مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

الهام مصدقی راد: تبدیل شب‌مردگی به شهری زنده و پویا از زمره تجربیات موفق در برخی شهرهای بزرگ دنیاست.

بارار

اكنون نيز با اجراي طرح انضباط شهري در منطقه 12آرام آرام قدم‌هايي براي تحقق اين اتفاق بزرگ برداشته شده است. اتفاقي كه شهردار تهران نيز در جلسه توجيهي اجراي اين طرح بر آن تأكيد داشت. دكتر مجيد ابهري آسيب شناس اجتماعي هم درگفت‌وگو باهمشهري گفت:« شب‌مردگي درمناطق شهري بستر مناسبي براي شكل‌گيري آسيب‌هاي اجتماعي و بزه است و شهروندان را دچارناامني و ياس روحي مي‌كند.

به همين دليل براي حل اين معضل بايد ابتدا مكان‌هاي خدمات شبانه‌روزي مانند بيمارستان، مسجد و... ايجاد شود، برنامه‌هاي شبانه ويژه اعياد ملي و مذهبي و عزاداري‌ها شكل بگيرد و در فاز دوم اقدام به توسعه ساخت‌وساز مسكوني كنند.» قديمي‌ترين محله منطقه 12و حتي پايتخت، بازار است كه توصيفي از شب‌هاي ساكت اطراف آن حال و هواي اين بخش از پايتخت را به خوبي ترسيم مي‌كند.

  • ساعات 21:15، خيابان ناصرخسرو

از ترافيك ساعات روز و گرماي هوا در خيابان ناصرخسرو كاسته شده است. شمال به جنوب خيابان تعداد كمي از خودروها يا موتورسيكلت‌ها در حال حركتند. قنادي، الكتريكي و آبميوه فروشي مقابل كوچه پرتو هنوز بازند. پياده‌راه راسته غربي آرام و خلوت است و فقط روي سكوي بزرگي كه در ابتداي خيابان مروي است چند نفر نشسته و با هم گپ‌مي‌زنند. به جز دو سه مغازه كه هنوز مشتري دارند، تمامي ‌مغازه‌هاي مروي كركره‌ را پايين كشيده‌اند، چندنفر از كسبه هم در حال بستن مغازه‌هايشان، با زبان عربي با هم حرف مي‌زنند. در ورودي مدرسه مروي مدام باز و بسته مي‌شود و طلاب جوان دو‌سه نفري با كيف و كتاب از مدرسه خارج مي‌شوند. چراغ‌هاي مقابل مغازه‌ها، كوچه را كاملا روشن كرده و رفتگر به آرامي انبوه زباله‌ها را در ميانه كوچه جارو مي‌كند.

  • ساعت 21:30، شرق به غرب پياده راه

بنر «اجراي طرح انضباط شهري با مشاركت شهروندان» بر بالاي تيرك ابتداي پياده‌راه نصب شده و نصفه و نيمه از لاي برگ‌هاي درخت مجاورش پيداست. از ابتداي پياده راه كه نگاه كني چراغ‌هاي پايه بلند ميانه مسير، تمام معبر را تا انتها برايت نشان مي‌دهد، آرام است و خلوت، نه‌شبيه روزهاي خودش است و نه شبيه شب‌هاي اين ساعت ديگر خيابان‌هاي شهر، فقط صداي همهمه‌ و داد و فريادي از دور شنيده مي‌شود! دو‌سه مغازه هنوز بازند، بي‌هيچ رفت‌وآمدي.

چند مرد جوان و ميانسال با كيف يا كيسه‌‌اي در دست به اين سر پياده راه نزديك مي‌شوند، يا شاگرد مغازه‌اند يا مغازه‌دار. انبوه زباله با جاروي 2رفتگر، اين طرف و آن طرف مي‌شود. سطل‌هاي بزرگ زباله كج شده‌اند و يك‌نفر به نوبت تا كمر در سطل‌ها خم مي‌شود و بطري‌هاي خالي آب‌معدني را بيرون مي‌كشد. در گوشه و كنار مسير گاهي به سرهايي خم شده در ميان زانوان افتاده برمي‌خوريم. صاحب كت و شلوارفروشي اول پياده‌راه كه مغازه‌اش هنوز باز بود مي‌گفت معتادها از اين ساعت كم‌كم پيدايشان مي‌شود. از چهارراه سيروس هستند تا آن‌طرف ميدان ارك و ناصرخسرو، روزها براي مغازه‌دارها مشكل درست مي‌كنند و دائم تقاضاي پول دارند.

  • ساعت 21:45، سبزه ميدان

داخل سبزه ميدان در كنار ورودي بازار زرگرها بيش از50نفر تجمع‌ كرده‌اند. بورس خريد و فروش دلار است؛ تنها بخشي از بازار بزرگ كه كاسبي‌شان را هنوز تعطيل نكرده‌اند و با همان انرژي روز براي 100تومان كمتر و بيشترمشتري پيدا مي‌كنند. موبايل‌هايشان مجهز به اينترنت است و لحظه‌اي ازقيمت دلارغافل نمي‌شوند.

«شب‌ها تعدادشان خيلي كمتر است، روزها دو‌سه‌برابر اين جمعيت اينجا هستند.» صاحب تنها مغازه داخل سبزه ميدان كه هنوز بازاست اين را مي‌گويد. كاسبي آنها، سكوت بيش از اندازه بازار را در سر‌شب مي‌شكند، سكوتي كه وقتي مي‌آيد احساس نبود امنيت را با خودش مي‌برد. مغازه‌هاي داخل بازار از حدود‌‌ساعت 5تعطيل مي‌شوند و مغازه‌هاي بيرون 7و 8شب كارشان تمام مي‌شود. بعد از آن بازار خيلي خلوت است و مغازه‌داران مي‌گويند كه اين خلوتي امنيت مغازه‌هاي‌شان را تهديد مي‌كند. كوچه‌هاي بازار خلوت است‌، خلوتي كه دلت نمي‌خواهد آن را تجربه كني. منوچهرخاني، تكيه‌دولت و بازار زرگرها با چراغي بزرگ در ميانه كوچه روشن شده و فقط رفتگري با جارو در آن ديده مي‌شود. «ديگرعادت كرده‌ام هر شب موقع جارو زدن در كنار ديوارمعتاد ببينم. تا صبح همين‌جا مي‌خوابند.»

  • ساعت22، ميدان ارك

فضاي سبز و حوض ميان ميدان، با چراغ‌هاي متعدد روشن‌ شده و آرام‌تر از پياده‌راه است. مانند روزهايش ديگر خبري از درشكه‌سواري‌ و قطارچرخي‌هاي ميدان ارك نيست. نيمكت‌هاي دور تا دور ميدان جاي كارتن را براي خيابان‌‌خواب‌ها گرفته است و يكي يكي پر‌مي‌شوند. خواب در ميدان ارك در كنار راديو تهران، كاخ گلستان و درهمسايگي كلانتري 113بازار و پليس مبارزه با مواد‌مخدر.

همه جا آرام است. پياده‌راه تا نيمه ازانبوه زباله خالي شده است و قليان‌فروش دوره‌گرد با قليان بزرگ و نويي در دست هنوز به‌دنبال مشتري مي‌گردد.سمت ديگر سبزه‌ميدان و جايي نزديك پله‌هاي نوروزخان، غذافروش دوره‌گرد اين‌بار شام گرم به مشتريانش مي‌دهد. نيمكت‌هاي شمال 51خرداد هم پر است از مردان پير و جواني كه مشتري غذاهاي او هستند. دورتر در كنار ديوار معتادها هم كنار بساطشان جزء مشتريان غذاي گرمند و انبوه آنها در چهارراه سيروس خودنمايي مي‌كند.

  • ساعت 23، دوباره ناصر خسرو

معدود مغازه‌هاي باز در خيابان ناصرخسرو هم ديگر تعطيل كرده‌اند. كسي روي نيمكت‌ها و سكوي ابتداي مروي نيست كوچه مروي كاملا تميز است و تمامي مغازه‌ها تعطيلند اما هنوز طلاب جوان از كوچه بيرون مي‌آيند. ناصرخسرو آرام‌تر و خلوت‌تر از 2ساعت پيش است و خودروي حمل زباله تنها وسيله‌اي است كه از خيابان عبور مي‌كند. چهارراه سيروس را كه رد مي‌كني مغازه‌ها هنوز مشتري دارند، خيابان پر از خودرو و مردمي است كه فارغ از زمان، ‌زندگي شبانه‌شان را ادامه مي‌دهند. اينجا شهر ديگري است.

کد خبر 298426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha