شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

محمدرضا شرف‌الدین: لحظه‌ای که خبر فتح خرمشهر از رادیو پخش شد را خوب به خاطر دارم. در جنوب غربی خرمشهر و در حوالی گمرک، در پشت خاکریز بودم.

محمدرضا شرف‌الدین

در حال عكاسي بودم كه از راديوي خودروي ما كه صدايش هم بلند بود صداي آقاي كريمي را شنيدم. آن جمله تاريخي را كه «شنوندگان عزيز توجه فرماييد! خونين شهر، شهر خون، آزاد شد». با اينكه خودم جزو نيروهايي بودم كه در آزادسازي خرمشهر مشاركت داشتند و از نزديك شاهد حماسه رزمندگان بودم باز هم شنيدن خبر فتح خرمشهر برايم شعف‌آميز بود. در خرمشهر بودم و كنار اروندرود ولي گويي باورم نمي‌شد كه شهر را كاملا از دست عراقي‌ها خارج كرده‌ايم. شنيدن خبر آزادسازي خرمشهر از راديو به من اطمينان داد كه شهر خون و قيام از دست متجاوزان خارج شده است.

فتح خرمشهر كار كوچكي نبود؛ حماسه‌اي كه هنوز چنان كه بايد به آن نپرداخته‌ايم. البته آثاري چون فيلم «روز سوم» محمدحسين لطيفي و «بلمي به سوي ساحل» مرحوم ملاقلي‌پور را داريم اما در اولي ماجراي خرمشهر خيلي محوريت ندارد و فيلم آقا رسول هم درباره سقوط شهر است، در فيلم «كيميا»ي درويش هم گرچه به خرمشهر پرداخته مي‌شود ولي مستقيما درباره مقاومت و ايثارگر مردم نيست.

درويش در فيلم «سرزمين خورشيد» هم باز سراغ اين حماسه مي‌رود همچنان كه حاتمي‌كيا در سريال «خاك سرخ» به اين رخداد درخشان دفاع مقدس پرداخته است. همه اينها آثار خوب و قابل‌قبولي هستند ولي هنوز جاي اثري كه به صورت مستقيم روايتگر مقاومت و فتح خرمشهر باشد خالي است؛ اينكه موضوع اصلي يك اثر، خرمشهر و چگونگي شكل‌گيري مقاومت مردمي در برابر تجاوز نظامي يك ارتش تا بن‌دندان مسلح و منظم باشد. مطمئناً پيروزي مهم و تأثيرگذاري چون فتح خرمشهر شايستگي كارهاي بسيار بيشتري را داشته و به گمانم ما بايد به صورت پيوسته آثار تلويزيوني و سينمايي در اين رابطه داشته باشيم. به‌رغم اينكه سال‌هاست از جنگ فاصله گرفته‌ايم همچنان نيازمند پرداختن به نقاط عطفي هستيم كه منبعث از آرمان‌هاي بزرگ ملت بزرگ ايران و نظام جمهوري اسلامي بوده است.

تداوم بخشيدن به فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس بايد همواره جزو اولويت‌هاي ما باشد. به‌خصوص اينكه امروز هم دچار تحريم و نامهرباني و ظلم‌هاي متعددي از طرف برخي اعضاي جامعه بين‌الملل هستيم و شايسته است به عنوان يك كار فرهنگي دامنه‌دار و گسترده به دفاع مقدس و ماجراي فتح خرمشهر بپردازيم. به‌ويژه اينكه با وجود گذشت بيش از 3دهه از آن روزها، هنوز برخي ابعاد سياسي، اجتماعي و فرهنگي فتح و حتي سقوط خرمشهر براي مردم باز نشده و همچنان حكايت‌هاي ناگفته‌اي از اين حماسه جاودان باقي است.

  • تهيه كننده و مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس
کد خبر 295967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha