دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

شادی خوشکار: هر کدام از ما، بارها درباره‌ی شاهنامه و داستان‌هایش از این و آن شنیده‌ایم و به سراینده‌ی این اثر بزرگ، حکیم ابوالقاسم فردوسی افتخار کرده‌ایم.

دوچرخه

اما چه‌قدر براي خواندن اين اثر مهم ادبيات فارسي وقت گذاشته‌ايم؟ البته شايد خواندن كتابي با اين تعداد صفحه و با زبان قديمي‌اش براي نوجوان‌ها سخت باشد. براي همين بارها بعضي از نويسنده‌ها، داستان‌هاي شاهنامه را بازنويسي كرده‌اند تا اين اثر قرن چهارمي براي نوجوان‌هاي اين روزها قابل لمس باشد.

كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز مجموعه‌ي جديدي را از بازآفريني اين داستان‌ها منتشر كرده است. نام اين مجموعه «نامه‌ي نامور» است و دوازده داستان شاهنامه را در دوازده جلد همراه با تصاويري جذاب براي نوجوانان روايت كرده است. نامه‌ي نامور از اين بيت فردوسي گرفته شده كه مي گويد:

كزين نامه‌ي‌ نامور شهريار
 به گيتي بمانم يكي يادگار

اگر مي‌خواهيد داستان‌هاي «سیاوش»، «رستم و اسفندیار»، «هفت خوان و هفت رزم»، «بیژن و منیژه»، «داستان فرود»، «خوان هشتم»، «رؤیای گردآفرید»، «زال و رودابه»، «بازی اهریمن»، «رستم و سهراب»، «زال و سیمرغ» و «رستم و اکوان دیو»  را  بدانيد نامه‌ي نامور را فراموش نكنيد.

بعضي از كتاب‌هاي اين مجموعه در همين يكي دو سالي كه منتشر شده‌اند جايزه هم گرفته اند. مثلاً كتاب سياوش نوشته‌ي آتوسا صالحي كه در جشنواره‌ي كانون پرورش فكري جايزه گرفت. آتوسا صالحي نويسنده و شاعر با تجربه‌اي است كه چند بار به بازنويسي و بازآفريني داستان‌هاي شاهنامه دست زده و يكي از موفق‌ترين كساني است كه روي اين داستان‌ها كار كرده‌اند.

صالحي در اين كتاب، داستان زيباي سياوش از شاهنامه را از زبان چهار عنصر آب، باد، خاك و آتش روايت مي كند. تصاوير اين كتاب كار عطيه مركزي است.

دوچرخه


رستم و اسفنديار نيز از كتاب‌هايي است كه مورد توجه جشنواره‌ها قرار گرفته است. اين كتاب را مرجان فولادوند نوشته و نامزد جايزه‌ي مهدي آذريزدي است. رستم و اسفنديار از داستان‌هاي مهم و تأثيرگذار شاهنامه است و مرجان فولادوند آن را با زباني روان و فضاسازي‌هاي جالب توجه نوشته است. روايت فولادوند از اين داستان، از مرگ رستم شروع مي‌شود. تصويرگر اين كتاب پ‍ژمان رحيمي‌زاده است.

حتماً درباره‌ي گردآفريد شنيده‌ايد. دختري كه لباس رزم مي‌پوشد  و  مي‌جنگد. يكي از كتاب‌هاي اين مجموعه داستان گردآفريد است. رؤياي گردآفريد نوشته‌ي مينو كريم‌زاده  نيز نامزد جايزه‌ي مهدي آذريزدي است. كريم زاده ماجراي گردآفريد را با روايتي از خواب او شروع مي‌كند و  صداهايي كه نام او را تكرار مي‌كنند. اين‌جا گردآفريد از بيدار شدن غمگين است و دوست دارد رؤيايش را به پايان برساند. نويسنده سعي كرده با استفاده از زباني متناسب با شاهنامه، فضاي اين اثر حماسي را بسازد. تصويرگر اين كتاب عطيه بزرگ سهرابي است.

از ديگر كتاب‌هاي اين مجموعه كتاب كودك و نوجوان «هفت خوان و هفت رزم» است. حتماً اسم هفت خوان را شنيده‌ايد، اگر مي‌خواهيد بدانيد گذشتن از هفت خوان دقيقاً به چه دشواري‌هايي اشاره دارد زهره پريرخ اين داستان را براي شما ساده كرده است. تصاوير اين كتاب هم كار نيلوفر ميرمحمدي است.

دوازده داستان در دوازده كتاب از شاهنامه مي‌توانند شروع خوبي براي آشنايي شما با شاهكار فردوسي بزرگ باشد. اسدالله شعباني، جعفر ابراهيمي، افسانه شعبان‌ن‍ژاد، محمود پوروهاب، سوسن طاقديس و مصطفي رحماندوست نويسندگان نام آشناي ادبيات كودك و نوجوان بقيه‌ي داستان‌هاي اين مجموعه را كار كرده اند.

کد خبر 295045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha