چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان اسپانیایی در یک مطالعه با در نظر گرفتن اختلافات در شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، نژاد و جنسیت متوجه شدند مدارسی که فضای سبز بیش‌تری دارند نقش مهمی در عملکرد بالای دانش‌آموزان دارند.

مدارس سرسبزتر، یادگیری افزون‌تر

به گزارش ایرنا، محققان می‌گویند فضاهای سبز با کمک به دانش‌آموزان به قرار نگرفتن در معرض آلاینده‌های موجود در هوا، قدرت فراگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهند.

در این مطالعه محققان در بارسلون بیش از دو هزار و 500 دانش آموز کلاس دوم، سوم و چهارم دبستان را برای بیش از 12 ماه مورد بررسی قرار دادند.

محققان متوجه شدند، میزان بی‌توجهی در دانش‌آموزان مدارسی که فضای سبز بیش‌تری داشتند، کم‌تر بود.

محققان با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای فضای سبز اطراف منزل و مدارس دانش‌آموزان را اندازه گرفتند و با نظرسنجی از آموزگار، نظارت بر کلاس‌های درس و بررسی آزمون‌ها عملکرد دانش‌آموزان را بررسی کردند.

این مطالعه که در مجله PNAS منتشر شده است، نشان داد که محیط‌های طبیعی از جمله فضاهای سبز، فرصت‌های منحصر به فردی از جمله ایجاد تعامل، خطرپذیری، اکتشاف، خلاقیت، تسلط و کنترل، تقویت اعتماد به نفس در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد و باعث برانگیختن وضعیت‌های اساسی عاطفی در آن‌ها مانند حس تعجب و تقویت ترمیم روانی می‌شود.

همچنین محققان حدس می‌زنند که فضاهای سبز (که شامل فضاهای ورزشی نیز می‌شود) فرصت‌های بیش‌تری برای ورزش کردن در اختیار کودکان قرار می‌دهد.

فضاهای سبز (به ویژه درختان) که برای کمک به پاکیزه نگاه داشتن هوا حائز اهمیت هستند همچنین به نوبه خود با کمک به دانش‌آموزان به قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های موجود در هوا به تقویت حافظه کمک می‌کنند.

محققان در مطالعه دیگری که در ماساچوست انجام شد نیز به همین نتایج رسیدند؛ این مطالعه نشان داد که دانش‌آموزان دبستانی که در معرض فضای سبز بیش‌تری قرار داشتند در آزمون‌های استاندارد نمره‌های بالاتری کسب کردند. 

کد خبر 298353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha