همشهری آنلاین: رییس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص طرح تحول لبنیات، از اقدامات در دست انجام جهت توزیع شیر غنی‌شده با ویتامین ‌D در مدارس خبر داد.

شیر غنی شده به مدارس می‌رود

زهرا عبداللهی در گفت‌و‌گو با ايسنا،‌در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه لبنیات با بیان اینکه سال گذشته روی تولید محصولات لبنی با چربی کمتر از 1.5 درصد تاکید شد، گفت: یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت و دفتر بهبود تغذیه افزایش دسترسی مردم به شیر و لبنیات کم چرب است، زیرا لبنیات و شیر پرچرب به دلیل داشتن اسید چرب اشباع بالا منجر به چربی خون بالا، اضافه وزن و چاقی و بیماری‌های قلبی - عروقی می‌شوند.

تاکید بر تولید پنیر کم نمک و کم چرب

وی افزود: به همین دلیل تاکید ویژه‌ای شد تا صنایع لبنی بیشتر به سمت تولید محصولات کم چرب مانند پنیر، ماست و شیر کم چرب رفته و همچنین در محصولاتی مانند پنیر بر تولید پنیر کم چرب و کم نمک تاکید شد، چرا که یکی از منابع تامین نمک ما بعد از نان، پنیر است و نمک زیاد در پنیر باعث افزایش نمک مصرفی مردم می‌شود. بنابراین تاکید بر تولید پنیر کم نمک و کم چرب، دوغ کم نمک و شیر و ماست کم چرب تاکید شد.

عبداللهی با بیان اینکه وزارت بهداشت به شدت این موضوع را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: درخواست وزارت بهداشت از صنایع لبنی این است که بیشتر به سمت تولید محصولات کم چرب بروند تا سلامت مردم حفظ شود.

کمبود ویتامین D در کشور و لزوم غنی‌سازی شیر

وی با اشاره به برنامه شیر مدرسه و با بیان اینکه اینکه برنامه سال گذشته در مدارس اجرا شد و امسال نیز اجرا خواهد شد، در مورد غنی‌سازی شیر با ویتامین D، گفت: غنی‌سازی شیر با ویتامین D را حتما باید اجرایی کنیم. متاسفانه سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات این کار انجام نشد. اما از آنجایی که در کشور با کمبود ویتامین D به ویژه در کودکان و دانش‌آموزان مواجه هستیم شیر غنی شده با ویتامین D باید در مدارس توزیع شود که امیدواریم بتوانیم امسال این طرح را در مدارس با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط اجرایی کنیم.

شیر غنی‌شده با ویتامین D در بازار موجود است

به گفته وی، به طور کلی غنی‌سازی شیر بازار با ویتامین D نیز مهم است. براین اساس برخی از صنایع غذایی به دنبال پیگیری و درخواست دفتر بهبود تغذیه، اقدام به غنی‌سازی شیر با ویتامین D کرده و در حال حاضر در بازار موجود است و این موضوع به ما کمک می‌کند، زیرا مشکل کمبود ویتامین D در کشور وجود دارد و تنها راه تامین آن مصرف مواد غنی شده با ویتامین D است.

غنی‌سازی آرد با ویتامین D در دستور کار

رییس دفتر بهبود تغذیه در پایان افزود: بنابراین برنامه ما این است که تولید شیر غنی شده با ویتامین D با قیمت مناسب فراهم شود. همچنین امسال غنی‌سازی آرد با ویتامین D را نیز امسال در دستور کار داریم زیرا یکی از راه‌های مرتفع کردن کمبود ویتامین D علاوه بر شیر می‌تواند غنی‌سازی آرد با ویتامین D و نان مصرفی مردم باشد.

کد خبر 295003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha