شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رتبه‌بندی جدید شادی و رفاه گالوپ-هلث‌ویز برای دومین بار پاناما را به عنوان شادترین کشور جهان معرفی کرده‌است.

شادی

براساس گزارش لايو‌ساينس،‌ گزارش جديد رتبه‌بندي شادي كشورها در سال 2014 كشور‌هاي جهان را براساس امتيازي كه هركشور در سه شاخص مرتبط با رفاه به دست آورده‌اند رتبه‌بندي كرده‌است. به اين ترتيب پاناما براي دومين سال پياپي اولين كشور شاد و مرفه جهان اعلام شد.

كشورهاي آمريكايي در ميان 10 رتبه اول اين رتبه‌بندي نقشي پررنگ دارند به اندازه‌اي كه از 10 كشور اول، هفت كشور آمريكايي هستند. پس از پاناما كشورهاي كاستاريكا، پورتوريكو، سوئيس، بليز، شيلي،‌دانمارك، گواتمالا،‌اتريش و مكزيك رتبه‌بهاي برتر شادترين كشورهاي جهان را از آن خود ساخته‌اند.

پنج كشوري كه در اين رتبه‌بندي پايين‌ترين امتياز‌ها را به خود اختصاص داده‌اند كشورهاي تونس، توگو، كامرون، بوتان و افغانستان اعلام شده‌اند. در حقيقت شهروندان افغان در هيچ‌يك از سه المان مورد نظر گالوپ رشدي نداشته‌اند و هيچ‌يك از اين پنج كشور در بخش‌هاي هدف،رفاه اجتماعي يا اقتصادي بهبودي نيافته‌اند.

شاخص شادي جهاني گالوپ-هلث‌ويز از اطلاعات گزارش شده توسط افراد از سرتاسر جهان براي ايجاد ديدگاهي درباره روند رشد جوامع مبتني بر عناصري كه بيشترين اثر را بر شادي و رفاه مردمان دارد استفاده كرده‌است.

در اين تحقيق محققان از بيش از 164 هزار نفر در سرتاسر جهان پرسش‌هايي درباره حس هدفمندي، ارتباطات اجتماعي، وضعيت مالي، مشاركت در اجتماع و سلامت جسماني پرسيده‌اند. براساس پاسخ‌هاي دريافتي افراد مورد پرسش در سه رتبه رو به رشد، درحال مبارزه و بحران‌زده دسته‌بندي شده‌اند.

در پاناما، 53 درصد از شهروندان در دسته رو به رشد قرار گرفته‌اند، يعني بالاترين ميزان از شادي و رضايت از زندگي نسبت به ديگر كشورهاي جهان. اين درصد در آمريكاي شمالي كاهش يافته و اين كشور از رتبه 12 ليست سال گذشته به رتبه 23 سقوط كرده‌است. كشور ايران نيز براساس اين رتبه‌بندي از ميان 145 كشور جهان رتبه 95 را به دست آورده‌است.

اگرچه برخي شادي را با ثروت در ارتباط مي‌دانند، اما حضور كشورهاي فقيري مانند گواتمالا در ميان 10 كشور شاد جهان اين فرضيه را رد مي‌كند. مطالعات نشان داده‌اند كه افراد شادتر سالم‌تر، كارامد‌تر و در برابر چالش‌هال انعطاف‌پذيرترند.

کد خبر 299266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha