همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استان تهران با تولید روزانه حدود ۷ هزار تن، بیش‌ترین تولید زباله خانگی و شهری را در کشور به خود اختصاص داده است.

تهران با روزانه ۷ هزار تن بیش‌ترین سهم تولید زباله کشور را دارد

به گزارش ایرنا، حسن پسندیده در نخستین روز از هفته محیط زیست، افزود: در حال حاضر روزانه بیش از 49000 تن پسماند عادی در شهرها و روستاهای کشور تولید می‌شود که از این میزان، حدود 38000 تن پسماند شهری و مابقی پسماند روستایی است.

هفته محیط زیست در کشور از روز 16 تا 22 خرداد برگزار می‌شود. سازمان ملل برای روز جهانی محیط زیست (5ژوئن) 15 خرداد امسال این شعار را مطرح کرده است؛ 7 میلیارد رویا، یک سیاره، درست مصرف کنیم.

پسندیده گفت: به طور میانگین سرانه تولید زباله شهری در کشور به 750 گرم در روز می‌رسد که این رقم در روستاها کم‌تر بوده و حدود450 گرم به ازای هر نفر در روز است.

وی افزود: در سال‌های گذشته ساماندهی پسماندها و زباله‌ها در مقایسه با اجرای سایر طرح‌ها و پروژه‌ها در اولویت کار نبوده است و توجه لازم به موضوع مدیریت پسماندها نشده است بنابر این زیرساخت مناسب برای نگه‌داری، جمع‌آوری، انتقال، پردازش، بازیافت و امحاء پسماندها و زباله ها فراهم نشده است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برای مدیریت پسماندها، مشارکت مردم در سطح گسترده لازم است که این موضوع بدون آموزش کافی به مردم جهت ارتقاء فرهنگ زیست محیطی جامعه ممکن نیست.

به گفته وی آموزش و اطلاع‌رسانی و مشارکت مردمی مهم‌ترین گام در جهت ساماندهی مدیریت پسماندها محسوب می‌شود، آموزش‌های سطحی که منجر به تغییر رفتار و نگرش شهروندان نشود، در این زمینه تاثیری ندارد، احترام به حقوق دیگران برای داشتن محیط زیست سالم، کاهش تولید زباله، تفکیک زباله و آلوده نکردن طبیعت و محیط زیست به عنوان یک تکلیف اجتماعی باید در میان مردم نهادینه شود.

پسندیده با اشاره به این که تفکیک زباله و بازیافت نقش مهمی در رونق اقتصادی و بهبود وضعیت محیط زیست کشور دارد، افزود: بخش زیادی از پسماندهای خشک دارای ارزش اقتصادی هستند که با بازیافت آنها نه تنها می‌توان به اقتصاد کشور کمک کرد بلکه می‌توان از آلودگی طبیعت و محیط زیست جلوگیری کرد تا از هدر رفتن منابع خام و ذخایر کشور جلوگیری شود.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: افزایش روزافزون گردشگران، کمبود زمین مناسب برای دفن پسماندها و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی منجر به بحران‌های جدی زیست محیطی در استان‌های ساحلی در شمال کشور شده است بنابر این ساماندهی پسماندهای عادی در استان‌های سواحل شمالی اکنون در اولویت برنامه‌های وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

پسندیده گفت: یکی از نکاتی که سازمان حفاظت محیط زیست بر آن تاکید دارد روش‌های به کارگیری شده مدیریت پسماندها در کشور است، اصولا روش مدیریت پسماند باید با توجه به شرایط اقلیمی، جغرافیایی، کمیت و کیفیت پسماندها و زباله‌ها انتخاب شود بنابر این در اغلب نقاط کشور باید از چند روش تلفیقی برای مدیریت پسماندها و زباله‌ها بهره برد و یک روش به تنهایی کاربرد و کارایی نخواهد داشت.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست به پسماندهای کشاورزی، صنعتی و بیمارستانی اشاره کرد و گفت: سازمان حفظ نباتات در بخش سموم و آفت‌کش‌ها نسبت به امحای سموم تاریخ گذشته مطابق ضوابط مربوطه اقدام کرده است و سایر سموم خطرناک باقي‌مانده در انبارهای بخش دولتی و خصوصی همچون DDT نیز نیازمند مدیریت صحیح زیست محیطی است.

پسندیده درباره پسماندهای صنعتی گفت: بخش عمده‌ای از پسماندهای صنعتی توسط واحدهای بازیافتی تحت فرایندی مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند اما عمده مشکلات موجود در این بخش، مربوط به عدم مدیریت زیست محیطی بر اساس معیارها قابل قبول در برخی از واحدهای مذکور است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که 10 تا 25 درصد پسماندهای پزشکی ویژه محسوب می‌شوند، تاکید کرد: به منظور مدیریت بهینه پسماندهای پزشکی، موضوع بازنگری روش‌های مدیریت پسماندهای پزشکی و به روز شدن ضوابط و ارتقای سیستم مدیریت پسماندها نیز با توجه به تفاهم‌نامه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با سازمان در اولویت برنامه‌ای سال 94 قرار دارد.

کد خبر 297362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha