یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

همشهری بین‌الملل- نازنین متین‌نیا: خبر توقف «سرود تولد» در کنار ممنوعیت پخش «گرگ و میش»، اتفاق جدیدی در برخورد با فیلم‌های قرار گرفته در صف نمایش است.

نکته مهم درباره «سرود  تولد» که روز گذشته اعلام شد پایین آمدن فیلم از روی پرده پس از چهار روز نمایش بود. اتفاقی که به نظر می‌رسد اگر در سینمای ایران بی‌سابقه نباشد کم سابقه است.

گرگ و میش؛ توقف قبل از اکران

«گرگ و میش» قاسم جعفری روز 24 خرداد موفق به اخذ پروانه نمایش عمومی شده بود، اما صبح روز چهارشنبه اول شهریور، فیلم حتی در یک سالن هم روی پرده نرفت.

جعفری دلیل توقف اکران فیلم تازه‌اش را چنین توضیح می‌دهد: «مدت دو ماه و نیم در انتظار صدور پروانه نمایش بودیم که سرانجام روز 24مرداد این اتفاق افتاد، در این مدت تغییراتی در موسیقی فیلم اعمال کردیم که البته این تغییرات سه روز زودتر از تاریخ صدور پروانه با مسوولان اداره نظارت و ارزشیابی در میان گذاشته شد ولی مشکل مسوولان  اداره نظارت این است که در شورا به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نمی‌شود و آنها می‌خواهند من به تعداد اعضای شورا از فیلم کپی بکشم و آن را در اختیارشان بگذارم، اما من هیچ تمایلی به این کار ندارم، چون در این شرایط امکان تکثیر  غیر مجاز فیلم به وجود می‌آید.»

بنیامین بهادری، خواننده ترانه فیلم و تنها دلیل توقیف آن است. با این حال جعفری معتقد است: «بنیامین بهادری، مجوز کار در داخل کشور را دارد و ترانه او پیش از صدور به دست مسوولان اداره نظارت و ارزشیابی رسیده و در  این میان توقف نمایش گرگ و میش اتفاقی دور از انتظار است.»

سرود تولد؛ چهار روز بعد

این هفته نیز، بهمن مفید بهانه توقیف سرود تولد علی قوی تن شد. صبح روز 5  مرداد در حالی که از چهار روز پیش این فیلم روی  پرده سینماها بود، مسوولان صادر کننده مجوز اکران، دستور توقف نمایش آن را صادر کردند.

از همان آغاز  تولید سرود تولد به نظر می‌رسید حضور این بازیگر قدیمی سینما مشکلاتی را برای کسب پروانه نمایش ایجاد کند، اما داریوش باباییان تهیه کننده فیلم، مقصر اصلی را کس دیگری می‌داند: « توقف نمایش فیلم گرگ و میش و کلیپ‌ها و صدای خواننده‌ای که گویا بدون مجوز در فیلم فوق آن را اجرا کرده، لطمه بزرگی به سرود تولد و فیلم‌های دیگر از سوی کارگردان فیلم گرگ و میش زد.» باباییان معتقد است: «اگر در این سینما، با حرف‌های یکی دو نفر بشود از نمایش فیلمی که پروانه نمایش داشته جلوگیری کرد، وای به حال این سینما که به حالش باید گریست.»

*‌*‌*

سینمای ایران وارد دوره‌تازه‌ای شده است. دوره‌ای که برخی سختگیری‌ها می‌تواند به دوران تازه‌ای ختم شود. با این حال فروش بالای فیلم‌های روی پرده نشان می‌دهد که سینمای ایران هنوز روزهای خوبی دارد.

کد خبر 2976

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز