امیرحسین فقیهی: اگر اجتماع سالانه مسلمانان در موسم حج را بزرگ‌ترین رویداد اسلامی کشور عربستان بدانیم، اگر حضور خیل عظیم شیعیان حسینی در موسم اربعین را بزرگ‌ترین رویداد اسلامی کشور عراق بدانیم، بحمدالله کشور ما هر ساله و به بهانه‌های مختلف شاهد رویدادهای بزرگ اسلامی و قرآنی است.

مسابقات قرآن

از اين ميان، بي‌شك برگزاري مسابقات بين‌المللي قرآن كريم در پايتخت ايران را مي‌توان از بزرگ‌ترين رويدادهاي قرآني جهان اسلام دانست؛ اتفاقي كه هر ساله با يك سير صعودي در كميت و كيفيت برگزار شده است. شما هم احتمالاً در اين ايام از برگزاري اين رويداد باخبر شده‌ايد و مي‌دانيد كه سي و دومين دوره اين مسابقات در شهر تهران در حال برگزاري است.

  • هر سال، بهتر از پارسال

مسابقات جهاني قرائت و حفظ قرآن كريم از سال 1360در كشور ما آغاز شد. آن زمان تنها 11كشور در اين مسابقات حضور مي‌يافتند. آشناشدن مردم جهان با اين حركت زيبا و مطرح‌شدن هنر تلاوت قرآن كريم باعث شد تا اين مسابقات هر ساله از حيث كميت يك روند رو به رشد را تجربه كند. به گفته مسئولين مسابقات، امسال شاهد حضور نمايندگان از 86كشور جهان هستيم كه بيش از 120شركت‌كننده در 2 رشته حفظ كل و قرائت قرآن با هم به رقابت مي‌پردازند. اين در حالي است كه دشمنان هميشه در تلاشند تا با تبليغات سوء خود جلوي اين ويترين قرآني را بگيرند.

  • نمايندگان ايران

اين مسابقات از روز جمعه 25ارديبهشت آغاز شده است و اختتاميه آن، جمعه اول خرداد برگزار مي‌شود. امسال هم مانند سال‌هاي گذشته نمايندگان كشورمان با تلاشي ستودني سطح ممتاز خودشان را براي اين مسابقات آماده كرده‌اند. حسن دانش در رشته قرائت قرآن كريم و حجت‌الاسلام محمد‌مهدي رجبي در رشته حفظ كل سال گذشته در مسابقات سراسري سازمان اوقاف و امور خيريه كه در شهر تبريز برگزار شد، رتبه ممتاز را كسب كردند و جواز حضور در اين مسابقات را به‌دست آوردند.

  • چه فايده؟

جالب است بدانيد اين مسابقات همان جايي است كه بسياري از قاريان خوب و خوشخوان كشورمان را به جهان اسلام معرفي كرده است. افرادي مثل حاج كريم منصوري، حاج عباس امام‌جمعه، حاج محمدحسين سعيديان، حاج سعيد طوسي، حاج احمد ابوالقاسمي و حاج حميد شاكرنژاد كساني بودند كه در همين جا يا در مسابقات مشابه كه در كشور مالزي برگزار مي‌شود، رتبه ممتاز كسب كرده‌اند؛ قارياني كه از اين مسابقات سرفراز بيرون مي‌آيند، موقعيت‌هاي زيادي از تلاوت در محضر مقام معظم رهبري تا تلاوت در رسانه ملي و حتي ساير كشورها نصيبشان مي‌شود و اين توفيق هنوز هم ادامه دارد.

  • موج قرآني در كل كشور

البته با برگزاري مسابقات، اين فقط سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي نيست كه رنگ و بوي قرآن مي‌گيرد. همين كه شهرداري تهران تعداد زيادي تابلو شهري و مكان‌هايي در ايستگاه‌هاي مترو به اين موضوع اختصاص داده است، باعث شده تا همه مردم در اين فضا شريك باشند. علاوه بر تهران، به موازات مسابقات، در تمام استان‌هاي كشور نيز محافل انس با قرآن كريم برگزار مي‌شود تا عطر قرآن در كل كشور طنين‌انداز شود. اين اتفاق براي نخستين بار است كه در كل كشور شاهد برگزاري محافل قرآني در طول مسابقات هستيم.

  • برنامه‌هاي جانبي

زيارت مرقد مطهر امام خميني(ره) و بازديد از مكان‌هايي چون باغ موزه دفاع‌مقدس، باغ‌موزه سعد آباد و حسينيه جماران از برنامه‌هاي جنبي مسابقات براي متسابقين و نمايندگان كشورهاي مختلف است كه چند روزي ميهمان جمهوري اسلامي ايران شده‌اند. همچنين اين رويداد آنقدر بزرگ است كه چند اتفاق ديگر هم در دل آن برگزار شود. برگزاري همايش بين‌المللي پژوهش‌هاي قرآني و برگزاري همايش تجليل از بانوان فعال قرآني و برپايي غرفه عرضه محصولات قرآني در حاشيه سالن برگزاري، از اين دست هستند.

  • بازار داغ تلاوت

اين رويداد قرآني علاوه بر مسابقات، اتفاقات خوشايند ديگري هم دارد كه تهراني‌هاي عزيز مي‌توانند از آن استفاده كنند. از ساعت 5 عصر كه مراسم شروع مي‌شود، برنامه‌هاي متنوعي ازجمله تلاوت قرآن توسط قاريان مطرح كشورمان و قاريان نوجوان خوشخوان، اجراي دعا و ابتهال، اجراي تواشيح و مديحه و ساير برنامه‌هاي زيبا معمولاً خانواده‌هاي قرآني زيادي را به منطقه ولنجك تهران مي‌كشاند. البته براي شهرستاني‌ها هم تداركاتي ديده‌اند. بيشتر تلاوت‌هايي كه در مسابقات برگزار مي‌شود، از راديو قرآن به‌صورت زنده پخش مي‌شود. بعضي از آنها را هم مي‌توانند از دريچه شبكه قرآن سيما ببينند.

  • آرزوي هرساله، ديدار يار

حسن ختام مسابقات هر سال، در واقع هدف اصلي مسابقات است؛ اتفاق خوشايندي كه نمايندگان كشورهاي ديگر برايش لحظه‌شماري مي‌كنند، همان ديدار با رهبر انقلاب است تا پاي صحبت‌هايش بنشينند و چهره نوراني‌اش را ببينند. معمولاً هر‌ساله، روز بعد از اختتاميه مسابقات، داوران، مسئولان، ميهمانان، متسابقين و ساير مردم قرآن‌دوست كشورمان در حسينيه امام خميني(ره) حضور مي‌يابند و با رهبر معظم انقلاب ديدار مي‌كنند.

کد خبر 295650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha