چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان آمریکایی چسب هوشمندی متشکل از ریزسوزن‌های حاوی انسولین ابداع کرده‌اند که می‌تواند بیماران دیابتی را از شر تزریق‌های ناخوشایند و روزانه انسولین خلاص کند.

دیابت

براساس گزارش ساينس الرت،‌اين چسب‌هاي هوشمند چهار سانتيمتري بيش از 100 سوزن به ضخامت مژه چشم انسان دارند  و نه تنها حاوي دوزي مناسب از انسولين هستند،‌بلكه داراي حسگرهاي گلوكزي نيز هستند كه مي‌تواند بالا بودن سطح قند خون را حس كرده و بلافاصله انسولين را وارد جريان خون بيمار سازد.

به گفته محققان دانشگاه كاروليناي شمالي اين چسب هوشمند ويژه بيماران ديابتي و با استفاده از مواد زيستي و غيرسمي طراحي و ساخته شده‌است و كارايي آن بسيار آسان بوده و سرعت اثرگذاري آن نيز بالا است. كل اين سيستم را مي‌توان متناسب با وزن و ميزان حساسيت بيمار به انسولين شحصي‌سازي كرد و اين برچسب هوشمند‌را هوشمند‌تر ساخت.

آزمايش چسب هوشمند انسولين روي موش‌ها نتايج اميدوار‌كننده‌اي از خود نشان داده‌است. اين برچسب در آزمايش‌هاي حيواني توانسته ميزان انسولين خون موش‌هاي مبتلا به ديابت را براي 9 ساعت تنظيم نگه دارد.

سيستم درون چسب‌ها به گونه‌اي طراحي شده كه عملكرد آن شبيه به مولد‌هاي انسولين داخل بدن،‌سلول‌هاي بتا باشد. اين سلول‌هاي ويژه مسئوليت توليد و ذخيره‌سازي انسولين را در كيسه‌هايي كوچك به نام وزيكول به عهده دارند. محققان در اين برچسب‌ها وزيكول‌هاي مصنوعي ايجاد كرده‌اند كه با استفاده از دو نوع ماده طبيعي مي‌توانند وظايف وزيكول‌هاي طبيعي را شبيه‌سازي كنند.

تركيب اين دو ماده نوعي جديد از مولكول را ايجاد مي‌كند كه يك سر آن آب دوست و سر ديگر آن اب‌گريز است. زماني كه تعداد زيادي از اين مولكول‌ها با يكديگر تركيب مي‌شوند،‌به صورت خودكار ساختاري وزيكول مانند ايجاد مي‌كنند كه حسگرهاي گلوكز و انسولين درون آنها قرار مي‌گيرند.

زماني كه برچسب مورد آزمايش قرار گرفت، به خوبي توانست با كمك حسگرها بالا بودن ميزان قند خون را تشخيص داده و آن را با استفاده از آنزيمي كه همراه داشت،‌به اسيد گلوكونيك تبديل كند. كمبود اكسيژن ايجاد شده طي اين فرايند مولكول آب‌دوست نيتروايميدازول را به مولكولي آب‌گريز تبديل كرده و در نتيجه ساختار وزيكول‌ها نابود شده و انسولين وارد خون مي‌شود.

به گفته محققان، دشواري مراحل مراقبت از ديابت تزريق انسولين، يا كنترل قند خون يا حفظ رژيم غذايي نيست، بلكه انجام تمامي اين كارها براي چندين‌بار در طول روز و براي تمام عمر است كه طاقت‌فرسا به شمار مي‌رود و درصورتي كه اين برچسب‌هاي هوشمند بتوانند در بدن انسان نيز عملكرد مناسبي از خود نشان دهند، تحول بزرگي در روند مراقبت از بيماران ديابتي ايجاد خواهد‌شد.

مرحله بعدي اين تحقيق،‌آغاز آزمايش‌هاي باليني آن خواهد بود، تا در صورت مثبت بودن نتايج برچسب‌ها وارد بازار شوند.

کد خبر 299078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha