همشهری آنلاین: بهروز رضوی درباره ورودش به عرصه گویندگی و اولین دستمزد خود از رادیو در سال ۴۷ که ۸۵ تومان بوده است و همچنین علاقه اش به این حوزه سخن گفت.

بهروز رضوی

به گزارش مهر؛‌بهروز رضوی با اشاره به از دست رفتن بزرگان حوزه رادیو و دوبله در این یک سال اخیر بیان کرد: این یک جریان طبیعی است چراکه هنرمندان انسان‌هایی بی بدیل هستند. ویژگی‌هایی که هنرمندان دارند نعمت‌هایی است که خداوند به آنها داده است و مقداری هم ذوق و قریحه است که بر آن نعمت‌ها اضافه شده است و طبعا این ویژگی‌ها را ما در هر شخصی نمی‌یابیم.

گوینده مجموعه مستند «ایران» یادآور شد: آنجا که اسم هنر می‌آید افراد باید بی‌بدیل و بی‌نظیر باشند تا درخشان و بی‌نظیر شوند. به طور مثال مگر ما هنرمندی مثل حافظ را باز هم خواهیم داشت؟

این گوینده پیشکسوت رادیو درباره آموزش و تربیت گویندگان جوان تر نیز عنوان کرد: البته گویندگان و استادان ما در این حوزه به جوان تر‌ها آموزش هم می‌دهند اما افراد در این کار فقط با آموزش تامین نمی‌شوند بلکه چیزهای دیگری از جمله جوهره کاری نیز نیاز است. 

  • زمانی با کمبود گوینده مواجه شدیم و من وارد گویندگی شدم

رضوی درباره اینکه خودش چگونه به این حوزه وارد شده است، گفت: خود من اصلا هیچ نظری به گویندگی نداشتم و ابتدا در رادیو نویسندگی می‌کردم. زمانی ما با کمبود گوینده مواجه شدیم و مسئولان گفتند که خود نویسنده‌ها گویندگی متن‌هایشان را بر عهده بگیرند و من گوینده شدم.

وی درباره نظرش نسبت به حرفه گویندگی بیان کرد: من در مجموع به کار رادیو و رسانه علاقه داشتم و البته به گوینده ها هم توجه داشتم اما زمانیکه کارم را شروع کردم الگویی در ذهنم نبود که بخواهم شبیه او شوم بلکه می خواستم خودم باشم و ضمن کار به تدریج به گویندگی علاقمند شدم. درواقع ابتدا با خود می گفتم مدتی را به گویندگی مشغول می شوم و بعد که گویندگان جدید وارد کار شدند من هم کنار خواهم رفت اما در این حرفه ماندگار شدم.

  • ۸۵ تومان اولین دستمزد رضوی از رادیو 

این گوینده با تاکید بر اینکه خودش هم فکر نمی کرده است که تا این حد در این کار دوام بیاورد، گفت: اولین دریافتی من از رادیو در سال ۴۷ بود و الان در حدود ۴۷ سال است که من در این مدیوم رسانه‌ای کار می کنم. آن زمان حدود ۸۵ تومان از رادیو گرفتم و البته مالیات هم از آن کم شده بود. 

رضوی در ادامه به گویندگی جوانان در این حوزه اشاره و در واکنش به کیفیت کاری پایین بعضی از آنها اظهار کرد: آنگونه که صدا و سیما با این افراد برخورد می کند شوق و انگیزه‌ای در کسی برانگیخته نمی‌شود که بخواهد در این حوزه خود را به آب و آتش بزند. ما افراد شیدا و عاشقی بودیم که به خاطر علاقه به رادیو خود را گرفتار کردیم اما نسل امروز که پشت کامپیوتر می‌نشیند و نرخ ارز را دنبال می‌کند خود را در چنین دردسرها و عشق‌هایی نمی اندازد و اگر ببیند رادیو برایش ارزش ریالی ندارد وقت خود را در آن نمی گذراند. همچون بسیاری از افرادی که بعد از اینکه اولین دستمزد خود را از گویندگی دریافت می کنند دیگر پیدایشان نمی شود.

  • کار گویندگی برای من به عنوان شغل مطرح نبوده است

گوینده و مجری برنامه «کتاب شب» اضافه کرد: کار رادیو برای من همیشه از روی علاقه بوده است چراکه من در کنار آن از شغل دیگری هم برخوردار بوده‌ام و اگر می‌خواستم به گویندگی وابسته باشم شاید من هم تاکنون بارها آن را رها کرده بودم. بنابراین کار گویندگی برای من به عنوان شغل مطرح نبوده است و من کاری عاشقانه انجام داده ام. شاید کارهای دیگری هم از روی علاقه داشته ام اما هیچ کدام به شدت علاقه به این حرفه نبوده است.

وی درباره سختی های این کار عنوان کرد: در این زمانه هیچ کاری وجود ندارد که بدون سختی باشد حتی ممکن است راه رفتن معمولی هم با مشکلات همراه باشد و اگر ما بتوانیم این مشکلات را رد کرده، دور بزنیم و از روی آنها پرش کنیم، می توانیم دوام بیاوریم. 

بازیگر فیلم سینمایی «آب را گل نکنید» در ادامه خطاب به جوانانی که عاشق حرفه گویندگی هستند، گفت: در این کار کسانی که از روحیه تلاش برخوردارند حتما به هدف خود می رسند و رشد خواهند کرد منتها نباید این انتظار را داشته باشند که از همان ابتدا نفر اول باشند. باید مدارج را به ترتیب طی کنند و سینه خیز در صحنه جلو بیایند و بدانند که در رادیو باید همه مسایل را با هم و در کنار هم رعایت کنند از احترام به پیشکسوت ها و مراعات حال کودکان گرفته تا توجه به دستورات سازمان و ساختن با حقوق کم.

  • دوست دارم دیوان حافظ را بخوانم

رضوی اظهار کرد: من اکنون کاری را انجام می دهم که دوست دارم و فکر می کنم اگر مخاطب برنامه مرا بشنود، می تواند از آن بهره ای ببرد. برنامه «کتاب شب» من در رادیو تهران حدود ۲۰ سال است که روی آنتن می رود و گمان نمی کنم که مخاطبی از شنیدن آن ناراضی بوده باشد. 

وی درباره علاقه خود به حوزه رادیو بیان کرد: من تاکنون کارهای زیادی انجام داده ام از سردبیری نشریات و کارهای رسانه ای گرفته تا تجربه بازیگری در تئاتر، تلویزیون و رادیو و همه آنها را هم با علاقه انجام داده ام اما جذابیت گویندگی رادیو برای من به گونه ای دیگر است چون فکر می کنم همه آن کارها حاشیه های زیادی داشتند اما کارهای رادیویی حاشیه ای ندارد.

این گوینده پیشکسوت رادیو در پایان عنوان کرد که از میان همه آثارش برنامه «کتاب شب» که از رادیو تهران روی آنتن می رود و «مستند ایران» را که با روایت او و بهرام زند از شبکه یک سیما پخش شد بیشتر دوست دارد و یکی از اهدافش برای سال ۹۴ این است که بتواند دیوان حافظ را در قالب کتاب گویا بخواند.

کد خبر 297953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha