دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص گوش، حلق و بینی، جرم گوش را ماده مفیدی برای گوش دانست و اظهار کرد: لزومی برای پاک کردن این جرم‌ها وجود ندارد، زیرا سلامت مخاط گوش تا حدی زیادی به وجود این جرم‌ها بستگی دارد.

به گزارش ايسنا، دکتر خسرو ایرانفر با بیان اینکه استفاده از گوش پاک‌کن در پاک کردن گوش توصیه نمی‌شود، اظهار کرد: قسمت ابتدایی گوش پاک کن به اندازه قطر داخلی گوش است و قطعا چنین وسیله‌ای نمی‌تواند ابزار مناسبی برای پاک کردن جرم گوش در قسمت‌های داخلی‌تر گوش باشد.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: با این وسیله تنها می‌توان جرم‌های ابتدای کانال گوش را پاک کرد و فرو کردن بیشتر آن در گوش موجب سوق دادن جرم گوش به قسمت‌های انتهایی‌تر کانال گوش می‌شود.

ایرانفر با بیان اینکه جرم برای گوش مفید است، گفت: لزومی برای پاک کردن این جرم‌ها وجود ندارد، زیرا سلامت مخاط گوش تا حد زیادی به وجود این جرم‌ها بستگی دارد.

وی تصریح کرد: همانطور که وجود چربی بر روی پوست در جهت حفظ سلامت و رطوبت آن موثر است، از آنجا که مجرای گوش نیز فضای محبوس و بسته‌ای است، وجود جرم برای حفظ سلامت این محیط لازم است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: همچنین جرم خاصیت ضد میکروبی داشته و حالت چرب‌کننده و مرطوب‌کننده مخاط گوش را دارد و تولید آن روزانه در گوش انجام می‌شود و خود این ماده بطور معمول حرکت کرده و به ابتدای کانال گوش آماده و از آنجا دفع می‌شود.

ایرانفر خاطرنشان کرد: در برخی موارد به علت قطر کم کانال گوش و نیز برخی عوامل فیزیولوژیک جرم گوش در حالت عادی خارج نمی‌شود و بعد از دو تا شش ماه گوش‌ها کیپ می‌شود که در اینصورت چاره‌ای جز شست‌وشوی گوش‌ها باقی نمی‌ماند.

وی اظهار کرد: در برخی موارد برای باز کردن گوش‌ها از قطره استفاده شده یا شست‌وشوی آنها با فشار آب انجام می‌شود که این کار باید تحت نظر پزشک انجام شود، زیرا احتمال آسیب پرده گوش وجود دارد.

کد خبر 296975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha