چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین - علی‌حیدری*: بی‌شک سازمان‏‌ها محصول اجتماعی شدن زندگی انسان‏ها هستند و اگر چه از بدو خلقت اجتماعات بیش از یک نفر دارای سامان و سازمان خاص خود بوده است و در بدوی‏ترین جماعات بشری نیز اشکال ابتدایی ساماندهی و سازماندهی وجود داشته است

علی حیدری

ولی در هرحال وجه تمایز جوامع متمدن و غیر متمدن، میزان شکل‏‌گیری و کارکرد سازمانها بوده است

و یکی از معیار‏های پیشرفت و توسعه کشورها، کمیت و کیفیت سازمانهای آنها می‌باشد در حال حاضر انسانها و جوامع توسط سازمانهای محلی، ملی و بین‌المللی احاطه شده است ولی تردیدی نیست که این سازمانی توسط انسان‏ها شکل گرفته و قوام و دوام یافته‏اند و انسان محور توسعه، پیشرفت و تعالی سازمانها و کشور ها است. علیهذا نقش انسان در سازمانها بسته به اهداف و ماموریتها، حیطه عملکردی، نوع، کارکرد، ماهیت، محصول یا کالا یا خدمت و ... هر سازمان متفاوت است.

بطور مثال در یک سازمان تولیدی که یک محصول، کالا یا خدمت ملموس و عینی ارائه می‏کند نقش انسان متفاوت است با یک سازمان بیمه‏گر که کالایی ناملموس، مجازی و محتمل‏الوقوع ارائه می‏‌نماید. در سازمان‌های بیمه‌ه‏ای بطور اعم و سازمانهای بیمه‌گر اجتماعی بطور اخص نقش سرمایه انسانی بسیار مهم و حائز اهمیت است چرا که این قبیل سازمانها برآیند اعتماد و مشارکت شرکای اجتماعی خود هستند و وجه اصلی و بارز آنها امانت‏داری است و بلحاظ اینکه محصول، کالا و یا خدمت این قبیل سازمانها، پوشش ریسکهای آتی است نقش نیروی انسانی در جذب شرکاء، جلب اعتماد و اطمینان و شکل دهی تعادل منابع و مصارف و تنظیم ورودی هاو خروجی‏ها بسیار حائز اهمیت است.در یک سازمان تولیدی صنعتی آثار و تبعات، کارکرد و عملکرد ناصحیح یا نامطلوب نیروی انسانی، به سرعت نمایان می‏شود و تاحدود قابل پیشگیری، جبران و ترمیم است ولی این که در یک سازمان بیمه‏گر اجتماعی به راحتی مقدور نیست و آثار و تبعات بین انسلی بوجود می‏آید که بعضاً قابل اصلاح نیست.

سازمان تامین اجتماعی یک پدیده برآمده از مشارکت چندین نسل بیمه شده قبلی است و همچنین نقطه اتکاء و خانه امید نسلهای فعلی و بعدی هم هست. این سازمان با بخشهای دولتی و عمومی فرق دارد و ماحصل پول نفت نیست که بتوان در مورد آن هر تصمیمی گرفت و هیچ مابه ازایی برای آن قائل نشد و به هیچ جا هم پاسخگو نبود. منابع و اموال سازمان تامین اجتماعی امانت و حق‏الناس است و انتخاب متولیان مدیریتی آن بایستی با دقت و وسواس بالایی صورت گیرد. سازمان تامین اجتماعی ذخیره و مزیتی اکتسابی است و منابع و مزایای موهبتی مثل نفت و معدن و ... نیست که بتوان آنرا به هر کسی سپرد.

مدیریت و کارشناسی در این سازمان باید به دست کسانی سپرده شود که دغدغه‏مند حال و آینده این سازمان بین‏النسلی و مشاع باشند و مصلحت و یا منافع روز خود یا دیگران را ملاک تصمیم‏گیری قرار ندهند بلکه بر‏مدار و محور اصول و قواعد و محاسبات بیمه‏ای بعنوان شاخص عدالت و میزان و تراز تصمیم گیری در صندوقهای بیمه‏گر اجتماعی حرکت کنند.

خشت خشت سازمان تامین اجتماعی ماحصل عرق جبین و کد یمین میلیونها انسان خدوم و تلاشگر (کارگر و کارمند و...) است و از این حیث تقدس خاصی دارد و بایستی حریم آنرا پاس داشت. نیروی انسانی سازمان تامین اجتماعی هم باید لاَ تَأکُلُواْ أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ ( سوره نساء آیه 29 ) باشد و هم لَاتَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَائهُمْ (سوره شعرا آیه 183 ) یعنی نه اجازه دارد اموال و منابع سازمان را میل کند و نه حیف و بطریق اولی نبایستی اجازه حیف و میل اموال و منابع سازمان را به هیچ احد‏الناسی بدهد حتی مقامات و مسئولین و برای اینکه نیروی انسانی سازمان تامین اجتماعی بتواند این نقش خطیر را ایفا نماید بایستی ابتدا خودش پاک دست و امین باشد و دغدغه مندی خاص و ویژه ای نسبت به حفظ کیان، تمامیت و سرنوشت سازمان تامین اجتماعی داشته باشد در اینصورت است که میتوان اطمینان یافت که تلاشها و تصمیمات او با هدف تعالی سازمان تامین اجتماعی صورت میگیرد و منافع و مصالح و منابع سازمان را صرف اهداف خود و دیگران نمیسازد شاید بتوان از قصه حضرت یوسف(ع) و شرایطی که آن حضرت برای تصدی مسئولیت خویش ترسیم میکند برای تبیین شرایط نیروی انسانی سازمان تامین اجتماعی بهره گرفت.

در قصه حضرت یوسف(ع) و پس برائت و آزادی ایشان و اثبات بیگناهی و صداقت او، پادشاه خطاب به او میگوید هم اکنون تو نزد ما از جایگاه بالایی برخورداری و مکین (شایسته) و امین ( امانت دار و مورد وثوق و اعتماد ) هستی و در ادامه حضرت یوسف(ع) میفرماید که مرا سرپرست خزائن و مدیر ذخایر کن چرا که من علیم (دانش و آگاهی) و حفیظ(نگهدارنده و صیانت کننده) هستم. بنظر میرسد اگر همین چهار شاخص ملاک انتخاب نیروی انسانی سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد بسیاری از مشکلات مبتلابه سازمان و مالا کشور مرتفع خواهد شد . اگر نیروی انسانی سازمان تامین اجتماعی براساسشایستگی انتخاب شوند (مکین) و دارای آگاهی و دانش بیمه‌ای باشند و براساس تجربه و تخصص بر این حوزه مسلط بوده و به ابعاد علمی و عملی سازمان از نزدیک آشنا بوده باشند (علیم) و همچنین امانت دار خوبی باشند (امین) باشند و در نهایت صیانت کننده و حافظ خوبی برای ذخایر و اندوخته‏های شرکای اجتماعی باشند (حفیظ) و از جان و دل به صیانت از منافع و منابع و مصالح سازمان تامین اجتماعی بپردازند، می‏توان از قوام و دوام و پایایی و پویایی این سازمان بزرگ مقیاس ملی اطمینان یافت.

مشابهت قصه مدیران و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی با قصه حضرت یوسف(ع) در این است که پس از پیشگویی و تعبیر خواب مبنی بر اینکه هفت سال فراوانی خواهد بود و هفت سال قحطی، آن حضرت عهده‏دار اداره امور گردیده و در طی 7 سال اول خزائن و اندوخته‏هایی را برای 7 سال قعطی فراهم می‏آورد و بخوبی از آنها صیانت می‏کند تا در زمان بحران و بروز خطر و ریسک از آنها استفاده نماید .در داستان تامین اجتماعی نیز نسلهایی از بیمه شدگان در دوران اشتغال مبالغی را نزد این سازمان به ودیعت می نهند تا در زمان بازنشستگی و یا بروز خطراتی نظیر از کارافتادگی و ... از مزایا و مواهب آن بهره‏مند گردند و نتیجه آنکه مدیران و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی بایستی یوسفانه عمل کنند و امانت داری را در حد اعلای خود نگاه دارند و در این میان نبایستی رویکرد‏های شخصی و سلیقه‏ای، خوشایند افراد و مناصب، رضایت برخی از افراد مرتبط با تشکلهای شرکای اجتماعی و ... را ملاک تصمیم و عمل خویش قرار دهند.

با این تفاسیر سازمان تامین اجتماعی نبایستی جایی برای افراد ریاکار و مزوّر، متملق و چاپلوس، ملون و متلون، نان به نرخ روز خور و عضو تشکل همسو با هر سو و ... باشد و بایستی نظامات شناسایی، انتخاب، جذب، بکارگیری، انتصاب و ... سازمان تامین اجتماعی بر مبنای بکارگماری افراد علیم، امین، حفیظ و مکین استوار گردد.

و از سوی دیگر بایستی برای حفظ و نگهداشت این نیروی انسانی با آن مختصات و مشخصاتی که برشمرده شد نیز فکری کرد. بایستی کارکنان سازمان بعنوان مشتریان داخلی از سوی متولیان امر تکریم شوند و به آنان احترام گذاشته شود تا بتوان انتظار داشت که آنان نیز مخاطبین، مراجعین و شرکای اجتماعی را تکریم نموده و احترام آنان را رعایت نمایند. بایستی در نظامات داخلی و در مواجهه با کارکنان اصل را بر برائت گذاشت تا بعنوان انتظار داشت که آنان نیز در قبال کارفرما، بیمه شده و مستمری بگیر اصل را بر برائت بگذارند.

بایستی در انتصابات شایسته گرایی و شایسته سالاری ملاک عمل قرار گیرد تا بتوان انتظار داشت که پرسنل نیز برای نیل به مدارج بالاتر به روشهای دیگر نظیر لابی‏گری، توصیه بازی و ... روی نیاورند و در نهایت اینکه چون سازمان تامین اجتماعی یک نهاد درآمد-هزینه ای بوده و پشتش به اعتبارات و بودجه های دولتی و نفتی گرم نیست و کاملاً متکی بر کارکرد و عملکرد نیروی انسانی خود با ابتناء بر سرمایه اجتماعی برآمده از اعتماد و مشارکت شرکای اجتماعی است و نظر به اینکه سازمانی اجتماعی- اقتصادی است و سازمانی است که اگرچه کارکرد اجتماعی دارد ولی بایستی کاملاً اقتصادی، شفاف و محاسبه پذیر اداره شود فلذا بایستی نظامات جبران خدمت و انگیزشی آن بگونه‏ای معطوف به هدف،عادلانه، مکفی و مبتنی بر کارمزدی بجای وقت مزدی باشد تا بتواند همگرایی سازمانی را شکل دهد.

ابعاد بزرگ گردش مالی و چرخه منابع و مصارف سازمان، ماهیت بین النسلی سازمان و ماندگاری آثار مثبت یا منفی عملکرد پرسنل در ساختار درآمد - هزینه ای سازمان ، عدم امکان و یا صعوبت ترمیم و اصلاح برخی از کاستیها و نواقص و یا سوء عملکرد مدیران و کارکنان، گستره زمانی، مکانی و جمعیتی خدمات سازمان تامین اجتماعی و ... حاکی از اهمیت نقش سرمایه انسانی است که بایستی به آن توجه وافی و کافی مبذول داشت و از آن صیانت نمود تا این نهال برومند همواره در مسیر بالندگی و تعالی قرار گیرد.

* علی حیدری - عضو و نائب رئیس هیات مدیره سازمان تامين اجتماعي

کد خبر 300054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha