شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر ادامه حمایت کشورش از دولت دمشق گفت آماده است تا بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را به سمت اجرای اصلاحات در کشور جنگ‌زده‌اش ترغیب کند.

پوتین: به حمایت از دمشق ادامه می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نفل از خبرگزاری ایتارتاس، ولادیمیر پوتین گفت: ما آماده‌ایم تا با اسد همکاری کنیم تا او بتواند در روند تغییر سیاسی مشارکت کند. ما از اسد حمایت می‌کنیم تا او بتواند مذاکراتی با اپوزیسیون "سالم" و با نگاه به سمت اصلاحات سیاسی داشته باشد و این امر کاملا ممکن است.

رئیس جمهوری روسیه گفت: روسیه از دولت دمشق حمایت می‌کند چرا که هراس دارد پس از ترک قدرت از سوی اسد این کشور همانند لیبی و عراق شود. ما گمان می‌کنیم این تصمیم درستی است و بسیار سخت است که انتظار چیز دیگری را از ما داشت.

رهبر روسیه در ادامه تاکید کرد: پیش از آنکه ساختارهای دولتی در عراق و خود صدام ساقط شوند هیچ تروریستی وجود نداشت. نباید این مساله را فراموش کرد. به صورت کلی بسیاری ترجیح می‌دهند که درباره این موضوع صحبت نکنند. سوال اینجاست که چه کسی و چگونه شرایط تشدید تروریسم را در این سرزمین‌ها فراهم کرد. آیا پاسخ آن روشن نیست؟

پوتین گفت: پس از حمله ائتلاف غرب به عراق همه چیز نابود شد، صدام به دار آویخته شد. اما پس از آن چه شد؟ داعش به وجود آمد. در لیبی چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ این کشور عملا دیگر وجود ندارد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنانش تاکید کرد: آمریکا از ارتش عراق حمایت می‌کند و تسلیحات می‌دهد اما داعش حجم قابل توجهی تسلیحات از نیروهای عراقی گرفته است. حال داعش بهتر از ارتش عراق مسلح شده است و این امر به لطف اقدامات آمریکاست. در حال حاضر هزاران سرباز آمریکایی در عراق هستند اما نتیجه آن چیست؟ یک نتیجه غم انگیز و تاسف آور.

پوتین خطاب به "شرکای" خود در آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: بیش از همه آمریکا باید تلاش مضاعفی را برای مبارزه با اهریمن مطلق انجام دهد که ما آن را "بنیادگرایی" و یا به عبارتی داعش یا گروه‌های دیگری از این دست می‌دانیم که در حقیقت عوامل سازمان‌های تروریستی شناخته شده جهانی هستند.

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد اقدامات آمریکا منجر به ایجاد جنگ سرد جدیدی در جهان می‌شود.

رئیس جمهوری روسیه که در مجمع اقتصادی بین‌المللی در سن پترزبورگ سخن می‌گفت، افزود: تصمیمات جهانی نظیر خروج یک جانبه آمریکا از معاهده ای بی ان (معاهده منع موشک‌های بالستیک) منجر می‌شود تا جهان وارد درگیری‌های محلی شود. حقیقتا این یک گامی است که تمام ما را به سمت یک رقابت تسلیحاتی جدید پیش می‌برد و سیستم امنیتی جهان را تغییر می‌دهد.

وی افزود: هر زمانی که درگیری‌های منطقه‌ای بروز می‌کند طرفین درگیر همواره به طور وصف ناپذیری به تسلیحات دست می‌یابند؛ اگر شرایط امروز از طریق ابزارهای سیاسی حل شود دیگر به هیچ سلاحی نیاز نخواهد بود اما برای رسیدن به آن ما به حسن نیت و تمایل برای انجام گفت‌وگوهای مستقیم نیاز داریم. مسکو آماده است تا وارد این فرآیند شود.

رهبرروسیه در ادامه سخنانش تاکید کرد: چه چیز وجود دارد که ما هرگز با آن موافقت نمی‌کنیم؟ ما هرگز به کسی اجازه نمی‌دهیم تا با دیگران از موضع زور و با کمک پلیس و یا شبه نظامیان و سپس به کمک سرویس‌های امنیتی و نیروهای مسلح صحبت کند. بنابراین تا زمانی که یگان‌های ارتش و چیزهایی موسوم به توپخانه در آن مناطق (جنوب شرق اوکراین) وجود نداشته باشد، دیگر در آنجا سلاحی نخواهد بود. از سوی دیگر اگر مشکلات از همان ابتدا به صورت صلح آمیز حل شود دیگر نیازی به سلاح نخواهد بود. تسلیحاتی که در مناطق جنوب شرقی اوکراین از جمله تانک و توپخانه وجود دارد مردم آن مناطق را می‌کشد. پس از آن افرادی در آنجا پیدا می‌شوند که مقاومت می‌کنند.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنانش درباره روابط با آلمان تاکید کرد که کشورش قصد ندارد که با آلمان قطع رابطه کند. وی تاکید کرد: قرار نیست ما روابط اقتصادی و تجاری خود را قطع کنیم و یا کاهش دهیم. ما احساس می‌کنیم که تاجران آلمانی نیز مایل به انجام این کار نیستند. ما روابطی خوب، دیرینه و قابل اعتماد داریم و هر کاری لازم باشد برای حفظ و توسعه منافع روسیه انجام می‌دهیم. این اقدام همچنین به نفع آلمان و قاره اروپا و اقتصاد جهان است.

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سوال شرکت کنندگان گفت: روسیه سیاست‌های خصمانه ندارد و حالت قدرت برتر به خود نگرفته است. من این را دوست ندارم که شما درباره رفتار خصمانه و اقدامات ما صحبت می‌کنید. حق با شما نیست و ما هیچ گونه رفتار خصمانه‌ای نداشتیم. مسکو تنها دفاع از منافع خود به صورت قاطعانه را آغاز کرده است. در واقع ما برای مدتی و شاید دهه‌ها سکوت اختیار کردیم و خواستار همکاری در تمام زمینه‌ها شدیم اما فشارها بر روی ما افزایش یافت تا اینکه آنها برای ما خطی رسم کردند که دیگر نتوانیم از آن عبور کنیم.

پوتین گفت: روسیه تمایلی به هژمونی به هیچ نحوی ندارد و برای رسیدن به قدرت برتر تلاش نمی‌کند و ما استانداردها و یا مدل‌های خود را بر دیگران تحمیل نمی‌کنیم. مسکو خواستار روابط منصفانه با تمام اعضای جامعه بین‌المللی است؛ آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی. ما روابط خود با آنها را بر پایه تساوی و احترام دوجانبه بنا می‌کنیم. مسکو از اصول و قوانین بین‌المللی که در منشور سازمان ملل در حوزه بین‌الملل مطرح شده، دفاع می‌کند. ما همچنین بر روی اقتصاد متمرکزیم و در راستای کارآمد کردن اقتصاد و توسعه آزادی تلاش می‌کنیم.

ولادیمیر پوتین همچنین تاکید کرد که روسیه "قدرت درونی" یافته است تا از تحریم‌هایی که موجب بحران اقتصادی عمیق می‌شود، جلوگیری کند و به غرب هم گفت که دست از "زبان اولتیماتوم" بردارد. وی هشدار داد که غرب در امور داخلی مسکو دخالت نکند و غرب خصوصا آمریکا را به دلیل درگیری اوکراین سرزنش کرد.

کد خبر 298585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha