یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: سخنگوی دولت سرانجام استعفای ابراهیم شیبانی از سمت حساس‌ترین مقام اقتصادی کشور یعنی ریاست‌کل بانک مرکزی و موافقت رئیس‌جمهوری با استعفای وی را تأیید کرد.

به این ترتیب ابراهیم شیبانی یکی از 2 عضو کابینه دولت نهم، که از  قبل در سمت خود باقی مانده بود، از دولت جدا شد. این سومین تغییر در طی 2 هفته اخیر در کابینه  است که همزمان با هفته دولت صورت می‌گیرد.

در حالی که طی چند هفته اخیر، مسئولان ارشد دولت خبر تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی را تکذیب می‌کردند، سخنگوی دولت با تأیید خبر استعفای رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در پی استعفای آقای شیبانی از ریاست کل بانک مرکزی، آقای احمدی نژاد، رئیس جمهوری، نیز با این استعفا موافقت کرده است.

الهام در حاشیه حضور اعضای هیأت وزیران در مرقد مطهر امام خمینی به مناسبت هفته دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار واحد مرکزی خبر در این‌باره و همچنین درباره زمان تعیین جانشین آقای شیبانی افزود: بدیهی است تا زمان صدور حکم رئیس‌کل جدید بانک مرکزی توسط رئیس‌جمهوری، آقای دکتر شیبانی همچنان به کار خود در این سمت ادامه خواهد داد.

سخنگوی دولت در خصوص گزینه جایگزینی رئیس مستعفی بانک مرکزی گفت: تعیین آقای طهماسب مظاهری به عنوان رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در مرحله نهایی است و رئیس‌جمهوری پس از تشکیل مجمع عمومی‌بانک مرکزی در روز سه شنبه حکم او را صادر خواهد کرد.

سخنگوی دولت دلیل استعفای شیبانی را اعلام نکرد.

رئیس جمهوری در هفته‌های اخیر با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی، در 2 فرمان خواستار تغییر ساختار و کارکرد نظام بانکی شد.

همچنین در ابتدای سال شورای پول و اعتبار به ریاست رئیس کل بانک مرکزی رأی به تثبیت نرخ سود بانکی داد که با مخالفت رئیس‌جمهوری روبه‌رو شد و نهایتاً شورا نرخ سود تسهیلات را کاهش داد.

در آخرین تحول، شورای پول و اعتبار به عنوان مرجع عالی تصمیم‌گیری اقتصادی کشور در راستای طرح ادغام شوراهای عالی کشور منحل شد.

ابراهیم شیبانی از سال 1382 پس از فوت مرحوم محسن نوربخش با ارتقاء از دبیرکلی بانک مرکزی، به سمت ریاست بزرگترین نهاد پولی کشور رسید.

هیچ علاقه‌ای به رفتن به بانک جهانی ندارم

ابراهیم شیبانی همچنین در واکنش به اخبار مربوط به احتمال انتصاب وی به عنوان نماینده ایران در بانک جهانی، گفت: بنده هیچ علاقه ای برای رفتن به بانک جهانی ندارم. در گذشته در بانک جهانی فعالیت داشته ام ولی در حال حاضر هیچ تمایلی برای رفتن به آنجا‌ ندارم و این موضوع را به رئیس جمهوری نیز اعلام کرده ام.

شیبانی در پاسخ به این سئوال که اگر رئیس جمهوری دستور دهند، شما قبول خواهید کرد یا خیر؟ گفت: بنده گفتم علاقه ای به رفتن ندارم.

بر اساس اخبار غیررسمی، رئیس ‌جمهوری قصد دارد پس از تعیین جانشین شیبانی در بانک مرکزی، وی را به سمت نمایندگی ایران در بانک جهانی یا مسئول شورای عالی مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصاد منصوب کند.

کد خبر 29956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز