درحالی‌که با وجود وعده‌های وزارت ارتباطات برای تحقق فیلترینگ هوشمند به‌نظر می‌رسد این پروژه با کندی دنبال می‌شود، وزیر فرهنگ و ارشاد یک‌بار دیگر بر توجه جدی دولت به این موضوع تأکید کرد.

فیلترینگ هوشمند

علي جنتي با تأكيد بر اينكه دولت به‌دنبال بازگذاشتن فضا براي شبكه‌هاي اجتماعي است كه مخاطبان ميليوني دارد، گفت: موارد ضد‌اخلاقي، ضد‌امنيتي و ضد‌ديني شبكه‌هاي اجتماعي را هوشمندانه فيلتر مي‌كنيم. به گزارش خبرگزاري تسنيم وي با بيان اينكه در گذشته و در حال حاضر شيوه برخورد ما با هر شبكه‌اي كه موارد ضداخلاقي، ضد‌امنيتي و ضدديني در آن وجود داشت به اين شكل بود كه كل اين شبكه‌ها فيلتر مي‌شد، افزود: اين شيوه برخورد مانند آن است كه به‌دليل تخلف يك يا چند خودرو در بزرگراهي، آن بزرگراه را به طور كامل مسدود كرد اما آنچه در دولت تدبير و اميد به آن فكر مي‌كنيم چيز ديگري است. ما در دولت تدبير و اميد به‌دنبال فيلترينگ هوشمند شبكه‌هاي اجتماعي هستيم تا تنها موارد ضداخلاقي، ضد‌امنيتي و ضد‌ديني آنها فيلتر شده و بقيه اطلاعات اين شبكه‌ها قابل استفاده باشد. جنتي با تأكيد براينكه:‌ سياست ما باز گذاشتن شبكه‌هايي با مخاطبان ميليوني است، گفت: اين شيوه در بسياري از كشورهاي دنيا در حال استفاده است و آنها در قراردادهايي كه با مالكان اين شبكه‌ها منعقد كرده‌اند اقدام به انتقال سرورهاي اين شبكه‌هاي بزرگ به داخل كشور خود كرده و محتواي مضر موجود در اين شبكه‌ها را كنترل مي‌كنند. وي درخصوص فيلترينگ سايت‌ها و شبكه‌هايي كه كاملا مسدود شده‌اند، گفت: اين موضوع در دستور كار ما قرار ندارد ولي در نمونه‌اي كه روي شبكه اينستاگرام انجام شد نتيجه تا 90درصد موفقيت‌آميز بود.

  • تأخير در اجرا

«فيلترينگ هوشمند» به‌طور خلاصه يعني جدا كردن خوب از بد در شبكه‌هاي اجتماعي و ايجاد مانع در رسيدن به محتواي ناسالم. از آن سوي ماجرا اگر بخواهيم نگاه كنيم، فيلترينگ هوشمند در فضاي مجازي مي‌تواند جلوي سوختن ‌تر‌و‌خشك با هم را بگيرد. اخبار و گزارش‌هاي متعدد پليس تأييد مي‌كند كه اين شبكه‌ها با وجود همه كاركرد‌هاي مثبتي كه دارند، فرصتي براي بروز جرم‌هايي از سودجويي و اغفال زنان تا توزيع مواد‌مخدر هستند. همين وضعيت باعث شده پليس و نهاد‌هاي امنيتي پيگير مسدود كردن برخي شبكه‌ها باشند. حتي مهر‌ماه سال گذشته دادستان كل كشور، حجت‌الاسلام و‌المسلمين رئيسي در يك ضرب‌الاجل يك ماهه، به دولت فرصت داد تا از انتشار محتواي مجرمانه در اين شبكه‌ها جلوگيري كند. از آن زمان تا‌كنون وزارت ارتباطات به‌عنوان متولي اصلي اين حوزه همواره وعده تحقق فيلترينگ هوشمند را داده است. 4‌ماه پس از اين مهلت يك‌ماهه، وزير ارتباطات از اجراي موفقيت‌آميز فاز نخست فيلترينگ هوشمند در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي خبر داد و قرار است مرحله دوم آن هم تا 2‌ماه ديگر اجرايي ‌شود.

هرچند مي‌توان گفت فيلترينگ هوشمند در ايران از اوايل سال ۸۹ كه صفحه فيلترينگ- پيوندها- با ظاهر جديد براساس مصوبه كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه اينترنتي نمايش داده شد كليد خورد اما همانطور كه وزير ارشاد هم گفته، اين موضوع به‌طور جدي مورد توجه دولت يازدهم است. به‌نظر مي‌رسد حركت آهسته براي تحقق اين هدف به اين دليل است كه وزير ارتباطات تأكيد دارد نرم‌افزار فيلترينگ هوشمند صددر‌صد بومي باشد و طراحي آن در داخل انجام شود. همين دشواري طراحي بومي سبب شده اين طرح سرعت كمي داشته باشد. در همين چند‌ماه كه از اجراي اين طرح مي‌گذرد نيز عده‌اي از شيوه كيفي پيشبرد آن انتقاد كرده‌اند. اختلالي گسترده چندباره در برخي شبكه‌هاي اجتماعي مهم‌ترين گلايه بوده است. يك سايت خبري نيز با اعلام اينكه بسياري از شبكه‌هاي اجتماعي ارتباطاتشان را به‌صورت رمزشده انجام مي‌دهند و فيلترينگ هوشمند در واقع بي‌فايده بوده است، نوشت: «در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي به‌صورت پيش‌گزيده ارتباط رمزگذاري شده https فعال شده و بدين‌ترتيب كاربرد محدود فيلترينگ هوشمند هم از ميان رفته و تمامي صفحات يكباره باز شده است».

حالا وزير ارشاد يك‌بار ديگر بر توجه دولت به اين پروژه تأكيد كرده است. اين در حالي است كه نگراني عده‌اي از كارشناسان درباره كندي در تحقق اين طرح از آن جهت است كه ممكن است نهادهاي تصميم‌گيرنده بيشتر از اين معطل اجراي فيلترينگ هوشمند نمانند و برخي شبكه‌هاي اجتماعي را به كلي مسدود كنند؛ همان حكايت سوختن خشك‌و‌تر به پاي هم.

کد خبر 294726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha