همشهری آنلاین: روزنامه تایمز با اشاره به وجود یک گزارش رسمی محرمانه آمریکا که نشانگر دست داشتن سعودی‌ها در جریان حمله یازدهم سپتامبر است، نوشت: کاخ سفید تحت فشار است تا این گزارش محرمانه را منتشر کند.

باب گراهام

به گزارش ایرنا، تایمز نوشت: 'باب گراهام' که در زمان تهیه این گزارش رسمی، رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا بوده، می‌گوید که تحقیقاتی که با هدایت وی صورت گرفت، مشخص ساخت که سعودی‌ها سرمایه‌گذار اصلی در فاجعه 11 سپتامبر بوده‌اند.

این روزنامه انگلیسی افزود: با این حال یک فصل 28 صفحه‌ای از این گزارش رسمی آمریکا به دلیل اینکه انگشت اتهام به سوی خاندان سعودی اشاره رفته توسط جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا ویرایش شده است.

باب گراهام در گفت‌و‌گو با روزنامه تایمز گفت: ویرایش این 28 صفحه سبب گردید تا عربستان سعودی را بیش از پیش جسورتر کرده تا به سرمایه‌گذاری در ترور منابع انسانی ادامه دهند.

وی گفت: با این پوشش سیاسی همچنین برخی از عوامل سعودی به انتشار قرائت اسلام افراط گرانه وهابی ادامه داده و از طرفی دیگر به تزریق منابع مالی و انسانی به گروه القاعده و فازهای ابتدایی داعش اهتمام ورزیده‌اند.

تایمز با بیان اینکه گراهام معتقد است که فصل ویرایش شده در این گزارش می‌تواند منجر به تغییر سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه شود، نوشت: وی حالا خواستار انتشار فصل 'ویرایش شده' از این گزارش است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، به رغم اینکه ریاض تاکنون هر گونه دست داشتن در جریان حمله یازدهم سپتامبر را رد کرده، اما انتشار این 28 صفحه مایه رسوایی این رژیم خواهد شد.

تایمز به نقل از دو نفری که این گزارش را مطالعه کرده‌اند، افزود: مطالب مندرج در این گزارش برای خاندان عربستان سعودی و خانواده جورج بوش پسر شرم آور است.

این روزنامه انگلیسی نوشت: در بخشی از این گزارش به تلاش دو سعودی تبار به نام‌های 'نواف الحمزی' و 'خالد المزهر' اشاره شده که در جریان ربوده شدن هواپیمایی که به پنتاگون اصابت کرد، نقش داشته‌اند.

تایمز ادامه داد: در حالی که آنها در کالیفرنیای جنوبی زندگی می‌کردند، همچنین با فردی به نام 'عمر البومی' که گفته می‌شود با سفارت عربستان در واشنگتن ارتباط داشته، مرتبط و مورد حمایت وی بوده‌اند.

این روزنامه انگلیسی همچنین افزود: نواف الحمزی و خالد المزهر همچنین با یک سعودی تبار دیگری به نام اسامه بسنان که گفته می‌شود همسرش از یک شاهدخت سعودی بابت درمانش پول دریافت می‌كرده، در ارتباط بوده‌اند.

تایمز نوشت: این سند در محوطه‌ای محافظت شده زیر ساختمان کنگره آمریکا و در پرونده‌ای با عنوان 'یافته‌ها، مذاکرات و روایت‌ها پیرامون موضوعات حساس امنیت ملی' نگهداری می‌شود.

این روزنامه انگلیسی تصریح کرد: جورج بوش دوم دستور داده که این فصل از گزارش ویرایش شود، چرا که در آن 'منابع و راهکارهایی را فاش می‌سازد که تلاش ما برای به کرسی نشاندن جنگ علیه تروریسم را دشوار می‌سازد'.

در همین حال تایمز با بیان اینکه تلاش‌ها برای علنی سازی این گزارش بی تاثیر نبوده است، افزود: 'راند پاول' یک سناتور جمهوری خواه که برای ریاست جمهوری سال آینده در آمریکا شرکت خواهد کرد نام خود را برای اولین بار در فهرست افرادی که خواستار انتشار این گزارش هستند، نوشته است.

این روزنامه انگلیسی به نقل از پاول افزود: این حق بازماندگان و خانواده‌های قربانیان این حمله تروریستی است که از حقیقت با خبر شوند.

با این حال تایمز نوشت که باب گراهام به منظور علنی سازی این گزارش ساکت نمانده و در اقدامی به انتشار کتابی به نام ‘کلید پادشاهی' مبادرت ورزیده و در آن به توطئه‌های بین المللی و ارتباط میان عربستان سعودی و اسامه بن‌لادن و القاعده پرداخته است.

کد خبر 297284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha