سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزر گفت: از سال ۲۰۰۸که فعالیت این مرکز به‌طور رسمی آغاز شد تاکنون ۵۴قلاده فک که در تور ماهیگیران ایرانی به دام افتاده بودند، نجات و پس از تیمار به زیستگاه طبیعی خود در دریای خزر باز گردانده شدند. فک خزری که زیستگاه آن منحصر به دریای خزر است از گونه‌های در معرض خطر محسوب می‌شود.

فک دریای خزر

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، امير صياد شيرازي در ارتباط با فعاليت‌هاي مركز درماني و تحقيقاتي فك خزر افزود: علاوه بر اطلاع‌رساني و آموزش دانشجويان و ماهيگيران و كارهاي تحقيقاتي در زمينه مطالعه لاشه فك‌ها، اين مركز كار امداد و نجات فك خزر را نيز انجام مي‌دهد.

وي ادامه داد: متخصصان در مركز درماني و تحقيقاتي فك خزر معمولا فك‌هاي به دام افتاده در تور ماهيگيري را معاينه كرده و اگر از لحاظ سلامتي مشكلي نداشته باشند، پس از پلاك‌گذاري و ثبت اطلاعات بيومتريك هر فك، حيوان را در دريا رها مي‌كنند.

صياد شيرازي در ارتباط با چگونگي شكل‌گيري مركز درماني و تحقيقاتي فك خزر گفت: فعاليت‌هاي پروژه امداد و نجات فك خزر در سال 2008به‌طور رسمي، در سواحل ايران شروع شد.به گفته وي، مركز درماني و تحقيقاتي فك خزر در استان گلستان واقع شده است اما گروه امداد و نجات فك خزر هر 3استان ساحلي گيلان، مازندران و گلستان را پوشش مي‌دهد، درصورت دريافت گزارشي درباره يك فك با آمبولانس به محل رفته و درصورت نياز به درمان و بستري، فك مجروح از استان‌هاي ديگر به مركز انتقال داده مي‌شود.

مسئول مركز درماني و تحقيقاتي فك خزر افزود: اين مركز تنها مركز امداد و نجات فك خزر در 3استان حاشيه درياي خزر است. فك خزري با نام علمي Pusa caspica يكي از پستانداران كمياب آبزي دنياست كه فقط در درياي خزر و رودخانه‌هاي منتهي به آن زندگي مي‌كند، اين گونه تنها پستاندار درياي خزر محسوب مي‌شود و به‌دليل صيد بي‌رويه و به‌هم‌خوردن شرايط زيستي و كاهش شديد جمعيت نيازمند حمايت بين‌المللي است. فك خزري به‌طور ميانگين 1.5متر طول و ۶۸كيلوگرم وزن دارد و يكي از كوچكترين انواع فك به شمار مي‌رود.

در حال حاضر هم هر سال تعداد زيادي از آنها در تورهاي ماهيگيران گرفتار مي‌شوند، برخي ماهيگيران گمان مي‌كنند كه فك‌ها از ماهيان تجاري كه منبع ارزشمندي براي آنان هستند، تغذيه مي‌كنند به همين دليل به محض مشاهده فك‌ها، آنها را مي‌كشند. اين درحالي است كه فك‌ها با خوردن آبزيان بيمار و ايجاد تعادل در جمعيت آنها در اكوسيستم درياي خزر نقش مؤثري دارند.

گرم‌شدن زمين، باعث ذوب يخ‌هاي بخش شمالي درياي خزر و در نتيجه نابودي زيستگاه‌هاي فك‌ها شده. از عوامل ديگر كاهش شديد جمعيت فك‌هاي درياي خزر، آلودگي‌هاي محيطي و نوعي بيماري است كه از سگ‌سانان به اين‌گونه منتقل و در سال‌هاي گذشته موجب تلفات زيادي شده است. همچنين تورهاي صيادي و كاهش ماهيان كيلكا ازجمله عواملي هستند كه نابودي فك‌ها را سبب شده است. به اين عوامل شانه دار دريايي مهاجم را هم بايد اضافه كرد. بنا به اعلام كارشناسان شانه‌دار مهاجم يكي از عوامل اصلي نابودي فك‌هاي خزري است.

کد خبر 296250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha