طرح احسان با محوریت مساجد به‌منظور رفع فقر و تکاثر از ابتدای‌ماه مبارک رمضان در تهران اجرایی می‌شود.

قالیباف

اين خبر را روز گذشته محمدباقر قاليباف در همايش سراسري علما و ائمه جماعات مساجد تهران اعلام كرد. در اين همايش كه در سالن همايش‌هاي شهيد آويني فرهنگسراي بهمن برگزار شد غيراز شهردار تهران، حجت‌الاسلام قرائتي رئيس ستاد اقامه نماز نيز حضور داشت.

به گزارش همشهري، محمدباقر قاليباف، با اشاره به اجراي طرح احسان با محوريت مساجد يادآور شد كه اين طرح براي نخستين بار از رمضان امسال اجرايي شده و درطول سال نيز ادامه خواهد داشت. شهردار تهران هدف از برپايي همايش سراسري علما و ائمه جماعات مساجد را تبليغ دين در آستانه‌ماه مبارك رمضان اعلام كرد و گفت: من در زمان حيات مرحوم آيت‌الله العظمي آقا مجتبي تهران سالي 2-3نوبت خدمتشان مي‌رسيدم و ايشان هميشه در ابتداي فرمايشاتشان به بنده متذكر مي‌شدند كه شما متولي دين مردم هم هستي، بنابراين اجازه دارم كه با دعوت از شما عزيزان به اينجا قبل از‌ماه بهار قرآن ببينيم چه كارهايي مي‌شود انجام داد. شهردار تهران با اشاره به اينكه از سنين كودكي و دوران دبستان مكبر مسجد بوده، گفت:

من آدم مسجدي هستم و با اين فرهنگ بزرگ شدم به هرحال فرهنگ تشيع بعد از هزار و اندي سال مبارزه به يك نظام اسلامي در كشور ما منجر شد و به بركت امام، شهدا و پيشتازي روحانيت فرصت زندگي ما در اين مقطع از زمان مقدر شد كه نعمت بزرگي است. قاليباف گفت: از بعد از انقلاب تلاش كرديم كه دين و تبليغ ديني را در ساختار نظام و حكومت بياوريم البته من معتقدم كه اركان حكومت بايد ديني باشد اما اگر فكر مي‌كنيم كه از طريق نگاه ساختاري و اداري به دين و امر به معروف ونهي از منكر مي‌توانيم ذهنيت و رفتار مردم را ديني كنيم، اشتباه است.

وي خطاب به علما و ائمه جماعات مساجد حاضر در اين همايش گفت: تبليغ دين مهم‌ترين رسالت شماست و از اين طريق است كه ذهنيت و رفتار مردم را مي‌توانيد بسازيد. قاليباف از فقر و تكاثر به‌عنوان 2نقطه منفي نام برد كه در جامعه اسلامي نبايد باشد و به جاي آن بايد تعليم و تكريم راحاكم كرد. وي با طرح اين پرسش كه آيا تعليم و تكريم زيبنده مردم و خودآگاهي وجود دارد، گفت: ما در شهرداري تهران امكاناتي از بيت‌المال در اختيار داريم كه از آن حتما مي‌توانيم كاري براي رفع فقر و تكاثر انجام دهيم به همين دليل موضوع احسان را در برنامه خود داريم.

شهردار تهران ادامه داد: ما 500تا 600هزار خانواده در شهر تهران داريم كه دستشان به دهانشان مي‌رسد و از سوي ديگر 200هزار خانواده هم داريم كه براي نان شبشان محتاجند كه بايد در شهرداري با محوريت مسجد امكان وصل اينگونه خانواده‌ها را به‌هم فراهم كنيم. به گفته قاليباف، بعد از يك‌سال مطالعه و بررسي ساختاري براي شركت شهروند در نظر گرفته شده كه با عرضه محصولات خود با 30تا 40درصد تخفيف نه فقط در‌ماه رمضان كه در طول سال در اين مسير حركت كند تا ديگر كسي با شكم گرسنه سر بر بالين نگذارد. قاليباف تاكيد كرد: منظور ما كساني كه سر چهارراه‌ها با انواع شگردها ماهانه 5تا 6ميليون تومان درآمد دارند نيست بلكه منظور ما افراد محترم و با شخصيتي است كه براي تأمين حداقل نيازهايشان با مشكل مواجه هستند.

  • اهميت افزايش مهارت‌ها در مساجد

بنابراين گزارش ديروز حجت‌الاسلام ‌والمسلمين محسن قرائتي، رئيس ستاد اقامه نماز نيز به‌عنوان سخنران اصلي مراسم به ايراد سفارش‌هايي خطاب به ائمه جماعات مساجد پرداخت و گفت: اين سخنان من نتيجه 40سال تجربه و برخاسته از قرآن است. سپس وي توضيح داد كه نخستين خانه روي زمين كعبه بود. اين در حالي است كه امروزه خيلي شهرك‌ها ساخته شد كه بعد از اتمامشان تازه متوجه شدند كه مسجد ندارد گرچه اين معضل دارد جبران مي‌شود.

وي در توضيح ويژگي‌هايي كه بايد يك مسجد داشته باشد، گفت: مسجد بايد بزرگ و محكم باشد اما كاشي‌كاري محراب مسجد ضد‌نهج‌البلاغه است. همچنين مناره مسجد نبايد خيلي بلند باشد و روحاني مسجد نيز بايد هربار كه لب به سخن براي مردم مي‌گشايد حرفي تازه براي گفتن داشته باشد. از نظر قرائتي گفت‌وگوي چهره به چهره روحاني‌ها با مردم تأثيربه‌مراتب بيشتري نسبت به سخنراني دارد.

از ديگر تأكيدات وي اين بود كه سخنراني‌هاي بين 2نماز نبايد طولاني باشد، چهره امامان جماعات بايد طبيعي باشد، سخنراني‌ها بر محور قرآن باشد. در كنار هر پيش نماز مسني حتما يك جوان حضور داشته باشد كه اولي به پيش نمازي و ديگري به‌كار عيادت از مريض‌ها و برپايي كلاس درس و پاسخ به سؤالات مشغول باشد. علاوه براين قرائتي تأكيد كرد كه حتما بايد در ميان هيأت امناي مساجد از يك زن فرهيخته و يك جوان از نسل امروز هم عضويت داشته‌باشند.

  • بيش از 400ميليارد تومان اعتبار براي مساجد شهرتهران

حجت‌الاسلام صادق‌زاده، رئيس مركز فعاليت‌هاي ديني شهرداري تهران روز گذشته در همايش ائمه جماعات در سخناني با اشاره به اينكه هيچ وزارتخانه، سازمان يا نهادي را سراغ ندارد كه به اندازه شهرداري تهران به مساجد خدمات ارائه كرده باشد، گفت: در سال گذشته بيش از 52ميليارد تومان از سوي شهرداري تهران به مساجد پايتخت مساعدت شد ضمن اينكه براي ساخت مساجد نيز 360ميليارد تومان اختصاص يافته است.

به گفته حجت‌الاسلام صادق‌زاده، شهرداري تهران بنا دارد كار ساخت 400مسجد در شهر تهران را با مشاركت مردم به سرانجام برساند زيرا مسجد محوري از سياست‌هاي اصلي شهرداري تهران است. وي درعين حال ميزان درخواست‌ها براي ساخت مسجد را بسيار دانست در حدي كه امكان پاسخگويي به همه آنها نيست مگر اينكه بودجه در اختيار مركز فعاليت‌هاي ديني 50برابر شود.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده همچنين گفت: شهرداري تهران با توجه به ركود ساخت وساز و كاهش درآمد ناچار شده كه بودجه همه بخش‌هاي تحت پوشش خود را كم كند اما با اين همه از اعتبارات مركز فعاليت‌هاي ديني و اعتبارات مساجد حتي يك ريال هم كم نشد.

کد خبر 297989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha