همشهری آنلاین: طاسی منطقه‌ای یا آلوپسی آره‌آتا یک بیماری پوستی است که در آن مو به صورت سکه‌ای یا دایره‌های کوچک یا تکه‌های بیضی شکل و اغلب در پوست سر ریزش می‌کند؛ این بیماری علاجی دائمی ندارد، اما راه‌هایی برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد آن وجود دارد.

alopecia

در آلوپسی آره‌آتا تکه‌های طاسی و فاقد مو معمولا به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند و اغلب یک ناحیه محدود را متاثر می‌کنند. پوست ناحیه فاقد مو صاف و طبیعی به نظر می‌رسد و در اغلب موارد هیچ نشانه دیگری در پوست سر وجود ندارد. در حدود ۹۰ درصد موارد مو در طی یک سال مجددا رویش پیدا می‌کند. با این وجود امکان بروز دوباره این مشکل رایج و معمول است. آلوپسی آره‌آتا عمدتا تحت تاثیر یک واکنش خود ایمنی ایجاد می‌شود. سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول‌های مو در پوست سر حمله می‌کند. فولیکول‌ها ساختارهایی هستند که باعث رشد مو می‌شوند.

هیچ درمان دائمی برای آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد؛ اما راه‌هایی برای دور زدن سیستم ایمنی در پوست سر و کمک به رشد مجدد موی سر وجود دارد. درمان شما به چند عامل بستگی خواهد داشت که شامل سن، میزان ریزش مو و تمایل شما برای مقابله با هرگونه ناراحتی و اثرات جانبی ناشی از درمان است.

  • درمان‌ها

- داروهای کورتیکواستروئیدی که در زیر پوست و در ناحیه فاقد مو تزریق می‌شوند. این دارو‌ها موجب خاموش شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند. این دارو‌ها همچنین می‌توانند به صورت موضعی بر روی محل فاقد مو مالیده شوند که قاعدتا در این حالت تاثیر آنها کمتر است. نهایتا این دارو‌ها می‌توانند به صورت قرص مصرف شده یا به صورت داخل وریدی تزریق شوند که در حالت آخر بعلت اینکه دارو می‌تواند در سراسر بدن گردش پیدا کند باعث بروز اثرات جانبی بیشتری می‌شوند.

- ایمنی‌درمانی که از مواد شیمیایی بر روی پوست سر استفاده کرده و به صورت سنجیده و حساب شده باعث ایجاد یک واکنش حساسیتی می‌شود. این روش معمولا در موارد شدید‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرد. نحوه عملکرد این روش نامشخص ولی ممکن است موجب غیرفعال کردن سلول‌های ایمنی فعال شده باشد.

- ماینوکسیدیل موضعی که روی پوست به کار برده می‌شود می‌تواند موجب رشد مجدد مو شود. این دارو موجب سرعت بخشیدن به چرخه رشد موی طبیعی می‌شود و قطر موهایی که شروع به رشد می‌کنند را افزایش می‌دهد.

- داروی PUVA که برای بیماری پوستی به نام پسوریازیس مورداستفاده قرار می‌گیرد و ممکن است گاهی اوقات مفید باشد. ماده‌ای به نام پسورالن (psoralen) حتی گاهی اوقات روی پوست مالیده شده یا به صورت قرص مصرف می‌شود و سپس اشعه فرابنفش به ناحیه طاس و فاقد مو تابانیده می‌شود. زمانی که این ماده فعال می‌شود می‌تواند به فولیکول‌های مو در رویش بیشتر مو کمک کند.

- اگر ریزش موی خفیفی دارید، می‌توانید به‌سادگی مدل موی خود را تغییر دهید تا منطقه طاس شده را بپوشانید.

به جز اینها، روش‌های درمانی زیادی برای درمان آلوپسی آره‌آتا امتحان‌شده‌‌اند. شما باید از پزشک مراقبت‌های اولیه خود بخواهید تا شما را به یک متخصص پوست، کسی که دارای تجربه قابل‌توجهی برای مواجهه با این عارضه نسبتاً غیرمعمول است، معرفی کند.

Harvard Health Letter

ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 295981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha