همشهری آنلاین: بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) گزارش کردند که حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به خدمات بهداشتی اساسی دسترسی ندارند و هزینه مراقبت‌های پزشکی آنان را دچار فقر می‌کند.

wh

به گزارش خبرگزاری فرانسه گزارش جدید بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت درباره پیگیری پوشش «مراقبت‌های بهداشتی همگانی» ‌(UHC) می‌گوید در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری، 80 درصد مردم جهان به خدمات بهداشتی اساسی دسترسی دارند.

مراقبت‌های بهداشتی همگانی به گفته این دو نهاد دربرگیرنده خدماتی است که باید به هر فردی بدون توجه به سطح اجتماعی-اقتصادیش رسانده شود: تنظیم خانواده، مراقبت پیش از زایمان، حمایت هنگام زایمان به‌وسیله فرد ماهر، ایمن‌سازی کودکان، درمان سل، درمان ضدرتروویروسی برای ویروس ایدز (HIV)، منابع آب بهبودیافته و تسهیلات فاضلاب بهبودیافته.

اما صدها میلیون نفر فقط به معدودی از این خدمات دسترسی دارند. به‌علاوه، در کشورهای با درآمد متوسط و پایین، شش درصد مردم در خطر فرورانده شدن در فقر یا فقیرتر شدن در نتیجه هزینه مراقبت‌های بهداشتی هستند.

تیم ایوانز، رئیس ارشد بخش بهداشت، تغذیه و جمعیت در بانک جهانی دراین‌باره گفت: «این گزارش فراخوانی برای هشیاری است: این گزارش به ما نشان می‌دهد که راه درازی تا دستیابی به پوشش بهداشت همگانی باقی‌مانده است.»

«ما باید دسترسی به بهداشت را گسترش دهیم و فقیرترین افراد را در برابر هزینه‌های بهداشتی که باعث می‌شوند آنان دچار دشواری مالی شدید شوند، حمایت کنیم.»

این گزارش می‌گوید، از لحاظ برخی از انواع خدمات، شماری کاملاً بیشتر از 80 درصد پوشش داده‌شده‌اند.

و بر اساس این گزارش تأثیر محرومیت‌زای هزینه‌های مصیبت‌بار پزشکی در طول دهه گذشته کاهش‌یافته است.

این گزارش می‌گوید: «اما هنوز مسافتی طولانی باید در مسیرمان به‌سوی خدمات بهداشتی همگانی (UHC)، از لحاظ هردوی پوشش خدمات بهداشتی و حمایت مالی، بپیماییم.»

این گزارش جدید خواستار تعریف UHC، به‌صورت خدمات ضروری قابل‌اندازه‌گیری، می‌شود تا بتوان چگونگی کارکرد دولت‌ها و جوامع در این زمینه را ارزیابی کرد.

کد خبر 298002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha