همشهری‌آنلاین: دهمین همایش روابط عمومی الکترونیک یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه با حضور دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تعداد کثیری از اساتید، مدیران، کارشناسان حوزه روابط عمومی و ارتباطات سومین هفته روابط عمومی در تهران برگزار شد.

دهمین همایش روابط عمومی الکترونیک
  • روابط عمومی به کمک تسکین آلام بشر بیاید

دکتر معصومه ابتکار در سخنرانی افتتاحیه این همایش، ضمن تبریک فرارسیدن هفته روابط عمومی به همه دست اندرکاران تلاشگر حوزه روابط عمومی و ارتباطات، ضمن اشاره به اهمیت موضوع نقد در روابط عمومی گفت: نقد یکی از ارکان محیط ارتباطات است و باعث می شود تا دریچه ای گشوده شود تا سازمان ها و نهادها با اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود راه و مسیر خود را به درستی بپیمایند و ما از نقد سازنده و موثر استقبال می کنیم و آن را فرصتی برای خدمت بهتر و موثرتر می‌دانیم.

به گزارش دبيرخانه همايش روابط عمومي الكترونيك، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت کنونی جهان و افزایش آلام و آسیب های بشر هم گفت: نگاهی به جهان امروز نشان می دهد که ما دچار جنگ و حشونت هستیم و به نوعی با طبیعت و محیط زیست خود هم در جنگیم که این موضوعات نیاز به تامل بیشتری دارد و حال که این جمع تحت عنوان هفته روابط عمومی در کنار هم گرد آمده اند، باید در خصوص کاهش آلام این دردها راهی بجوییم که قطعا روابط عمومی ها به دلیل ارتباط گسترده ای که با مردم دارند دولت تدبیر و امید را برای پاسخگویی بهتر و شایسه تر یاری خواهند کرد.

  • افق های روشن تری به سوی روابط عمومی ایران گشوده شده است

سید غلامرضا کاظمی دینان، رئیس انجمن روابط عمومی ايران و رئیس شورای سیاستگذاری برگزاری هفته روابط عمومی در سخنانی کوتاه با تشکر از حضور مدیران و کارشناسان حوزه روابط عمومی و ارتباطات در برنامه های این هفته، گفت: آنان که راز لبخند را می‌دانند، به اعجاز ارتباط ایمان دارند و ما امروز و در حالی سومین هفته روابط عمومی را گرامی می داریم که افق های بهتر و امیدارکننده تری روبه روی روابط عمومی ایران گشوده شده است.

کاظمی دینان افزود: محله روابط عمومی گذر ارتباط و دوستی است و ما امروز در کنار هم به دنبال این هستیم که معبر بزرگتر و کارآمدتری را برای ارتباط بیشتر و موثرتر بین سازمان ها و نهادها و مردم و مخاطبان آنان بگشاییم.

  • باید از ظرفیت شهروند- روابط‌عمومی‌ها استفاده کرد

در ادامه برنامه امیر لعلی؛ دبیر کل همایش روابط عمومی الکترونیک هم با یادآوری نام و یاد کسانی که سال گذشته در کنار همکاران خود بودند و به دیار باقی شتافتند، از حاضران خواست به احترام ابراهیم دربانیان، امیرانصار و استاد حسین قندی یک دقیقه سکوت کنند.

وی در ادامه و در سخنان کوتاهی پیرامون موضوع همایش که روابط عمومی الکترونیک، حکمرانی الکترونیک بود، گفت: امروز روابط عمومی الکترونیک یک ویژگی روابط عمومی نیست بلکه عین روابط عمومی است. اگر ده سال قبل روابط‌عمومی الکترونیک یک ویژگی و صفت برای روابط‌عمومی محسوب می‌شد، امروز روابط‌عمومی الکترونیک خود روابط‌عمومی است و قابل تفکیک از آن نیست.

وی برای اولین بار به مفهوم شهروند-روابط‌عمومی‌ها اشاره کرد و گفت: ما امروز با پدیده شهروند- روابط عمومی ها روبرو هستیم که به کلی فضای روابط عمومی ها را عوض کرده‌اند، ظرفیت‌های جدیدی در روابط‌عمومی الکترونیک ایجاد کرده اند و الزاماتی جدیدی را در حوزه حکمرانی الکترونیک فراروی دولت ها و سازمان ها و نهادها قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اقدام شهرداری تهران در خصوص تبدیل تابلوهای شهری تهران به یک گالری بزرگ هم گفت: این که در یک زمان همه تابلوهای اطلاع رسانی شهر تهران به یک گالری بزرگ تبدیل می شود و شهروندان هم به اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی آن را تبلیغ و معرفی می کنند خودش نمادی از شهروند- روابط عمومی است و نشان می دهد که اگر بتوانیم مشارکت مردم را در امور جلب کنیم می توانیم با هزینه هایی اندک تاثیرات ماندگار و موثری بگذاریم.

  • برگزاری هفته روابط عمومی در سطح کشور

علی شوقی بنام، دبیر هفته روابط عمومی هم با تشکر از مشارکت و همراهی نهادها و سازمان ها و شرکت های حامی همایش و هفته روابط عمومی گفت: امروز و برای سومین سال موفق به برگزاری هفته روابط عمومی شدیم و این در حالی است که این مراسم امسال در برخی استان های کشور هم انجام می شود و نشان از اقبال دست اندرکاران حوزه روابط عمومی و ارتباطات از این رخداد خوب و موثر دارد.

  • مایملک دیجیتالی و حکمرانی روابط عمومی الکترونیک

بعد ا ز برگزاری مراسم افتتاحیه همایش، دکتر محمد سلطانی فر رئیس کمیته علمی همایش، با ارائه مایملک دیجیتالی و تقی کمالی با ارائه مقاله حکمرانی روابط عمومی الکترونیک و نظام یکپارچه اقتصادی و اجتماعی برای حاضران سخنرانی کردند.

دکتر سلطانی فر با اشاره به این موضوع که دنیا چند سالی است که به دنبال سرمایه دیجبتالی و یا مایملک دیجیتالی است، گفت: امروزه اگر نتوانیم دارایی های مکتوب خود را تبدیل به دارایی های دیجیتالی کنیم مالک آن نخواهیم بود،

ریس کمیته علمی دهمین همایش روابط عمومی الکترونیک در ادامه در خصوص ضرورت های تبدیل دارایی های مکتوب به دارایی دیجیتال هم صحبت کرد و افزود: روابط عمومی ها با برنامه ریزی و مدیریت تبدیل اسناد و مدارک به مایملک دیجیتالی، نقش مهمی در این کاردارند و می توانند کمک کنند که این کار در زمان خود و بهتر و موثرتر صورت گیرد.

همچنین سید تقی کمالی با اشاره به این که مجازی شدن امور ضرورت ها و الزامات جدیدی را پیش روی مسئولان و مدیران قرار داده است، گفت: گر چه حکومت امر قانونی است اما در دنیای مجازی و الکترونیک و با حضور مردم و مشارکت آنان باید از عبارت حکمرانی الکترونیک استفاده کنیم.

وی افزود: همین ضرورت ها باعث شده است که مرکز فضای مجازی هم در کشور شکل گیرد و برای امور مهمی که در این حوزه وجود دارد تدبیرهای لازم اندیشیده شود، اما باید توجه داشته باشیم که نوع و مفهوم حکمرانی و یا حتی حکومت در فضای حکمرانی الکترونیک نسبت به فضاهای سنتی گذشته عوض شده است و حکمرانی الکترونیک فرهنگ و الزامات خود را دارد که باید بدان توجه کنیم تا بتوانیم از این فضا و فرصت هایی که ایجاد دشه است، بخوبی استفاده کنیم.

  • نقش گرافیک اطلاع رسان در روابط عمومی الکترونیک

درادامه برنامه های نوبت صبح همایش ودر پنل دوم همایش، مریم سلیمی و بهروز مظلومی فر ضمن ارائه نمونه هایی کاربردی در حوزه و فضای روابط عمومی الکترونیک، مقاله خود را با عنوان «نقش گرافیک اطلاع رسان در روابط عمومی الکترونیک» ارائه کردند.
دکتر مریم سلیمی در این همایش اظهار داشت: برای حفظ بیشتر مخاطب در سایت خود می توانیم از عوامل بصری همچون گرافیک اطلاع رسان با توجه به قابلیتهای ان بهره بگیریم چرا که در صورت عدم جذب، مخاطب 10 تا 20 ثانیه بعد از مراجعه سایت ما را ترک می کند ....
وی در این مقاله به ضرورت بصری فکر کردن متخصصان روابط عمومی، تعریف و کاربردها و مزایای بهره گیری از اطلاع رسان در حوزه روابط عمومی الکترونیک، بهره گیری از شبکه های اجتماعی، همراه کردن رسانه ها برای انتشار گرافیک اطلاع رسان، شناسایی مهره های کلیدی با فالوورهای بسیار برای نشر این گرافیک و... پرداخت.

در ادامه این همایش هم دکتر افسانه مظفری و علیرضا خرازی با ارائه مقاله ای با عنوان بررسی نقش شبکه های اجتماعی سازمانی در توسعه نظام اداری ایران بر اهمیت و بررسی نقش شبکه های اجتماعی سازمانی در توسعه نظام ادری ایران تأکید کردند.

این مقاله برگرفته از یک پروژه تحقیقاتی است که بر فراگیر شدن نو آوری های اطلاعات به مدد فن آوری های ارتباطات تاکید دارد. این موضوع باعث پدید آمدن نظام هایی شده است که توانسته اند با غلبه بر زمان و مکان پیام های خود را در کمترین زمان ممکن و بدون محددیت مکانی ارئه کنند.

خرازی در ارائه این مقاله با تاکید بر این موضوع که امروزه در کنار شبکه های اجتماعی در سطح جامعه، شبکه های اجتماعی سازمانی پدید آمده اند، افزود: این شبکه ها می توانند باعث چابکی سازمان و نیروهای آن شود . ضمنا همین موضوع می تواند باعث توسعه نظام اداری ایران و افزایش مشارکت مردمی در نظام اداری و همچنین اثرگذاری شبکه های اجتماعی سازمانی در بهبود فرایند اطلاع رسانی اثر بگذارند.

  • مخدرهای تبلیغاتی و آینده حکمرانی الکترونیک

آخرین مقاله ارائه شده در نوبت صبح، مقاله «مخدرهای تبلیغاتی و آینده حکمرانی الکترونیک» بود که توسط سعید نوری آزاد ارائه شد.

وی که محتوای مقاله خود را به عنوان مطالعه ای برجریان های تبلیغاتی و تاثیر آن بر آینده روابط عمومی ارائه کرد، با نمایش نمونه هایی از کلیپ های تبلیغاتی گفت: آن قدر نفوذ تبلیغات و جریان هایی تبلیغاتی زیاد است که در بسیاری از موارد تبلیغات ارائه شده بیشتر در نقش یک مسکن و آرام بخش ظاهر می شوند و به همین دلیل ما از واژه مخدر در عنوان مقاله استفاده کرده ایم.

وی با اشاره به این موضوع که همیشه دیده شدن به معنای پسندیده شدن نیست گفت: باید از شهرداری تهران تشکر کنیم که با تبدیل بیلبردهای شهری به گالری های هنری ما را چند روز ی از این تبلیغات نجات داد و صحبت من امروز این است که اگرتبلیغات انبوه و گسترده با ارائه محتوا همراه نباشد، هیچ اتفاق خاصی در ذهن مخاطب نسبت به آن تبلیغ نخواهدداشت.

سعید نوری آزاد با بیان این موضوع که باید توجه داشته باشیم که این انبوه تبلیغات موج بلاهت را در جامعه رقم نزند، گفت: باید مراقب این آسیب باشیم که اگر تبلیغات بی مایه و اساس شیوع پیدا کند, ذائقه مردم و حتی مدیران ما هم عوض خواهد شد و نهایتا جامعه به سمت و سویی خواهد رفت که تبلیغات و رسانه نیاز و نگاه او را تحت تاثیر قرار داده و ازنیازهای اصلی و واقعی خود تهی خواهد شد و چون معمولا روابط عمومی ها در این امر تبلیغات و اطلاع رسانی نقش دارند در این زمینه هم باید مراقب آسیب های این حوزه باشند.

وی تاکید کرد: این وضعیت ما را بی سوی توجه به وضعیت مخاطب، تا نیاز او سوق خواهد داد و بوجود آمدن انتظارات گوگلی و رهبری جامعه بر اساس لایک، جامعه را به سوی امپراطوری ترند و رنک و فالور پیش خواهد برد که آسیب هایی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

  • نقش روابط الکترونیک در تحقق 11 خط عمل عمومی جامعه اطلاعاتی

دهمین همایش روابط عمومی الکترونیک در نوبت عصر هم به کار خود ادامه داد و در ادامه دکتر یونس شکرخواه عضو هیات علمی دانشکده مطالعات دانشگاه تهران، با ارائه مقاله‌ای با عنوان نقش روابط الکترونیک در تحقق 11 خط عمل عمومی جامعه اطلاعاتی، گفت: امروز می‌خواهم در مورد موضوعی صحبت کنم که خودم از سال 2003 در متن آن حضور داشته ام و باید گفت که در همین ارتباط و اسنادی که در اجلاس سران جهان روابط عمومی تدوین شد نگاهی نیز به حوزه روابط عمومی و ارتباطات داشت.

وی افزود: می‌توان گفت اموری در این اجلاس مصوب شد که همه به نوعی دستور کار روابط عمومی و ارتباطات هستند. از سویی دیگر و شرایط دگرگون شونده روابط عمومی باعث شده است که اتفاقات مهمی در این حوزه رخ داده است و امروز روابط عمومی هم باید رفتاری مدرن و در انطباق با نیازهای بین المللی و نقشی تحت عنوان طرف بازی داشته باشند تا بتواند نقش خود را به درستی انجام دهند.

شکر خواه با اشاره به این موضوع که در خط عمل فراسوی 2015 و در نگاهی به آینده هم به تقویت پاسخگویی و مشارکت ذینفعان اشاره شده است که باز هم در حوزه ارتباطات و روابط عمومی قراردارد، گفت: حال باید پرسید که نسبت عملکرد و خطوط راهنمای روابط عمومی ها با این خطوط 11 گانه چیست؟ توصیه من این است که دوستان من در روابط عمومی این 11 خط عمل را جدی بگیرند و مورد توجه قراردهند و به نفوذگران، مشارکت گران و ذینفعان خود در سطوح مختلف توجه بیشتری داشته باشند.

گفتنی است نخستین اجلاس سران جهان در باره جامعه اطلاعاتی از 10 تا 12 دسامبر 2003 در ژنو تشکیل شده است و دو سند تحت عنوان اعلامیه اصول، ایجاد و ساخت جامعه اطلاعاتی: چالش جهانی هزاره جدید و سند طرح اقدام منتشر کرد. دومین اجلاس جهان درباره جامعه اطلاعاتی نیز در باره جهانی اطلاعاتی نیز از 16 تا 18 نوامبر 2005 در تونس تشکیل شد و مجددا دو سند دیگر تحت عنوان سند تعهد تونس و سند دستور جلسه تونس برای جامعه اطلاعاتی منتشر شد.

  • نقش رسانه‌های تحلیل محور در حکمرانی روابط عمومی الکترونیک

پنل دوم برنامه عصر همایش به مقاله بررسی نقش رسانه‌های تحلیل محور در حکمرانی روابط عمومی الکترونیک، اختصاص داشت که توسط دکتر مجید رضاییان ارائه شد.

وی با اشاره به این موضوع که دنیای ارتباطات با گذر و حرکت در فضای وب توانسته است فضاهای جدیدی را ایجاد کند، گفت: این اتفاق و همین موضوع نگاههای مختلف عقلانی، اندیشه ای و متفکرانه ای را در این زمینه فراهم کرده است که براساس هر کدام از این دیدگاه ها مسیرهای مختلفی پیش روی ماست.

وی با اشاره به مثلث دولت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی گفت : حالا و در دنیای امروز نمی توان وجود چنین مثلثی را منکر شد ،ضمن این که در این مثلث نهادهای مدنی در مفهوم حکمرانی الکترونیک نقش مهم تری دارند و در زیر مجموعه خط عمل جامعه اطلاعاتی در زمینه کاربرد تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتبباطی ترسیم شده است

رضاییان با اشاره به این موضوع که اکنون تکنولوژهای ارتباطی و مخاطب دو سرمایه اساسی روابط عمومی الکترونیک هستند هم گفت: این دو سرمایه اساسی را نم یتوان در روابط عمومی و جامعه نادیده گرفت و ضمنا نگرانی هایی هم وجود دارد که می پرسند: این اندازه گسترش اطلاعات تفکیک یافته امری به نام حریم شخصی شهرونان را نقض نخواهد کرد که باید به این گونه سئوالات هم پاسخ داده شود.

وی افزود: نقش درست تر رزونامه نگاری تحلیلی و کار او بازیابی و تحلیل و تفکیک اطلاعات است که می تواند در این زمینه کمک کند تا اطلاعات و تحلیل های ارائه شده به صورت یک نظام فکری را ارائه شود و ضمن ارائه اطلاعات دسته بندی شده تحلیل و دسته بندی مناسبی را ارائه کنند تا در این خصوص و درزمینه روابط عمومی الکترونیک به کمک روابط عمومی ها بیایند.

  • میزگرد روابط عمومی الکترونیک، یک مسئله، یک راه حل

در ادامه این همایش رمیزگرد روابط عمومی الکترونیک، یک مسئله، یک راه حل با مدیریت دکتر حمیدرضا ضیایی پرور و حضور دکتر داود زارعیان، دکتر حسین امامی، مهندس جهانگرد، جواد افتاده و قوی دل برگزار شد و ضمن طرح موضوعاتی در خصوص روابط عمومی الکترونیک و الزامات آن با حاضران در همایش به گفت و گو نشستند.

  • روابط عمومی الکترونیک روابط عمومی پاسخگو است

در ابتدای این میزگرد حمیدرضا ضیایی پرور با اشاره به این موضوع که قصد داریم با برگزاری جلسه ای مشارکتی، به طرح مسئله ای بپردازیم که از نگاه همه حاضران در نشست مهم وقابل طرح است،گفت: مهمترین مسئله ما امروز می تواند مسائل و مشکلات پیاده سازی روابط عمومی الکترونیک در ایران باشد که پیرامون آن کمی گفت و گو خواهیم کرد.

وی افزود: روابط عمومی الکترونیک روابط عمومی پاسخگو است و اگر روابط عمومی احساس پاسخگویی نکند، به طریق اولی احساس نیازی به استفاده از امکانات فضای مجازی نخواهد داشت و به همین نسبت فاصله بین مشتری ومخاطب وجود خواهد داشت که به نظر می رسد روابط عمومی الکترونیک می تواند دراین زمینه نقش آفرین باشد.

  • سواداطلاعاتی در حوزه روابط عمومی الکترونیک مورد توجه قرار گیرد

در ادامه این میزگرد دکتر داود زارعیان با تبریک فرارسیدن روز ارتباطات و روابط عمومی گفت: کمی دقت نشان می دهد که مخاطبان ما در سال های اخیر مطالباتی دارند که لازم است ما هم برای پاسخگویی در این زمینه آمادگی لازم را به دست آوریم.

وی افزود: به نظر می رسد امروزه سواداطلاعاتی موضوع مهمی است که در حوزه روابط عمومی الکترونیک مطرح است و همچنین موضوع امنیت، صحت و درستی اطلاعات در شبکه های مجازی مورد تردید است و چه بسا اطلاعاتی که منجر به تصمیم گیری می شود ممکن است اساس درستی نداشته باشدکه موضوع بسیارمهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

  • آیا آمادگی استفاده از امکانات موجود در دنیای الکترونیک را داریم

این میز گرد با سخنان کوتاه آقای قوی دل ادامه پیدا کرد. وی با طرح این موضوع که باید دید چه مقدار آمادگی استفاده از امکانات موجود در دنیای الکترونیک را داریم، گفت: به عنوان یک پیش نیاز باید دید اساسا همکاران ما برای استفاده از این فضا تا چه حد آمادگی دارند وبه طور مثال آیا ما برای تایپ کردن که لازمه کار در یا حوزه است، مهارت لازم را داریم.

  • زمان مشکلات را حل خواهد کرد

جواد افتاده هم به عوان یکی از اعضای میزگرد، گفت: ما در زمینه استفاده از روابط عمومی الکترونیک و شبکه‌های مجازی عادات فرهنگی خاص خود را داریم و اساسا کشورهای در حال توسعه در این زمینه ها عادات و فرهنگ خود را دارند و هیچ عاملی بجز زمان نمی تواند مشکل را حل کند. ما باید به مردم اعتماد کنیم و برای استفاده از این فضا صبر و حوصله داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه مدیریت فضای مجازی و دنیای الکترونیک هم گفت: شبکه های مجازی قابل مدیریت نیست، شاید قابل راهبری باشد اما قابل کنترل نیست و ما باید با توجه به همین موضوع راهبردها و برنامه های خاص خود را که موثر باشد در دستور کار قرار دهیم.

  • سواد رسانه‌ای با سواد اطلاعاتی تفاوت دارد

دکترحسین امامی هم با طرح این موضوع که از دوستان به مناسبت برگزاری دهمین همایش روابط عمومی الکترونیک تشکر می کنم گفت: دوستان عزیز! توجه داشته باشیم که ما چیزی با نام روابط عمومی الکترونیک نداریم. روابط عمومی الکترونیک در چندین سال قبل نقشه و رویکردی بود تا برای یک دوره نقشه راه روابط عمومی ها مشخص شود و در حقیقت باید این واژه ها را درست استفاده کنیم.

وی با اشاره به این که صحبت از سواد رسانه‌ای با سواد اطلاعاتی تفاوت دارد هم گفت: توجه داشته باشیم که سواد رسانه ای فقط مربوط به مخاطب است و سواد اطلاعاتی مربوط به مسئولان و مدیران روابط عمومی است که بتوانند از تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی درست و موثر استفاده کنند

  • چالش اصلی ما فرهنگ استفاده از فضای مجازی است

مهندس جهانگرد نیز با طرح این موضوع که باید دید چالش اصلی ما در حوزه روابط عمومی الکترونیک و استفاده از فضای مجازی چیست، گفت: ما از بعد فنی کم و کسری در موضوع روابط عمومی الکترونیک و فضای مجازی نداریم و مشکل معمولا بحث فرهنگ استفاده از این امکانات است و چالش ما هم بخصوص در سازمان های دولتی دقیقا در همین زمینه است.

وی افزود: به دلیل طراحی سایت هایی که برای سازمان های مختلف انجام می دهیم شاهد هستیم که روابط عمومی های ما به جای این که در خدمت مخاطب خود باشند، در خدمت مدیران سازمان هستند و همین موضوع می تواند موجب فاصله بین مخاطب با سازمان شود وبا چنین فرضی اهداف و پیام های روابط عمومی کارآمدی خود را نخواهند داشت.

گفتنی است که در این میزگرد به سئوالات حاضرین نیز پاسخ داده شد و مدیران و کارشناسان حاظر نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

  • معرفی نرم افزار روابط عمومی

در پایان این همایش هم یک اپلیکیشن کاربردی که درفضای روابط عمومی قابل استفاده است برای حاضران در همایش معرفی و از آن رونمایی شد.

دبیرخانه همایش روابط‌عمومی الکترونیک

کد خبر 295353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha