شهردار تهران در ۲ مراسم جداگانه بر لزوم برنامه‌ریزی برای عبور از تحریم‌ها و ضرورت توجه ویژه به مدیریت داخل کشور تاکید کرد.

قالیباف

محمد باقر قاليباف گفت: از امام یاد گرفتیم دستمان را روی زانوی خودمان بگذاریم و بلند شویم. درست است که تحریم‌ها اقتصادمان را تحت‌فشار قرار داده ولی این فقط به خاطر تحریم‌ها نیست. بی‌برنامگی و ضعف مدیریت در این دولت و دولت پیشین از تحریم‌ها هم مؤثرتر است.آمریکا نباید احساس کند که ما وابسته به تصمیم و اراده او هستیم.

محمدباقر قاليباف در مراسم بهره‌برداري از 74 پروژه شهري در منطقه 6 تهران كه صبح ديروز برگزار شد بر اهميت قدرت اداره و مديريت در داخل كشور تاكيد كرد و گفت: ما حتی اگر پشت میز مذاکره هم می‌خواهیم با قدرت حرف بزنیم، باید داخل کشور را با قدرت اداره و مدیریت کنیم زيرا منطق دشمن اين نيست كه به ما رحم کند و کنار بیاید بلکه منطق آنها زور است. قاليباف گفت: خدا قول داده كه وقتي با اخلاص و درايت و روحيه جهادي حركت كنيم خودش گشايش كرده، گره مشكلات را باز خواهد كرد. وي همچنين تاكيد كرد: به دشمنان خود نشان مي‌دهيم كه در هيچ كجاي تهران اثري از تحريم نخواهيد ديد و اين آرزو را به گور خواهيد برد زيرا كاري به زمين نمانده كه ما نتوانسته باشيم انجام دهيم.

بخش ديگري از صحبت‌هاي شهردار تهران اختصاص به چالش‌هاي بسياري داشت كه بر سر راه اداره شهر وجود دارد. وي گفت: به هرحال با وجود تحريم‌هاي ظالمانه و استكباري كه به ناحق به اين كشور تحميل شده اما هرگز فعاليت‌هاي عمراني ما در حوزه مترو با وجود هزينه‌هاي گزاف چند‌صد ميلياردي براي ساخت هر كيلومتر آن بي‌وقفه انجام مي‌شود و به دشمنان خود نشان مي‌دهيم كه در هيچ كجاي تهران اثري از تحريم نخواهيد ديد. وي گفت: وقتي مهمانان خارجي به شهر تهران وارد مي‌شوند ناگزير در مقابل نظافت، پيشرفت و زيبايي‌هاي اين شهر به زبان آمده و اقرار مي‌كنند كه تهران حتي از پاريس تميزتر است.

  • پاتوقي براي حفاظت از آسيب‌هاي اجتماعي

بنابراين گزارش وجود فضاهاي متعدد علمي و دانشگاهي در منطقه 6 و حضور تعداد قابل‌توجهي از دختران دانشجو باعث شد تا مديريت شهري به فكر ايجاد فضايي آموزشي، فرهنگي و تفريحي ويژه دختران دانشجو بيفتد. تاكيد محمد باقر قاليباف در اين مراسم اين بود كه چون منطقه 6 محدوده حضور فرهيختگان و مراكز دانشگاهي بسيار است پس بايد در اين بخش از شهر به فكر اعتماد سازي و حفظ رابطه منطقي با سرمايه‌هاي اجتماعي باشيم. به همين دليل نيز از 3 سال پيش به فكر احداث مركزي به نام شهردخت افتاديم.

وي در توضيح فلسفه راه‌اندازي چنين مركزي گفت: دانشجويان ما معمولا در ساعات خالي بين كلاس‌ها امكان بازگشت به خانه يا خوابگاه را ندارند. از سوي ديگر دانشجويان دختر ما برخلاف پسران محدوديت‌هايي براي گذران اوقات خود در اينگونه ساعات دارند. بنابراين تمهيدي انديشيديم تا براي تغيير ذائقه آنها محيط مناسبي فراهم كنيم تا در كنار اينكه محل قرار و گپ و گفت و پاتوقي برايشان باشد، دختران ما را از آسيب‌هاي اجتماعي كه در بقيه نقاط شهر ممكن است بر سرراهشان باشد مصون نگه‌دارد و روحيه نشاط و شادابي و سلامتي را نيز براي آنها تضمين كند.

تاكيد شهردار تهران اين بود كه دختران دانشجو در اين فضاي فرهنگي كاملا راحت مانند منزل خود خواهند بود. قاليباف همچنين در بخش ديگري از سخنان خود از لزوم توجه به بهبود سبك زندگي سخن گفت و افزود: ما خيلي از روش‌هايي كه امروز چه در درون خانواده و چه در شهر و محل كار داريم را بايد تغيير دهيم تا يك تغيير اساسي در سبك زندگي‌مان اتفاق بيفتد. از نظر قاليباف خيلي از مشكلات را با ده‌ها ميليارد پول و صدها هزار وقت نمي‌شود اصلاح كرد. در چنين مواقعي بدون هزينه‌هاي گزاف نيازمند تغيير در روش و سبك زندگي هستيم. وي افزود: هم اكنون شهر تهران به نقطه‌اي رسيده كه نيازمند بهبود سبك و ارتقاي كيفيت زندگي در ابعاد مادي و معنوي است به اين معني كه ديگر با توسعه نيازهاي كالبدي در شهر نمي‌توانيم كاري از پيش ببريم زيرا شرايط و محيط تغيير كرده و ما نيازمند اين تغييرات هستيم.

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود در مراسم افتتاح پروژه‌هاي شهري منطقه‌6 گفت: حداقل 2 دهه است كه از ابعاد سلبي، ايجابي و آكادميك درگير موضوع آسيب‌هاي اجتماعي هستم و معتقدم كودكان كار، كودكان فرار، خانم‌هاي بي‌سرپناه و كارتن خواب همه به گردن ما حق دارند و ما در مقابل آنها مسئوليت داريم و معتقدم مديريت غلط ما آنها را به اينجا رسانده است.

وي از لزوم توجه به فقرا سخن گفت و ادامه داد: در اين شهر كم نيستند افرادي كه براي حداقل‌هاي تغذيه اينقدر كه زنده بمانند ناتوانند اما با نجابت و شرافت و كرامت آن را بيان نمي‌كنند بنابراين يكي از دستوركارهاي ما توجه ويژه به همنوع است. البته شهرداري در اين مسير ضمن فراهم كردن مسير و امكانات نيازمند همكاري همه شهروندان است. قاليباف همچنين با توجه به نزديك بودن ايام ماه مبارك رمضان گفت: ما نيازمندان واقعي شهر تهران را شناسايي كرديم و اطلاعاتش را داريم و مي‌دانيم كه از 2ميليون خانوار ساكن تهران 600‌هزار خانوار بسيار برخوردارند و 200 هزار خانوارهم هستند كه نيازمند توجه و احسان هستند.

  • اشتغال‌زايي براي 10هزار زن سرپرست خانواده

قالیباف در حاشيه مراسم افتتاحيه 74 پروژه فرهنگي، اجتماعي، عمراني و ترافيكي در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالی درباره اشتغال‌زایی در سرای محلات گفت: هم اکنون سرای محلات به صورت خودکفا اداره می‌شوند و در کارهای فرهنگی، هنری و صنایع دستی فعال هستند؛ يعني هم آموزش می‌دهند و هم کار تولیدی دارند، اما نقش کلیدی و اساسی سرای محلات تولید شغل نیست. اما بخشی که شهرداری تهران به اشتغال‌زایی کمک می‌کند مربوط به مراکز کوثر است که عمدتا بانوان سرپرست خانوار در آنجا مشغول کار هستند.

به گفته شهردار تهران، هم اکنون بیش از 10‌هزار خانواده تحت پوشش مراکز کوثر قرار دارند و بیش از 8هزار خانواده نیز از این منظر به خودکفایی رسیده‌اند. محمدباقر قاليباف درباره سرنوشت تبدیل زندان اوین به بوستان عمومی نیز گفت: اصل توافق با قوه قضايیه انجام شده به نحوی که آیت‌الله لاریجانی این بحث را قبول دارند و شهرداری هم آمادگی دارد. در ادامه باید کار کارشناسی انجام شود تا نیازهای آنها را نیز تامین کنیم تا این توافق با سرعت بیشتری پیش برود.

  • دوران «بگم‌بگم»، دوران «تقصیر قبلی‌ها بود»

محمدباقر قالیباف همچنين در جمع تعدادي از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ تهران سخنانی را درباره عملکرد دولت بیان کرد.
وي با انتقاد از برخی رویکردهای کنونی دولت یازدهم گفت: از امام(ره) یاد گرفتیم دستمان را روی زانوی خودمان بگذاریم و بلند شویم. درست است که تحریم‌ها اقتصادمان را تحت فشار قرار داده ولی این فقط به خاطر تحریم‌ها نیست. بی‌برنامگی و ضعف مدیریت در این دولت و دولت پیشین از تحریم‌ها هم مؤثرتر است. آمریکا نباید احساس کند که ما وابسته به تصمیم و اراده او هستیم. انقلاب و جنگ ثابت کرده که ما وابسته به هیچ‌کس نیستیم.

قالیباف در این دیدار با اشاره به گسترش سیاست‌زدگی در کشور اظهار داشت: بعضی دلشان می‌خواهد همه‌چیز را دوقطبی کنند. باور کنیم مسائل اصلی کشور دوقطبی نیست. آن‌چنان‌که در زمان انتخابات مسائل کلان نظام را دوقطبی کردند و کاش نمی‌کردند. نباید دوران «بگم بگم» به دوران «تقصیر قبلی‌ها بود» تبدیل شود.

محمدباقر قالیباف ترکیب «هوشمندی مدیریتی» و «وحدت ملی» را رمز عبور کشور از شرایط حساس فعلی دانست و تاكيد كرد: معتقدم با در پیش گرفتن یک راهبرد صحیح اقتصادی، رسانه‌ای و منطقه‌ای، دولت می‌توانست به یکی از بهترین توافق‌های تاریخ ایران دست یابد اما متأسفانه رویکرد مدیریتی دولت در 2 سال گذشته شرایط را به‌گونه‌ای رقم‌زده که جامعه حس می‌کند انرژی مسئولان به‌جای حل مشکلات آنها صرف مسئله‌سازی‌هایی می‌شود که هدف از آن وابسته کردن کشور به مذاکرات هسته‌ای و گریزناپذیر نشان دادن توافق به هر قیمت است.

گویی هدف دولت برای دستیابی به توافق، رفع تحریم‌ها نیست بلکه جلب آرای سیاسی برای پیروزی در انتخابات آتی است. وي همچنين يادآور شد: ما باید تاریخ را آینه عبرت خود کنیم؛ تاریخی که به ما می‌گوید گره زدن همه امور کشور به راضی کردن بیگانگان نتیجه‌ای جز سرنگونی دولت ملی دکتر مصدق نداشت. اگر اقتصاد مبتنی بر توان داخلی در دولت دکتر مصدق عملیاتی شده بود و نگاه به خارج از مرزها در کشور حاکم نمی‌شد، ریزش نیروهای اجتماعی به آن حد نمی‌رسید که کودتای انگلیسی علیه دولت ملی موفق شود.

شهردار تهران در ادامه گفت: تردیدی در این نیست که قدرت دفاعی و اقتصادی کشور امکان چانه‌زنی و دستیابی به توافقی باعزت را افزایش می‌دهد و امروز تأسف‌انگیز است که دولت با دست خود، خود را در میز مذاکرات خلع سلاح کرده است. وی در پایان تصریح كرد: بیشتر از مخالفان و منتقدان، این نحوه مدیریت اقتصادی در داخل کشور است که مذاکره‌کنندگان را تضعیف می‌کند.

  • بهره‌برداري از 74 طرح در قلب پايتخت

74 طرح فرهنگي، اجتماعي، عمراني و ترافيكي روز گذشته در قلب تهران به بهره‌برداري رسيد. البته بيشتر اين طرح‌ها نيز با رويكرد فرهنگي آماده خدمات‌دهي به شهروندان شده‌اند. يكي از شاخص‌ترين اين طرح‌ها افتتاح نخستين فضاي فرهنگي - تفريحي كشور ويژه دختران دانشجو است كه به نام شهردخت در فضايي به مساحت 350 مترمربع در خيابان كارگر احداث شده است. از آنجايي كه پيش‌بيني‌ها و نيازسنجي‌هاي صورت‌گرفته نشان‌دهنده استقبال بسيار دختران دانشجو از اين مركز است، به همين دليل با تاكيد شهردار تهران قرار است چنين فضاهايي باز هم در منطقه 6 و مناطق دانشجويي ديگر نظير مناطق يك و 5 تهران احداث شود.

کد خبر 297774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha