همشهری آنلاین: قائم مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی گفت: متاسفانه پس از طلاق در بین زنان، فقط ۱۰ درصد آنان به ازدواج مجدد روی می‌آورند در حالی‌که این آمار برای مردان ۹۰ درصد است.

مرتضی میرباقری

به گزارش ایسنا، مرتضی میرباقری در همایش تحلیل وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور در دانشگاه پیام نور بجنورد، اظهار کرد: سالانه 150 هزار مورد طلاق در کشور اتفاق می‌افتد و متاسفانه فقط 10 درصد از زنان مطلقه به ازدواج مجدد روی می‌آورند در حالی که 90 درصد مردان دوباره ازدواج می‌کنند.

وی با بیان این که میزان کم ازدواج مجدد در بین زنان خطراتی را برای جامعه به همراه دارد، افزود: کشور دارای 2.5 میلیون زن سرپرست خانوار است که با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

میرباقری با اشاره به وجود 9 میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور، گفت: هم اکنون 9 میلیون نفر در کشور امکانات مناسبی برای زندگی ندارند .

وی با اشاره به وجود 3.5 میلیون بیکار، نیم میلیون زندانی، 500 هزار مورد تصادف در کشور بر لزوم افزایش آستانه تحمل مردم تاکید کرد.

میرباقری خاطر نشان کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی متعدد موجود، دولت به تنهایی قادر به حل همه موارد نیست بنابراین باید از ظرفیت تشکل‌های مدنی در حوزه فرهنگی و اجتماعی استفاده کرد.

وی با بیان این که حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه زمانبر است، گفت: باید تشکل‌های مدنی در جامعه با یاری دولت در انجام برنامه‌های توسعه متوازن و کاهش آسیب‌های اجتماعی، بیش از پیش در حوزه افزایش آستانه صبر و تحمل مردم جامعه فعالیت کنند.

میرباقری با ذکر این که در تحلیل و بررسی‌ها ،برداشت و پنداشت مردم در یک سری از زمینه‌ها نگران کننده است، افزود: باید اعتماد سازی، میزان مشارکت مردم و رضایت آنان را در برنامه‌ریزی و سیاست‌های کلان را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به سنجش سرمایه اجتماعی کشور در حوزه‌ ویژگی‌های اخلاقی و هنجارهای مثبت و منفی، ادامه داد: باید از ظرفیت علما و روحانیون در ایجاد تعادل، نگاه مثبت به مسائل و پرهیز از انجام ناهنجاری‌ها استفاده شود.

میرباقری با ذکر این که در این سنجش وجود ویژگی‌های اخلاقی مثبت در جامعه به نقطه حادی رسیده و برخی از استان‌ها نمره قابل قبولی از آن کسب نکرده‌اند، گفت: مسائل و مشکلات یک ماهه یا چند روزه به وجود نمی‌آیند، بلکه ایجاد این مسائل تاریخی مربوط به سال‌های بسیار گذشته است و حل آن نیازمند ادبیات و ابزارهای مختلف خواهدبود.

وی در پاسخ به سولات روحانیون و علما حاضر در جمع در خصوص نحوه برخورد جمهوری اسلامی با دشمنان در بحث کمک به یمن گفت: ملت ایران با عزت تمام و اقتدار کامل در کنار مردم یمن ایستاده است.

وی در خصوص برگزاری کنسرت‌ها نیز ،اظهار کرد: برگزاری کنسرت یک امر قانونی بوده و باید با نظارت نیروی انتظامی و در چارچوب قانون صورت گیرد و قطعا نباید کنسرت‌ها غیر‌قانونی برگزار و دارای هرج و مرج باشد.

میرباقری درباره استفاده خانواده‌ها از ماهواره نیز ،گفت: استفاده از ماهواره در بین خانواده‌ها امری غیر قانونی بوده و براساس وظایف، برخورد قضایی با دارندگان ماهواره صورت می‌گیرد اما همه این برخوردها، خیلی تاثیر گذار نخواهد بود و این مسئله نیازمند انجام اقدامات فرهنگی و از جمله تحول در برنامه‌های صدا و سیما است.

میرباقری عنوان کرد: همه مشکلات نیز در بحث زیر ساخت خلاصله نمی‌شود بلکه باید در ایجاد محتوا نیز سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

  • ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین در دستورکار دولت

مرتضی میر باقری قائم مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی در بجنورد و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون 10 میلیون نفر در کشور حاشیه نشین هستند، اظهار کرد: حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ همانند تهران، مشهد و مراکز استان‌ها بسیار است.

وی با ذکر این که ساماندهی مناطق حاشیه نشین کشور در دستور کار قرار دارد و این مهم نیازمند اعتبارات چند ده میلیاردی است، ادامه داد: هم اکنون عقب‌ماندگی حاشیه نشینی 11 شهرستان در سطح کشور مفرط است.

میر باقری با اشاره به جوان بودن جمعیت کشور، افزود: با توجه به تنوع و تعدد آسیب‌های اجتماعی در جامعه، در مناطق حاشیه نشین و کمتر توسعه یافته با وجود آسیب‌های متفاوت هنجار‌ها به هم خورده و اختلالات فرهنگی ایجاد می‌شود.

میرباقری یادآور شد: با توجه به تنوع و تعدد آسیب‌های اجتماعی در کشور، فضای سایبری نیز به این آسیب‌ها دامن زده و سبب شیوع آن‌ها می‌شود.

وی با بیان این که بیشتر امکانات و ابزارهای دولت در حوزه فرهنگی همانند صداسیما، سازمان تبلیغات و حوزه علمیه خارج از بدنه دولت است، ادامه داد: معتقدم باید تعامل‌هایی در این عرصه به منظور کارکرد مناسب بر پایه ایجاد همدلی و هم زبانی انجام شود.

میرباقری با ذکر این که نباید توپ مشکلات و وضعیت موجود را در زمین یکدیگر انداخت، گفت: مسائل مشکلات متعلق به امروز و دیروز نیست بلکه ایجاد این موارد از چند دهه قبل صورت گرفته است.

میرباقری با تاکید بر همدلی و همزبانی بین دولت و ملت، خاطر نشان کرد: مشکلات متراکم، مزمن، جدی، متنوع و متعدد هستند بنابراین حل این مشکلات نیازمند این است که همه در کنار هم باشیم .

وی با ذکر این که خراسان‌شمالی در توسعه زیرساخت نیازمند توجه ویژه است، افزود: این استان به لحاظ دارا بودن سرمایه اجتماعی دومین استان در کشور بوده که این مهم نشان از میزان بالای ارتباطات در این منطقه دارد.

میرباقری گفت: متاسفانه در این استان سرمایه‌گذاری‌ها متناسب با ظرفیت‌ها صورت نگرفته است و امیدواریم در سفر آتی رئیس جمهور به این استان این مهم مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 296473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha