همشهری آنلاین: رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: یک هزار و ۵۰۰ فلامینگو در تالاب‌های شمال استان به ویژه ماکو فرود آمدند.

فرود ۱۵۰۰ فلامینگو در تالاب‌های شمال آذربایجان غربی

به گزارش ايرنا، امید یوسفی روز چهارشنبه گفت: تالاب‌های آق گل و قره بولاغ از مهم‌ترین مناطقی هستند که این فلامینگوها در آن‌ها فرود آمده‌اند.

وی اظهار کرد: در پی بارش‌های اخیر و ذوب شدن برف، آب تالاب‌های آق گل و قره بولاغ که دو تالاب فصلی هستند، افزایش چشمگیری داشتند که همین موضوع موجب حضور پرندگان در این ناحیه شده است.

یوسفی گفت: آب این تالاب‌ها شور هستند و گونه شاخص در حال زیست در این دو تالاب آرتمیاست که منبع غذایی بسیار خوبی برای پرندگان است.

وی اظهار کرد: این تالاب‌ها پرنده‌پذیر بوده و پرندگانی همچون فلامینگو، آنقوت، چنگر، انواع مرغابی‌ها، حواصیل، کشیم‌ها، آبچلیک‌ها، غاز سانان و سنقر تالابی در فصول سرد و گرم سال در این تالاب زمستان و تابستان‌گذرانی می‌کنند.

یوسفی ادامه داد: جمعیت زیادی از فلامینگوها هم اکنون در حواشی سد ارس فرود آمده‌اند که با توجه به بارندگی‌ها و ناپایداری هوا تعدادی از این پرندگان از این منطقه به تالاب‌های ماکو سفر کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در صورت شرجی‌تر شدن هوای استان فلامینگوها به عرض‌های شمالی و حتی تالاب‌های کشور جمهوری آذربایجان مهاجرت می‌کنند.

فلامینگو 130 سانتی‌متر طول دارد که با پاهای بلند و گردن دراز در رنگ‌های صورتی و سفید با منقار به پایین برگشته از سایر پرندگان آب چر متمایز است.

فلامینگو به هنگام پرواز پاها و گردن را کشیده و در امتداد بدن قرار می‌دهد و سر را اندکی پایین نگه می‌دارد، این پرنده در مناطق ساحلی و دریاچه‌های شور و کم‌عمق زندگی می‌کند و لانه خود را به شکل توده کاسه‌ای از گل ساخته و در همان جا تولید مثل می‌کند.

تالاب آق گل در شمال شرق ماکو و در جنب روستای آق‌گل واقع شده، وسعت این تالاب 475 هکتار است و تالاب قره بو لاغ نیز در جنب تالاب آق گل واقع شده و در فصول پر باران وسعتی افزون بر سه هزار هکتار است.

به دلیل وجود آرتمیا و غذای مناسب هر ساله فلامینگوها و دیگر پرندگان آبزی این تالاب‌ها را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند.

کد خبر 294514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha