اسدالله افلاکی: ۹۰درصد تالاب‌های کشور عملکرد تالابی خود را از دست داده‌اند و شرایط این تالاب‌ها به‌گونه‌ای است که اگر غفلت کنوانسیون رامسر نباشد نام همه این تالاب‌ها در فهرست مونترو درج می‌شود.

۹۰درصد تالاب‌ها به سرنوشت دریاچه ارومیه مبتلا شده‌اند

دكتر برهان رياضي، استاد دانشگاه و پژوهشگر تالاب در گفت‌وگو با همشهري با اعلام اين خبر گفت: تالاب‌هايي در فهرست مونترو ثبت مي‌شوند كه دچار تغييرات اكولوژيك شديد شده و كاركرد خود را از دست داده باشند.

اين استاد دانشگاه مي‌گويد كه با قرار گرفتن نام يك تالاب در فهرست مونترو، سازمان حفاظت محيط‌زيست بنا به مسئوليتي كه دارد بايد براساس طرح مطالعاتي مدون، امكان پايش تالاب مورد نظر را براي خروج از شرايط نامطلوب فراهم كند اما براي بسياري از تالاب‌ها طرح تهيه نشده و عملا اقدامي صورت نمي‌گيرد.

وي درباره عوامل تهديد‌كننده تالاب‌ها هم گفت كه برداشت آب در بالادست تالاب‌ها (ناشي از مديريت غيرمسئولانه آب در حوضه آبريز)، چراي بي‌رويه دام، كشت غيرمنطقي، تغيير كاربري اراضي و به‌طور خلاصه عدم‌رعايت حقابه، اصلي‌ترين عواملي است كه تالاب‌هاي كشور را با خطر نابودي مواجه كرده است.

رياضي نجات تالاب‌ها را در گرو عزم ملي دانست و خاطرنشان كرد: تا مسئولان سطح بالاي كشور احساس مسئوليت نكنند احياي تالاب‌ها غيرممكن است كمااينكه در حال حاضر ما شعار زياد مي‌شنويم اما عملا كاري انجام نمي‌شود.

او در بخشي از گفته‌هاي خود به سدسازي‌هاي بي‌رويه و حفر چاه‌هاي غيرمجاز و تخريب پوشش گياهي اشاره كرد و گفت كه با توجه به تخريب‌هاي صورت گرفته و بالطبع نابودي پوشش گياهي، در حال حاضر هر ميزان بارش داشته باشيم اين بارش به جاي آنكه آرام آرام از ميان لاشبرگ‌ها و پوشش گياهي در داخل زمين نفوذ كند در نبود پوشش گياهي روي زمين عريان جاري مي‌شود و در نتيجه نه سفره‌هاي زيرزميني تغذيه مي‌شود و نه چشمه‌سارها و آبراه‌ها. در واقع آنچه اكنون اتفاق افتاده تخريب محل توليد آب است. وقتي محل توليد آب در حوضه آبخيز تخريب مي‌شود تالاب‌ها و ساير زيست‌بوم‌هاي آبي خشك مي‌شود و مجموعه اين عوامل باعث تخريب سرزمين مي‌شود؛ نتيجه آنكه ما در جهان ركورددار فرسايش خاك مي‌شويم.

  • 6 تالاب در فهرست مونترو

مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محيط‌زيست اما روز گذشته گفت: 6تالاب به‌دليل وضعيت نامناسب در فهرست مونترو قرار دارد كه تلاش مي‌كنيم اسامي اين تالاب‌ها از اين فهرست خارج شده و به وضعيت عادي برگردد.

آنطور كه در گزارش روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط‌زيست اردبيل آمده است، حميد گشتاسب در نشست با مسئولان محيط‌زيست اردبيل افزود: در كشور 250تالاب وجود دارد كه از بين‌ آنها 84مورد تالاب داراي اهميت است و از اين تعداد 24تالاب بين‌المللي بوده و در رديف كنوانسيون رامسر قرار دارد.

وي تصريح كرد: از 24 تالاب ثبت كنوانسيون رامسر، 6تالاب در زمره فهرست مونترو‌ قرار دارد كه اصلاً فهرست مطلوبي نيست و بايد تلاش كنيم با توجه به شرايط و موقعيت كشورمان اسامي اين 6 تالاب از اين فهرست خارج شود.

مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محيط‌زيست با اشاره به تهديدهاي مختلفي كه تالاب‌هاي كشورمان را در معرض آسيب قرار دادند، گفت: تجاوز به حريم، گسترش بهره‌برداري‌هاي نامناسب از اراضي و تغيير كاربري‌هاي اين تالاب‌ها و همچنين كم شدن منابع آب آنها وضعيت نامطلوبي را به‌وجود آورده است.

گشتاسب در بخش ديگري از سخنان خود افزود: ما براي نجات 20تالاب كشور از اين وضعيت در قالب پروژه‌هاي تعريف شده منابع اعتباري گرفتيم و تلاش مي‌كنيم تا پايان امسال بخشي از اين تالاب‌ها را به وضعيت مطلوب ارتقا دهيم.

وي با بيان اينكه روند مطلوبي را در زيستگاه‌هايمان شاهد نيستيم و تخريب مناطق بسيار بالا و نگران‌كننده است، گفت كه بهره‌برداري‌ها و برداشت‌هاي نادرست و غيراصولي و در كنار آن تشديد پديده خشكسالي بر مشكلات و گرفتاري‌ها افزوده است.

کد خبر 298125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha