انفجار و تیراندازی مرگبار در یک مسجد در کویت و ۲‌هتل در تونس با ده‌ها کشته و مجروح، این دو کشور را در شوک فرو برده و واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را به‌دنبال داشته‌است.

امیر کویت پس از حمله انتحاری روز شنبه در محل مسجد شیعیان حاضر شد.

اين حملات با موج محكوميت جهاني از سران كشورهاي غربي تا دانشگاه الازهر مصر و حزب‌الله لبنان روبه‌رو شده‌است. همزمان در كويت تدابير امنيتي براي تاسيسات نفتي تشديد شده و مقامات دولتي خواستار همبستگي مردم شده‌اند.روز جمعه انفجار در مسجد امام‌صادق(ع) كويت، باعث شهادت 27نفر و مجروح شدن بيش از 200نفر از شيعيان اين كشور شد. گروه تروريستي داعش مسئوليت اين انفجار مرگبار را بر‌عهده گرفته‌است. اين نخستين بار است كه چنين حمله مرگباري در كويت صورت مي‌گيرد.

اين حمله باعث نگراني مقامات كويتي از شروع اقدامات تلافي‌جويانه و تنش‌هاي قومي در جامعه كويت شده‌است؛ پديده‌اي كه در كويت با اكثريت جمعيت شيعه‌اش، برخلاف ديگر كشورهاي عربي، سابقه نداشته‌است. نيروهاي امنيتي كويت ديروز ده‌ها نفر را به اتهام دست داشتن در انفجار مسجد شيعيان دستگير كردند. گروه تروريستي داعش يك شهروند سعودي را عامل اين انفجار انتحاري اعلام كرده‌است.

در تونس، به دستور دولت بيش از 80مسجد در سراسر اين كشور كه آموزه‌هاي سلفي و تكفيري را ترويج مي‌كردند، تعطيل شدند. تونس در سال‌هاي اخير صحنه فعاليت و قدرت‌نمايي گروه‌هاي سلفي بوده و آنها در مواردي دست به حملات و اقدامات تروريستي ازجمله ترور چند شخصيت سياسي زده‌اند. اكنون دولت اعلام كرده كه با هرگونه فعاليت تروريستي و گروه‌هاي تندروي سلفي با شدت برخورد مي‌كند.

روز جمعه مردان مسلح به 2 هتل بزرگ محل اقامت گردشگران عمدتا اروپايي در شهر ساحلي سوسه تونس حمله كردند و نزديك به 40نفر را با خونسردي به گلوله بستند. اكثر كشته‌شدگان شهروندان آلماني وانگليسي بودند. به‌دنبال اين حمله خونين، گردشگران اروپايي تونس را ترك كرده‌اند. داعش مسئوليت اين حمله را هم بر‌عهده گرفته‌است.

اين دومين حمله خونين داعش به گردشگران خارجي در تونس است. 3ماه پيش نيز يك موزه در پايتخت تونس هدف حملات مرگبار داعش قرار گرفت و 22نفر كشته شدند. مقامات امنيتي تونس گفته‌اند كه عاملان حمله روز جمعه به 2 هتل در شهر سوسه، از راه دريا وارد اين شهر شده‌اند. به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد كه تروريست‌ها وعده خود را عملي كرده‌اند و ليبي را به پايگاهي براي سازماندهي حملاتشان به كشورهاي همسايه همچون تونس تبديل كرده‌اند.

  • هدف داعش چيست؟

روز جمعه گروه تروريستي داعش 3 عمليات همزمان در 3 قاره انجام داد. در فرانسه قصد انفجار يك كارخانه گاز در حومه شهر ليون را داشت كه ناكام ماند و فقط سر يك كارگر را بريد. در كويت و تونس اما دست به كشتار زد. شدت گرفتن حملات تروريستي اين گروه با توجه به زمان و نحوه انجام آن و همچنين انتخاب اهداف اين حملات، 2 دليل عمده دارد؛ اول اينكه داعش در ميدان جنگ در سوريه و عراق در هفته‌هاي اخير شكست‌هاي سختي را متحمل شده‌است.

اين گروه هر گاه در ميدان جنگ با شكست روبه‌رو مي‌شود دست به حملات تروريستي و انتحاري مي‌زند. از سوي ديگر هدف اصلي اين گروه از حملاتي شبيه آنچه در كويت و قبلا در عربستان انجام داد، دامن‌زدن به اختلافات و حتي جنگ قومي و مذهبي ميان شيعه و سني است. اين همان هدفي است كه برخي واعظان سلفي در كشورهاي عربي ازجمله عربستان، آن را با سخنراني‌هاي نفرت‌پراكنانه دنبال مي‌كنند.

  • ادعاي دروغين اسلامي بودن

حزب‌الله لبنان و دانشگاه الازهر مصر در بيانيه‌هاي جداگانه‌اي، ضمن محكوم كردن حملات مرگبار تروريست‌ها در كويت و تونس، حرمت نگه نداشتن‌ماه رمضان توسط داعش را برجسته‌ترين نشانه دروغين بودن ادعاي اسلامي بودن اين گروه خوانده‌اند. تروريست‌هاي داعش پيش از اين اعلام كرده‌ بودند كه در‌ماه رمضان بر حملات خود خواهند افزود.

کد خبر 299343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha