همشهری آنلاین: التهاب می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های گوناگون از مشکلات پوستی، عوارض گوارشی گرفته تا درد مفصل و بیماری قلبی باشد، اما خبر خوب این است که با رفتن به خواروبارفروشی محلتان می‌توانید مواد غذایی سالم را به دست بیاورید که اثر ضدالتهابی دارند.

اين مواد غذايي سرشار از آنتي‌اكسيدان مي‌توانند به كاهش التهاب در بدن شما كمك كنند:

۱- سس یا رب گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی پخته‌شده نسبت به گوجه‌فرنگی خام میزان حتی بالاتری از آنتی‌اکسیدان لیکوپن را دارد و لیکوپن با کاهش میزان التهاب در جاهای متعددی از بدن ازجمله پوست و ریه‌ها ارتباط دارد.

۲- آدامام (لوبیای سبز سویا)

بررسی‌ها نشان داده‌اند که ایزوفلاوون‌ها ترکیباتی که در لوبیای سویا یافت می‌شوند ممکن است به کاهش میزان پروتئین واکنشی C  يا CRP (یک شاخص التهابی در خون) و بنابراین کاهش التهاب کمک کنند.

۳- کاری

این ادویه، یک ماده ضدالتهابی طبیعی، در همراهی با سبزی‌های رنگارنگ که آن‌ها هم مملو از آنتی‌اکسیدان هستند، تأثیر عالی دارد. سیب‌زمینی شیرین برشته‌شده با کاری می‌تواند به‌طور مضاعفی به بدن شما آنتی‌اکسیدان برساند.

۴- آناناس

این میوه گرمسیری دارای آنزیمی به نام بروملین (bromelain) است که با کاهش التهاب به‌خصوص التهاب سینوس‌ها و مفاصل مربوط شده است. این میوه همچنین سرشار از ویتامین C، یک آنتی‌اکسیدان قوی، است.

۵- ماهی آزاد یا سامون

مصرف ماهی آزاد یا سامون (salomon) و سایر ماهی‌های چرب آب‌های سرد دست‌کم ۲ تا ۳ بار در هفته می‌توانند نسبت چربی‌های امگا-۳ به امگا-۶ را در رژیم غذایی افزایش دهد. این تغییر نسبت مهم است، زیرا بررسی‌ها نشان داده‌اند که خوردن رژیم غذایی با میزان پایین امگا-۳ و میزان بالای امگا-۶ باعث افزایش میزان سایتوکاین‌ها در بدن می‌شود؛ این پروتئین‌ها به‌وسیله سلول‌ها در بدن آزاد می‌شوند و می‌توانند برانگیزاننده التهاب باشند.

۶- تخمه آفتابگردان

این تخمه‌ها بالاترین میزان ویتامین E را دارند؛ این ویتامین آنتی‌اکسیدانی است که به کاهش تولید سایتوکاین‌های پیش -التهابی در بدن کمک می‌کند.

۷- جو دوسر

فیبر موجود در جو دوسر و سایر غذاهای تهیه‌شده از غلات کامل با کاهش میزان پروتئین واکنشی C، یک شاخص التهابی در خون، همراه است. جو دوسر وقتی به‌صورت موضعی به‌صورت حمام حریره آن مصرف می‌شود، اثر تسکین‌دهنده و ضدالتهابی بر پوست خواهد داشت.

۸- آب‌آلبالو

پژوهشگران  نشان داده‌اند که آلبالو ممکن است بیشتر از هر ماده غذایی دیگری خواص ضدالتهابی داشته باشد. بررسی‌ها نشان داده‌اند که در ورزشکارانی که آب‌آلبالو می‌نوشند، کارکرد بدنی افزایش می‌یابد و نیاز به استفاده از داروهای ضدالتهابی کاهش پیدا می‌کند. برای اینکه حداکثر استفاده را آب‌آلبالو ببرید، اطمینان حاصل کنید که فراورده‌ای که می‌خرید ۱۰۰ درصد از آب‌آلبالو تشکیل‌شده است و مخلوط شده با چیزهای دیگر نیست و هدفتان نوشیدن یک فنجان از آن در روز باشد.

۹- ماست

ماست کم‌چربی که حاوی کشت‌های فعال زنده باشد، منبعی عالی برای پروبیوتیک‌ها است که می‌توانند به کاهش التهاب به‌خصوص در دستگاه گوارش کمک کنند.

YahooHealth

کد خبر 298440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha