چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۶ پروژه مطالعاتی نوآورانه از میان ۱۱۹ پروژه به عنوان برندگان نهایی جایزه شیمی سبز برای زندگی یونسکو انتخاب شدند و نام دانشمندی ایرانی نیز در میان این برندگان به چشم می‌خورد.

براساس گزارش يونسكو، اين جایزه تحقیقاتی توسط سازمان يونسكو، شركت روسي PhosAgro و اتحادیه بین المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC) با هدف بهبود استفاده و طراحي پايدار از مواد و فرايند‌هاي شيميايي ايجاد شده‌است، و عملكرد شركت‌كنندگان در آن توسط هيات داوراني بين‌المللي و علمي متشكل از دانشمندان شناخته شده بين‌المللي و محلي ارزيابي مي‌شوند.

اين جايزه نقدي به ارزش 30 هزار دلار هرسال به شش نفر از محققان و شيميداناني که در زمینه شیمی سبز فعالیت داشته‌اند اهدا می‌شود. هدف از اهداي اين جايزه نقدي تجهيز كردن دانشمندان جوان است تا از طريق پروژه‌هاي نوآورانه مطالعاتي در زمينه شيمي سبز به توسعه پايدار آن ياري رسانند. شيمي كه از توليد و استفاده مواد مضر و سمي كاسته و به كاهش مصرف انرژي، پاكي محيط زيست و سلامت منتهي مي‌شود.

مهدی محمدی دانشمند ايراني با پروژه توليد آنزيماتيك سوخت‌هاي زيستي از پسماند‌هاي نفتي با استفاده از ليپاز تثبيت‌شده كواوالانسي بر بستر نانوكامپوزيتي به همراه پنج دانشمند ديگر از استراليا، ايتاليا، آفريقاي جنوبي،‌ آرژانتين و بلغارستان شايسته دريافت اين جايزه شناخته شده‌است.

شیمی سبز يا شیمی پایدار، رويكردي تحقیقاتی در شیمی و مهندسی شیمی است که هدف آن طراحی محصولات و فرایندهایی سازگار محیط زیست و كاهش خطرات ناشی از مصرف مواد شیمیایی است. اين دانش به دنبال کاهش و جلوگیری از آلودگی محیط زیست به واسطه مواد شيميايي يا فرايند توليد اين مواد است.

کد خبر 299080

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha