دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

ترجمه- پریسا شبانی: اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا مشهورترین مرجع تایید محصولات دارویی در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

 این که کدام دارو از این اداره تایید گرفته یا نگرفته، از مهم‌ترین اخبار در بازار داروی دنیا به حساب می‌آید و طبیعتا برای شرکت‌های سازنده دارو در سراسر دنیا، تایید «اف دی ای» یک امتیاز فوق‌العاده محسوب می‌شود.

از آن‌طرف، کارشناسان این سازمان هم گاهی متهم به تبانی با شرکت‌های داروسازی می‌شوند که مثلا به قدر کافی در مورد بی‌خطر بودن داروها حساسیت به خرج نمی‌دهند و ...

شاید به همین خاطر است که در ماه‌های اخیر این سازمان نسبت به ارائه این تایید وسواس بیشتری به خرج داده و درخواست‌های تعداد زیادی از داروهای آزمایشی را رد کرده است یا تایید آنها را به تاخیر انداخته است.

 به گزارش آسوشیتدپرس، این اقدام تا جائی پیش رفته که علاوه برآنکه از عرضه داروهایی که نیاز مبرم برخی بیماران است جلوگیری کرده است، ارزش سهام شرکتهای داروسازی را کاهش داده است. رد و تاخیر در تایید درخواستهای دارویی ، غول‌های دارویی نظیر گلاسکواسمیت کلاین، مرک‌اند کو، نوارتیس‌ای جی، سانوفی آونتیس و ویث را هم تحت تاثیر قرار داده است.

 اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا اخیرا هشدارهای مربوط به چندین دارو را شدیدتر کرده است که مهمترین آنها داروهای دیابت آواندیا و آکتوس است. این اداره 5 ماه پیش شرکت نوارتیس را واداشت داروی یبوست «زلنورم» را از بازار جمع‌آوری کند. کریس میلن، معاونت مرکز مطالعه تهیه دارو در دانشگاه تافتس صراحتا گفته که این اداره بطور اصولی برای بررسی داروها به ویژه از نظر عوارض جانبی آنها بر قلب و کبد، کنترل بیشتری اجرا کرده است.

به گفته وی این اداره کارخانه‌های داروسازی را ملزم کرده است که داروهای آزمایشی را که مشابه داروهای موجود در بازار هستند، موثرتر و سالم‌تر از انواع قبلی باشند.

براساس اعلام خدمات تحقیقات داروسازی و بیوتکنولوژی، این اداره ۶۱درصد درخواستهای دارویی را تا اوسط ماه اوت تایید کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۳درصد کاهش نشان می‌دهد. شرکت فریدمان، بیلینگز، رامسی هم اخیرا گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد تایید هویت‌های مولکولی جدید که طی آن بجای ایجاد تغییراتی در داروهای موجود از ترکیبات شیمیایی جدید تهیه می‌شود امسال کمترین سطح طی دهه گذشته قرار داشته است.

در سال 2007، فقط 7 داروی جدید تا پایان ماه ژوییه توسط این اداره تایید شده است، درحالی‌که متوسط تایید داروها در هفت ماه اول سال از سال ۱۹۹۸تاکنون به ۱۲دارو می‌رسید. همه این‌ها یعنی ضرر هنگفت شرکت‌های داروسازی چرا که میانگین هزینه تهیه یک داروی بالقوه از مرحله کشف تا تایید ۹۸۰ میلیون دلار است و این فرایند بطور متوسط ۱۴/۲سال طول می‌کشد.

 به گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد این اداره از سال ۲۰۰۴ تا کنون در موضع دفاعی قرار گرفته است. در این سال شرکت مرک داروی مسکن وایوکس را که تایید اف دی ای داشت، پس از این که معلوم شد چقدر باعث افزایش خطر حمله قلبی و سکته می‌شود، از بازار جمع‌آوری کرد. به دنبال آن، سال گذشته اف دی ای، داروی آرکوکسیای شرکت مرک را که جایگزین وایوکس است و در بسیاری از کشورهای دیگر عرضه می‌شود رد کرد.

شرکت داروسازی هولدینگز اعلام کرده این اداره برای دومین بار خواستار مدت زمان بیشتری برای مرور داروی فروا شده است.

داروی میگرن فروا که پیش‌تر تایید شده بود، حالا برای یک کاربرد جدید یعنی جلوگیری از میگرن قاعدگی درخواست شده است. اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا همچنین داروی تجربی bifeprunox شرکت ویث برای اسکیزوفرنی و Pristiq که اولین داروی غیرهورمونی برای علایم یائسگی است را نیز نپذیرفته است. در این میان شرکتهای کوچک داروسازی نیز آسیب دیده‌اند.

 اف‌دی‌ای اخیرا برای دومین بار از شرکت Pozen خواست در مورد داروی میگرن Trexima که با همکاری گلاسکواسمیت کلاین می‌سازد، اطلاعات بیشتری در اختیار بگذارد و فقط انتشار این خبر قیمت سهام این شرکت را ۴۶ درصد کاهش داد.

کد خبر 29976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز