظر شما این کار امکان پذیر و قابل تصور است؟

در حال حاضر به سختی می توانم آن را تصور کنم. مشکلات بزرگی در این راه وجود دارد. دیوید اشتون تاکنون کارهای زیادی انجام داده، شاید این کار را هم بکند.

  •  چرا بازیکنان آلمانی دیگری در NBA بازی نمی کنند؟ جرأت این کار وجود ندارد و یا بیشتر به کیفیت کارشان مربوط می شود؟

الان کیفیت پایین است، ربطی هم به جرأت و شهامت ندارد. اول یک بازیکن باید مورد توجه قرار گرفته و به استخدام این تیمها درآید.

  • لذت بازی در جام جهانی بیشتر است یا مثلاً بازی در NBA یا یک بازی پلی آف؟

 نمی توان اینها را با هم مقایسه کرد. هر دوی اینها زندگی من است و لذت بسیار زیادی به من می دهد. کسب عنوان در NBA شاید برای من کمی مهم تر باشد اما بین مدال جام جهانی و المپیک تفاوت چندانی نمی بینم.

  • چه چیز شما را در مورد جام جهانی و نیز هدفی بزرگتر مثل المپیک این قدر مطمئن می کند و بالاخره برای تیم آلمان کسب چه عنوانی را ممکن می دانید؟

همه چیز امکان دارد، در هر مورد. ما نشان داده ایم که می توانیم مدال بیاوریم. اما رقابت آنقدر شدید و زیاد است که یک روز ضعیف به منزله حذف تیم از رقابتها خواهد بود.

  • شما از ماه جولای با دوست خود هولگر گشویندنر تمرین می کنید. فوق ستاره ای مثل شما هنوز روی چه چیزهایی باید کار کند؟

من جزئیات کارم را بهبود می بخشم، چند حرکت و کار با پا. باید در دفاع سریع تر عمل کنم. علاوه بر اینها باید روی فکرم هم کار بکنم.

  •  روی فکرتان؟ منظورتان چیست؟

من وقتی پرتاب رو به جلویم به نتیجه نمی رسد در تمام مدت باقی مانده بازی سه درجه افت می کنم و ریتم بازی از دستم خارج می شود. باید یاد بگیرم که از دفاع بازی را شروع کنم.

  • شما در آمریکا کار می کنید و تعطیلاتتان را در آلمان می گذرانید. در هر دو کشور هم مرتب با رسانه ها سرو کار دارید. تفاوت رسانه های این دو کشور در چیست؟

اینجا در آلمان زندگی خصوصی خیلی مهم است، گرچه همه می دانند که من ترجیح می دهم در ملاء عام در مورد زندگی خصوصی ام صحبت نکنم. اما آمریکایی ها فقط به بسکتبال علاقه دارند. نمی دانم چه موقع بالاخره یک خبرنگار آمریکایی در مورد زندگی شخصی ام سؤال خواهد کرد.

موفق ترین اروپایی در NBA

درک ورنر نوویتسکی در ۱۹ ژوئن سال ۱۹۷۸ به دنیا آمد. وی از همان دوران کودکی تنیس و بسکتبال بازی می کرد. ابتدا در تنیس موفق ظاهر شد و در رده سنی خودش نفر دوم آلمان شد. پس از آن فعالیتش را در بسکتبال متمرکز کرد.

استعداد ورزش در خانواده آنها وجود داشت. مادرش هلگا نوویتسکی قبلاً در تیم ملی بسکتبال زنان آلمان بازی می کرد. پدرش هم هندبالیست بود. وی در وورتسبورگ تحصیل کرده و در آنجا مدرسه را به پایان رساند.

درک توانست به زودی وارد لیگ حرفه ای بسکتبال شود. فصل ۹۸/۱۹۹۷ در بوندسلیگا ۱ در DJK ، باشگاهی که خواهرش سیلکه هم در آن عضویت داشت بازی کرد. وی بهترین و امتیاز آورترین بازیکن تیمش بود. او در آن زمان تحت نظر هولگر گشویندنر تمرین می کرد.از آنجا به آمریکا رفت. در یک دیدار تمرینی در مقابل بهترین دانشجویان بسکتبالیست آمریکایی نمایشی عالی داشت. در آنجا رکورد جدیدی با ۳۳ امتیاز و ۱۴ ریباند به دست آورد.

 در اولین فصل حضورش در آمریکا یکی از بهترین تازه واردهای NBA بود و اولین بسکتبالیست آلمانی بود که از آلمان به طور مستقیم به NBA رفت. در فصل ۱۹۹۸ اولین قرارداد حرفه ای خود را با باشگاه دالاس ماوریکس امضا کرد. در این فصل به خاطر انتظارات بالا، تحت فشار زیادی بود و تنها موفق به کسب ۲/۸ امتیاز و ۴/۳ ریباند شد، البته نمایش او به عنوان یک تازه وارد قابل قبول بود و نشان از استعداد فوق العاده او در بسکتبال و آینده درخشان او در این رشته داشت.

در دومین فصل حضور در آمریکا (۲۰۰۰-۱۹۹۹) پیشرفت زیادی کرد و به ۵/۱۷ امتیاز و ۵/۶ ریباند رسید. در پایان آن فصل از او با عنوان بازیکنی یاد شد که بیشترین پیشرفت را داشته است.

برای فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ تمریناتش را زودتر از موعد با هولگر گشویندنر آغاز کرد تا توانایی های بیشتری کسب کند. در این فصل او موفق ترین گلزن ماوه ریکس بود. در مرحله پلی آف NBA در سال ۲۰۰۳که دالاس به نیمه نهایی رسید، نوویتسکی با ۴۶ امتیاز در یک بازی رکورد باشگاه را شکست و با کمک او بود که باشگاه توانسته بود پس از ۱۵ سال به دور پلی- آف برسد.

اوایل دسامبر سال ۲۰۰۴ توانست این رکورد را با ۵۳ امتیاز در مقابل هیوستون راکتس یک بار دیگر ارتقا بخشد. درست قبل از شروع فصل ۲۰۰۳/۲۰۰۲ توسط رؤسای باشگاه های NBA به عنوان بهترین بازیکن خارجی لیگ بسکتبال آمریکا انتخاب شد. از وی در طول دوران فعالیتش شش بار برای تیم منتخب NBA نام برده شده است. (در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ در تیم سوم، در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در تیم دوم و در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در تیم اول منتخب).

 به علاوه او در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در انتخاب MVP (باارزش ترین بازیکن)، که افتخاری بسیار بزرگ است،  به عنوان نفر سوم انتخاب شد. او در تاریخ NBA اولین بسکتبالیست اروپایی است که در تیم اول منتخب برگزیده می شود.

 ضمن اینکه او اولین بازیکن اروپایی است که بیش از ۲۰۰۰ امتیاز در یک فصل NBA کسب کرده است. (فصل های ۲۰۰۳/۲۰۰۲ ۲۰۰۵،/۲۰۰۴ و۲۰۰۶/۲۰۰۵). در فصل ۲۰۰۶/۲۰۰۵ دوباره تیمش را پس از پیروزی (۹۳:۱۰۲) مقابل فونیکس سانز به مرحله پلی آف و نیز برای اولین بار در طول تاریخ باشگاه به فینال این مرحله رساند.

در آنجا آنها به مصاف میامی رفتند و پس از اینکه ۲ بر صفر جلو افتاده بودند، با نتیجه ۴ بر ۲ شکست خوردند. روزنامه ایتالیایی گازتادلو اسپرت در سالهای ۲۰۰۲ ، ۲۰۰۳ ، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ او را به عنوان برترین بسکتبالیست اروپایی انتخاب کرد.

با تیم ملی آلمان در تابستان سال ۲۰۰۱ در رقابتهای قهرمانی اروپا شرکت کرد. آلمان در آن سال در دیدار رده بندی به مصاف اسپانیا رفت و گرچه بازی را به آنها واگذار کرد اما توانست راهی جام جهانی ۲۰۰۲ شود. البته این جام موفقیتی شخصی برای نوویتسکی به همراه آورد.

وی با کسب میانگین ۲۹ امتیاز در هر بازی، موفق ترین بازیکن این رقابتها لقب گرفت. در جام جهانی ۲۰۰۲ تیم ملی آلمان صاحب مدال برتر (مقام سوم) و در جام ملتهای اروپا ۲۰۰۵ مدال نقره (مقام دوم) را کسب کرد و نوویتسکی در هر دو تورنمنت، همچون جام ۲۰۰۱ اروپا، به عنوان بهترین بازیکن مسابقات انتخاب شد.

آنچه در مورد درک نوویتسکی اهمیت دارد این است که وی با وجود قد ۱۳/۲ متری از تکنیک پرتابی فوق  العاده برخوردار است و برخلاف بسیاری از بازیکنان بلند قد که بیشتر در نزدیکی سبد امتیاز کسب می کنند، یکی از بهترین بازیکنانی است که پرتابهای سه امتیازی دارد. برخی کارشناسان البته به ضعف او در کارهای دفاعی اشاره می کنند. اما وی از سال ۱۹۹۸ و اولین فصل حضورش در NBA با تمرین زیاد، پیشرفت زیادی در این زمینه داشته است و تقریباً یکی از کامل ترین بازیکنان دنیا محسوب می شود.

درک نوویتسکی در یک نگاه
متولد: ۱۹ ژوئن ۱۹۷۸ در وورتسبورگ
قد: ۱۳/۲ متر
وزن: ۱۱۱ کیلوگرم
تیم: دالاس ماوه ریکس (از ۱۹۹۸)
دستمزد سالیانه: ۱۴ میلیون دلار
سرگرمی ها: مطالعه و نواختن ساکسیفون
موفقیت های بزرگ:
فینال NBA در سال ۲۰۰۶ (شکست در مقابل میامی) 
مقام سومی جهان با تیم ملی آلمان در سال ۲۰۰۲ و انتخاب به عنوان باارزش ترین بازیکن (MVP) مقام دوم اروپا در سال ۲۰۰۵ و انتخاب به عنوان باارزش ترین بازیکن (MVP) .

قرارداد فعلی وی با دالاس ماوه ریکس تا پایان فصل ۲۰۰۸/۲۰۰۷ اعتبار دارد. دستمزد وی در فصل ۲۰۰۶/۲۰۰۵ ، ۸/۱۳ میلیون دلار و در سال جاری ۱/۱۵ میلیون دلار است. در پایان قرارداد نیز این مبلغ بالغ بر ۳/۱۶ میلیون دلار می شود. به علاوه او این امکان را در اختیار دارد که یک سال قبل از قرارداد، زودتر از موعد آن را فسخ کند.

کد خبر 3002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز