همشهری آنلاین: معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ضمن تشریح بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور گفت: کارفرمایان باید برای بازنشستگی کارگر در مشاغل سخت ۴ درصد بابت مستمری سنوات بیمه شده یکجا پرداخت کنند.

مهر نوشت: محمد حسن زدا در مورد مشاغل سخت و زیان آور،افزود: مشاغل سخت و زیان آور به شغلهایی گفته می شود که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی و ‌مکانیکی محیط کار غیراستاندارد بوده و بدلیل اشتغال بیمه شده مشکلاتی بیش از ظرفیت طبیعی فرد برای جسم و روان وی ایجاد می شود .

وی با اشاره به اینکه مشاغل سخت به دو گروه تقسیم می شوند ، گفت: دسته اول گروه هایی هستند که ماهیتا سخت و زیان آور نیستند و با استفاده از تمهیدات و وسایل بهداشتی و ایمنی و همچنین فنی می توان سخت و زیان آور بودن این مشاغل را حذف کرد اما دسته دوم ذاتا مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شوند و با تمهیدات بهداشتی بازهم شغل سخت و زیان آور هستند مانند کار در معادن تحت الارضی، غواصی، کار در ارتفاع بیش از ۵ متر، کار با برق فشار قوی، کار در زندان، خبرنگاری، کار با بیماران روانی و ...

وی با اشاره به اینکه البته برای برخی از شغل ها مانند خبرنگاری و غواصی باید کمیته مرجع تشخیص مشخص کند که جزو مشاغل سخت محسوب می شود یا خیر.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی افزود: این کمیته در وزارت کار مستقر است و باید پس از گذشت ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب سابقه کار در مشاغل سخت برای بازنشستگی، فرد به این کمیته مراجعه و شغل وی مورد بررسی قرار گرفته و در مورد آن تصمیم گیری می شود.

زدا در مورد شغل خبرنگاری نیز گفت: خبرنگاری نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شود و در کمیته تشخیص مصادیق این شغل بررسی شده و در صورت دارا بودن شرایط لازم مانند استرس، کار در مناطق سخت، حوزه های مختلف خبری و ... می توانند در مشاغل سخت بازنشست شوند.

وی با اشاره به اینکه فقط پرداخت بیمه مرجع تصمیم گیری برای کمیته تشخیص نخواهد بود، گفت: بر اساس قانون برای بازنشستگی در مشاغل سخت، ۴ درصد بابت مستمری به نسبت سنوات اشتغال در این مشاغل محاسبه و باید پرداخت شود.

به گفته زدا، پرداخت ۴ درصد خسارت مستمری برعهده کارفرماست که پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه باید یک جا پرداخت شود و کارگر هیچ مبلغ اضافی نباید پرداخت کند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: با تسهیلات سازمان تامین اجتماعی پرداخت ۴ درصد مستمری در صورت ارائه تضمین های معتبر از سوی کارفرمایان طی حداکثر ۹ ماهه امکان پذیر شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰۰ هزار نفر در مشاغل سخت و زیان آور بازنشست شده اند، گفت: قانون بازنشستگی در مشاغل سخت اجرایی می شود به طوری که طی این مدت نیز تعداد زیادی به کمیته های تشخیص مراجعه و توانسته اند در این مشاغل بازنشسته شوند.

زدا اظهار داشت: تمامی این افراد حق و حقوق کامل خود را دریافت می کنند و بازنشستگی در مشاغل زیان آور ربطی به سن ندارد و هر سال کاری یک و نیم برابر محاسبه خواهد شد که البته جنسیت نیز مطرح نیست و زنان و مردان باید به طور مساوی شرایط فعالیت ۲۰ و ۲۵ سال متوالی و متناوب سابقه فعالیت در مشاغل سخت را داشته باشند.

کد خبر 296342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha