یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کودکانی که به دلایل مختلف باید در بیمارستان حضور یابند یا بستری شوند، به واسطه رویکرد نوآورانه‌ای که برخی از بیمارستان‌های کانادایی در پیش گرفته‌اند، طی دوران حضور خود درد و استرس کمتری احساس خواهند‌کرد.

روبات

براساس گزارش NBC، بيماران خردسال در بيمارستان به واسطه توجه و مهرباني موجودي نامتعارف،‌ يك روبات، درد كمتري را در دوران نقاهتشان يا درمانشان در بيمارستان احساس مي‌كنند.

روبات

MEDi روباتي به طول 60 سانتيمتر و وزن 4 كيلوگرم بوده و شباهت زيادي به يك اسباب‌بازي بسيار جديد و پيشرفته دارد. اين روبات موجودي كاملا سرگرم‌كننده و خنده‌دار است كه هدفي بسيار مهم را دنبال مي‌كند.

از اين روبات در 6 بيمارستان در كانادا و يك بيمارستان در آمريكا براي كاهش استرس كودكاني كه نسبت به جراحي و درمان‌هاي دردناك اضطراب و ناراحتي دارند استفاده مي شود. به گفته خانواده‌ها كودكان با اين روبات ارتباط خوبي برقرار مي‌كنند و زمان زيادي را با آن سرگرم مي‌شوند.

درحقيقت تاثير اين روبات كوچك روي كودكان جادويي است زيرا بر اساس مطالعه‌اي كه در نشريه واكسين منتشر شده،‌اين روبات مي‌تواند ميزان درد ناشي از عمليات پزشكي متفاوت از قبيل گرفتن خون يا واكسن زدن را در كودكان تا 50 درصد كاهش دهد. ايده استفاده از اين روبات توسط تانيا بران استاد علوم سلامت اجتماعي دانشگاه كالگري مطرح شد.

اين روبات به گونه‌اي طراحي شده‌است تا بتواند با كودكاني كه تحت درمان‌هاي مختلفي قرار دارند،‌از واكسن زدن گرفته تا گرفتن نمونه خون و يا ديگر انواع فعاليت‌هاي پزشكي كه همراه با درد هستند،  تعامل برقرار كنند. حتي مي‌توان اين روبات‌ها را به گونه‌اي برنامه‌ريزي كرد تا بتواند داستان مورد علاقه كودكان را تعريف كند.

بران مي‌گويد اثر حضور اين روبات‌ها تنها بر كودكان نيست و بر پرستاران و كارمندان مراكز درماني نيز اثر آرام بخشي دارند،‌ در نتيجه پرستاران حين انجام كارهاي مختلف مانند تعويض سوزن يا واكسن دقت بيشتري به خرج مي‌دهند كه در نهايت از ناراحتي و درد كودك مي‌كاهد. همچنين روبات‌ها در حين تزريق يا تعويض پانسمان با جلب توجه كودكان به خود مي‌توانند از ميزان درد ناگزيري كه كودك بايد متحمل شود،‌خواهند‌كاست.

کد خبر 296027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha