شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان در یک بررسی جدید مشاهده کردند که مصرف داروی رقیق‌کننده خون موسوم به «وارفارین» خطر خونریزی معده را در افراد چاق افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در این بررسی آمده است بیماران چاقی که داروی وارفارین مصرف می‌کنند دو برابر بیش از مصرف‌کنندگانی که وزن معمولی دارند در معرض ابتلا به خونریزی معده هستند.

به گفته پزشکان، دلیل اینکه چرا بیماران چاق با مصرف این دارو بیشتر در معرض خطر خونریزی معده قرار می‌گیرند، مشخص نیست اما با این حال دکتر «ریچارد هایس» از نیویورک معتقد است که خونریزی معده در افرادِ چاق مصرف‌کننده وارفارین موضوع عجیبی نیست.

ریچارد هایس گفت: بیماران چاق با مشکلات جسمی بیشتری روبه‌رو هستند که از آن جمله می‌توان به فشار خون بالا و دیابت اشاره کرد و بنابراین به مصرف داروهای بیشتری روی می‌آورند که ممکن است با وارفارین تداخل داشته باشند.

مصرف داروی وارفارین برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی توصیه می‌شود. همچنین این دارو برای مبتلایان به آریتمی قلبی تجویز می‌شود چراکه این وضعیت بیمار را در معرض خطر فزآینده سکته مغزی قرار می‌دهد.

در این بررسی دکتر «آددوتان اوگانسوا» و همکارانش از مرکز درمانی دانشگاه ماساچوست به بررسی تاثیر داروی وارفارین روی 900 بیمار در دوره‌ای یک ساله پرداختند. از میان تمامی شرکت‌کنندگان 21 درصد وزن معمولی داشتند، 38 درصد آنان دچار اضافه وزن بوده و 41 درصد دیگر به چاقی مبتلا بوده‌اند.

این پزشکان دریافتند 71 نفر یعنی حدود 8 درصد این افراد دچار خونریزی معده شدند. به گفته این تیم پزشکی،‌ بررسی اطلاعات موجود در مورد وزن این افراد آشکار ساخت افرادی که دچار چاقی بودند 84 درصد بیشتر در معرض خطر خونریزی معده قرار داشتند.

به گزارش هلث دی‌نیوز، دکتر «گرک فونارو» نیز از دانشگاه کالیفرنیا گفت: با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده در این مطالعه لازم است پزشکان برای بیماران مبتلا به چاقی داروهای ضدلختگی جدیدتری معرفی کنند.

کد خبر 294564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha