همشهری‌آنلاین: در حال حاضر گرافیک‌های اطلاع‌رسان و خبری به جزئی جدایی‌ناپذیر از راهبرد روابط‌عمومی‌ها تبدیل شده و عمده آنها در وب‌سایت‌های خبری خود، بخشی را به این نوع گرافیک اختصاص داده‌اند، بخشی که در حوزه‌های اطلاع‌رسانی، آموزش، تبلیغ، انتشار نتایج نظرسنجی و...، روابط‌عمومی‌ها و سازمان‌ها را یاری می‌رساند.

مریم سلیمی

به گزارش دبیرخانه همایش روابط‌عمومی الکترونیک مریم سلیمی، پژوهشگر ارتباطات با بیان این مطلب گفت: در سال‌های اخیر گرافیک‌های اطلاع‌رسان محبوبیت چشمگیری یافته‌اند و با توجه به استقبال مخاطبان از آنها، گرایش سازمان‌ها به این نوع گرافیک افزایش یافته است. سرمایه‌گذاری در این حوزه از سوی سازمان‌ها با توجه به پتانسیل‌های بالای گرافیک اطلاع‌رسان و از آن روی رخ می‌دهد که این ابزار، به کاربران و مخاطبان امکان می‌دهد به راحتی پیام کلیدی را درک کنند، سبب تمایز پیام سازمان از دیگر پیام‌ها می‌شود، امکانی جدید برای اطلاع‌رسانی به ویژه در اختیار متخصصان روابط‌عمومی است و از سوی دیگر، پتانسیل به اشتراک‌گذاری در سراسر جهان را دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس متخصصان روابط‌عمومی مغز خود را دوباره آموزش می‌دهند که مانند طراحان فکر کنند و در انتقال پیام‌ها به مخاطبان هدف، به شکلی بصری فکر کنند. امروزه روابط‌عمومی سازمان‌های مختلف با ترکیب تصاویر، اطلاعات و طراحی مؤثر، امکان درک مخاطبان را از اطلاعات به شکلی اثرگذار ارتقا می‌بخشند و به یاری شبکه‌های اجتماعی، امکان بیشتری را برای اشتراک‌گذاری انواع پیام‌ها و اطلاعات خود را در اختیار دارند.

سلیمی تصریح کرد: امروزه گرافیک‌های اطلاع‌رسان به جای بیانیه‌های مطبوعاتی و اخبار طولانی و نوشتاری قدیمی ایفای نقش کرده و به رسانه‌ای آرمانی برای جلب توجه سردبیران رسانه‌ها و نیز کاربران و مخاطبان آنها تبدیل شده‌اند، به ویژه هنگامی که ایده‌ای پیچیده یا مبتنی بر آمار و ارتباطات مطرح می‌شود، این نوع گرافیک می‌تواند تأثیر بهتری بر سردبیران موردنظر برای نشر این نوع گرافیک داشته باشد. واقعیت این است که با وجود اینترنت و جدی شدن مباحث روش‌های درک اطلاعات آنلاین توسط کاربران، این نوع کاربران با توجه به عدم علاقه‌مندی به قطعات طولانی محتوای نوشتاری در چنین فضاهایی، بیش از پیش به سمت مطالب دیداری جذب می‌شوند.

وی گفت: در نگاهی آینده‌نگرانه به گرافیک اطلاع‌رسان باید گفت از آن روی که جهان آینده، جهان بصری است، این نوع گرافیک بیش از گذشته جای خود را در بین روابط‌عمومی‌ها باز کرده و در کنار ایفای وظایف در این حوزه اعم از ارائه انواع اطلاعات مفید و مرتبط (با امکان بالای به اشتراک‌گذاری داوطلبانه از سوی کاربران)، به نمایش گذاشتن تخصص برند و ارتقای جایگاه برند و...، بیش از پیش به بخشی از بازاریابی محتوا تبدیل می‌شود. اگرچه متخصصان روابط‌عمومی از مزایای گرافیک اطلاع‌رسان آگاهی دارند و از آن بهره زیادی می‌برند، ولی درک برنامه‌های طراحی گرافیک و ارائه آن به کاربران و مخاطبان، کار دشواری به نظر می‌آید، بنابراین بخشی از این مقاله با اشاره به راهکارهای مؤثر در این خصوص، در تلاش برای رفع این دغدغه است.

مقاله «نقش گرافیک اطلاع‌رسان و خبری در روابط‌عمومی الکترونیک» توسط مریم سلیمی و بهروز مظلومی‌فر روز 27 اردیبهشت در دهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک ارائه می‌شود.

کد خبر 294965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha