پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر می‌خواهید در استخر محل زندگیتان سالم و ایمن بمانید، باید مراقب چیزهای بسیاری باشید.

در اینجا به چند اقدام احتیاطی اشاره می‌کنیم که باید قبل شیرجه زدن به درون آب استخر در فصل تابستان انجام دهید، از جمله برای دوری جستن از بیماری‌های ناشی از آب از کهیر و حساسیت‌های پوستی.

  • آب را آزمایش کنید

قبل از پریدن به داخل استخر لازم است، باید اطلاعات کاملی درباره آب استخر از جمله میزان کلر آن داشته باشید.

دلایل زیادی برای میزان ناکافی کلر در آب می‌تواند وجود داشته باشد که برخی از آن‌ها شامل درست کار نکردن تجهیزات استخر، عدم نظارت و آموزش کافی کارکنان است. صرف‌نظر از علت موضوع، زمانی که PH یا میزان کلر آب خیلی پایین است، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند در آب رشد و تکثیر کنند؛ اما روی دیگر سکه چيست؟ اگر مقدار زیادی کلر در آب استخر وجود داشته باشد، شناگران علائمی نظیر سرفه، تهوع، سوزش چشم و گلو و سایر علائم ناخوشایند را تجربه می‌کنند.

 اما از كجا معلوم كه استخر به‌درستی نگهداری شده باشد؟ کشف این موضوع آسان است. این کار تنها با خرید چند نوار مخصوص آزمایش که در بسیاری از فروشگاه‌ها موجود است و می‌تواند PH و میزان کلر آزاد آب را اندازه‌گیری کند، انجام‌پذیر است. مطمئن شوید مواد ضدعفونی‌کننده در آب وجود دارند و همچنین از کارکرد درست این مواد اطمینان حاصل کنید. این نوارهای آزمایش معمولاً ارزان، دقیق هستند و کاربری آسانی دارند.

درباره شرایط نگهداری استخر از مدیران آن پرس‌وجو کنید. آیا وضعیت شیمیایی مناسب آب از نظر PH و میزان کلر حفظ‌شده است؟ آیا آب از فیلترهای مخصوص و دستگاه ترکیب‌کننده با کلر عبور می‌کند؟ نمره بازرسان بهداشت بعد از آخرین بازبینی استخر چند بوده است؟ این‌ها سؤالات ساده‌ای هستند که می‌توانند پاسخ‌هایی واجد اطلاعات مهم و افشاگرانه‌ای در خود داشته باشند.

  • قبل از شنا دوش بگیرید

اگر مدتی از زمان آخرین استحمام شما گذشته باشد، اگر چربی پوست، کرم‌های ضد آفتاب، پمادهای دفع‌کننده حشرات، آرایش روی پوست شما باقی‌مانده باشد، آن‌ها را با خود به آب استخر منتقل خواهید کرد. نظرخواهی‌ها نشان می‌دهد بیش از 40 درصد شناگران دوش نگرفته و مستقیماً داخل آب می‌روند.

برای حفظ پاکیزگی امکانات استخر بایستی قبل از ورود به استخر دوش بگیرید.

  • آب استخر را نخورید

 به نظر می‌رسد این مورد بدیهی باشد، اما در هر فصل باید یادآوری کرد که مراقب باشید حتی به‌صورت تصادفی آب استخر را ننوشید و قورت ندهید. این کار باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری می‌شود.

  • زمان‌های استراحت منظمی داشته باشید

گذراندن تمام روز را در آب می‌تواند عوارضی نظیر آفتاب‌سوختگی، گرمازدگی، کم‌آبی بدن و کاهش قند خون را در پی داشته باشد. والدین فرزندان را در فواصل زمانی منظم برای خوردن آب، غذا، زدن کرم ضد آفتاب یا دوش گرفتن از آب خارج کنند.

هر یک ساعت فرزند خود را از آب خارج کنید. اسنکی بخورید. کمی کرم ضد آفتاب بمالید و به دستشویی بروید. از نظر بیولوژیکی و فیزیولوژیکی، افراد بعد از 45 دقیقه غوطه‌وری در آب با توجه به فیزیولوژی بدن و تحت ‌فشار بودن در آب نیاز به رفتن به دستشویی دارند.

  • مراقب محل‌های باز و پوشیده نشده خروج و تخلیه آب باشید

سيستم‌هاي خروجی آب را نگاه کنید. اگر بخش‌هایی که موجب مکش آب و انتقال آن به سیستم فیلتراسیون می‌شوند، شکسته، آسیب‌دیده یا از بین رفته‌اند، بایستی این تسهیلات فوراً تا زمان جایگزینی سیستم جدید بسته‌شده و مورد استفاده قرار نگیرند. بعدازاینکه مو یا یکی از اعضای بدن شناگران در سامانه‌های خروجی آب گیر می‌کند و آن‌ها نمی‌توانند به سطح آب بیایند. غرق می‌شوند... حداقل 9 نفر در آمریکا در طی سال‌های 1999 تا 2007 به‌این‌علت فوت کرده و 63 نفر نیز آسیب‌دیده‌اند.

از سال 2007 در آمریکا همه استخرهای عمومی ملزم شدند تا دارای یک سیستم تخلیه و خروجی اصلی همراه با درپوش‌های ضد به دام افتادن و سامانه‌های آزادسازی خودکار باشند؛ اما حوادث باز هم رخ می‌دهند و درواقع احتمال کمی وجود دارد که این درپوش‌ها آسیب ببینند.

  • از شنا کردن با داشتن زخم در بدن اجتناب کنید

 باورهای نادرستی دراین‌باره وجود دارد که شنا کردن در آب کلردار و یا آب‌نمک می‌تواند به بهبود یا تمیز کردن زخم‌ها کمک کند؛ اما درواقع یک زخم باز محلی برای ورود میکروب‌ها است. پس با یک بریدگی یا جراحت شنا نکنید.

  • گوش‌گیر، عینک و کفش‌های مخصوص شنا را همراه داشته باشید

 از گوش‌ها، چشم‌ها و پاهایتان در استخر مراقبت کنید. یک عینک مخصوص شنا با خود داشته باشید تا مانع از تماس چشم با آب کلردار شود که می‌تواند باعث قرمزی چشم شود (کلرامین، ادرار، عرق و سایر فرآورده‌های بیولوژیکی متصل به کلر می‌توانند موجب تاری دید شما شوند).

تعدادی گوش‌گیر در کیف شنای خود داشته باشید. عفونت گوش خارجی که نتیجه محبوس شدن آب آلوده در گوش است و سبب رشد باکتری‌ها می‌شود، از رایج‌ترین عفونت‌ها در استخرها هستند. محلول‌های با پایه الکلی می‌توانند در خروج آب از گوش و خشک‌کردن آن و ممانعت از مراجعات بعدی به مطب پزشک کمک‌کننده باشند.

همچنین زمانی که در حال رفتن در کنار استخر یا در اتاق رختکن هستید، کفش‌های مناسب استخر نظیر صندل یا کفش‌های لاستیکی بپوشید. با این کار از وارد شدن آسیب و جراحت به پایتان جلوگیری می‌کنید.

  • لباس‌های خیس خود را عوض کنید

 اگر شما در استخر یا یک جکوزی با وضعیت بهداشتی ضعیف غوطه‌ور شده باشید ممکن است دچار جوش یا بثورات پوستی ناشی از آب داغ شوید، یک عفونت خارش‌دار و متورم که اغلب به‌وسیله باکتری سودوموناس آئروجینوزا ایجاد می‌شود، این عفونت ناخوشایند بوده اما ظرف چند روز بهبود می‌یابند.

بااین‌وجود شما می‌توانید خطر ایجاد جوش‌های پوستی را با پوشیدن لباس‌های حمام جدید یا تعویض سریع لباس‌های خیس کاهش دهید. عوض نکردن لباس‌های خیس احتمال تماس بودن آب آلوده با پوست را افزایش می‌دهد که این دلیلی است بر اینکه بثورات پوستی اغلب در نواحی که لباس پوشیده شده‌اند، بیشتر از سایر نواحی بدن هستند.

  • در استخر از تلفن همراهتان استفاده نکنید.

شنیده‌ها حکایت از افزایش گزارش‌هایی دارد که ارسال پیام کوتاه در کنار استخر به یک خطر ایمنی در مراکز تفریحی و سرگرمی در جامعه تبدیل‌شده است. این وضعیتی غیرقابل درک است، اگر شما پدر و مادر، پرستار یا یکی از اولیا بچه باشید، چک کردن پیام‌های کوتاه زمانی که فرزند شما در حال بازی در اطراف استخر یا دست‌وپا زدن در آب است، وسوسه‌انگیز خواهد بود. به‌خصوص اگر تصورتان این باشد که در فقدان شما غریق نجات مراقب فرزندتان خواهد بود؛ اما آیا این کاری درست است؟

هرچقدر هم که نجات‌غریق آموزش‌دیده و مراقب باشد تمرکز او نه لزوماً بر روی فعالیت‌های اطراف استخر بلکه بر روی شناگران است. نجات‌غریق‌ها بر روی ناحیه مورد مراقبتشان تمرکز می‌کنند. آنان زمانی که در محل اصلی خود در استخر مستقر باشند، قادر به جلوگیری و کنترل شناگران مضطرب هستند، اما این مسئولیت انحصاری آن‌ها همین است، نه اینکه به بچه‌ها بگویند ندوید یا اینکه مانع وارد شدن آنان به آب در مکان‌هایی شوند که قرار نیست آن‌ها نظارتی داشته باشند.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گویند حدود 60 درصد مرگ‌های ناشی از غرق شدن کودکان در استخرهای شنا رخ می‌دهد؛ و زمانی که استخر شلوغ شده و تنها یک یا دو نجات‌غریق در محل حضور دارند، از عهده مسئولیت‌های متعدد برآمدن کاری سخت و دشوار خواهد بود. در چنین وضعیت‌هایی هر جفت چشم مراقب اهمیت دارد.

زمانی که والدین در حال مراقبت از فرزندان در استخر شنا هستند، بایستی تلفن همراه خود را کنار گذاشته و توجه خود را معطوف به آب کنند. حتی چشم برداشتن از کودک خردسال در حال شنا بالقوه خطرناک بوده و می‌تواند منجر به غرق شدن کودک یا حوادث دیگر شود.

  • مطمئن شوید نجات‌غریق حاضر و در دسترس است

نجات‌غریق شما برای کمک‌ها اولیه، احیای قلبی تنفسی و روش‌های نجات تأیید و آموزش‌دیده است. بااین‌وجود این مهارت‌ها اگر او قادر نباشد تا به‌اندازه کافی مراقب شناگران باشد، اهمیت کمی دارد.

برخی مدیران استخرها مسئولیت‌های اضافی نظیر تعمیر و نگهداری استخر و کنترل رفتار مهمان‌ها را به نجات‌غریق‌ها تحمیل می‌کنند. روالی که کاملاً نادرست است. نجات‌غریق هرگز نباید ملزم به انجام کاری شود که او را از کمک فوری به کسی که در آب است بازدارد.

  • با مسئولان مربوط در تماس باشید

اگر تصور می‌کنید یک سرسره آبی ایمن نیست یا نجات‌غریق‌ها نیاز به آموزش بیشتر دارند، با ناظران یا مدیران استخر صحبت کنید. اغلب بسته به نوع امکانات موردنیاز، ممکن است به بررسی و کندوکاو بیشتر و یا تماس با ادارات و مراکز محلی، نظیر یک اداره بهداشت و سلامت، یا سایر ادارات که همگی به نحوی بر بهداشت و سلامت شناگران نظارت می‌کنند، نیاز داشته باشید تا تغییرات لازم انجام گیرد.

  • از حواس خود استفاده کنید

از 4 حس از حواس پنج‌گانه (به‌جز حس چشایی مشخصاً مستثنا می‌شود) را برای ارزیابی نحوه نگهداری و ایمنی استخر توصیه می‌کند.

از چشمانتان استفاده کنید تا مطمئن شوید آب استخر زلال است، آب تیره خطر ایمنی برای نجات‌غریق‌ها محسوب می‌شود که نیاز دارند به‌طور مستقیم اعماق آب استخر را ببینند. علاوه بر این حالت می‌تواند تصفیه ناکافی، عدم توازن PH یا کافی نبودن میزان کلر موجود در آب را مشخص کند. کاشی‌های کف و اطراف استخر را لمس کنید، اگر آن‌ها لزج یا پوشیده از جلبک باشند، این می‌تواند بدین معنی باشد که استخر فاقد فیلتراسیون، سیستم گردش آب یا بهداشت مناسب باشد.

به ماشین‌آلاتی که در پس‌زمینه مشغول به کار هستند گوش فرا دهید، آن‌ها می‌توانند به شما بگویند که آیا پمپ‌ها یا سیستم فیلتراسیون استخر در حال کار هستند یا نه. نهایتاً فراموش نکنید که از حس بویایی خود استفاده کنید. کلرامین بوی تند و قوی دارد. اگر شما در استخر قدم زده و گاز یا بخار در هوا استشمام می‌کنید، نشان‌دهنده این است که سیستم نگهداری استخر خوب عمل نمی‌کند یک استخر تحت کنترل نباید بوی تند مواد شیمیایی استشمام شود.

US News & World Reports

ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 299368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha