شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایان کروزیر پزشک آمریکایی که سال گذشته تحت درمان قرار گرفته و از چنگال ابولا رهایی یافت، به تازگی دریافته که این ویروس خود را در بخشی غیرمنتظره از بدنش پنهان کرده‌است.

ابولا

براساس گزارش CNN،‌ وي پس از آنكه به طور كامل از ويروس ابولا نجات يافت،‌ متوجه شد چشمانش دچار سوزش خفيفي شده و نسبت به نور حساس شده‌اند. كمتر از دوماه پس از آن بود كه دوباره خود را در بيمارستان بستري كرد و تحت آزمايش قرار گرفت. در نهايت پزشكان دريافتند ويروس ابولا هنوز در بدن او زنده است و چشمانش را براي ادامه زندگي انتخاب كرده‌است.

اين مورد باعث شگفتي پزشكان شده‌است و اكنون معاينه چشم نيز به ليست بايد‌هاي معاينه براي چكاپ بيماران نجات يافته از ابولا افزوده شده‌است.

اين پزشك 44 ساله پس از آنكه در سيرالئون به ابولا آلوده شد، در ماه سپتامبر براي بيش از يك ماه در بيمارستان دانشگاه اموري بستري شد. پس از پايان مدت درمان بيمارستان اعلام كرد وي به طور كامل درمان شده و ويروس ابولا از جريان خون او خارج شده‌است.

كروزير در ماه اكتبر ترخيص شد و دو ماه پس از آن مشكلات چشمي باعث شد دوباره به بيمارستان بازگردد. نمونه‌برداري از مايعات بخش‌هاي داخلي چشم وي نشان دادند كه ابولا اكنون به چشمان وي حمله كرده‌است. كروزير ابتدا تصور مي‌كرد مشكل ايجاد شده مشكل سيستم ايمني بدن است و ارتباطي با بازگشت ويروس ندارد. اما در نهايت مشخص شد ويروس ابولا درون چشمان او زنده بوده و در حال تكثير است و همين موضوع باعث بد شدن ديد وي شده‌است.

اگرچه وجود ويروس درون چشم كروزير ثابت شده‌است،‌اما نمونه‌هاي برداشته شده از مايعات خارجي و اشك چشمان وي نشان از آن دارند كه ويروس تنها درون چشم است و اين موضوع،‌ خطر شيوع دوباره ويروس را از بين مي‌برد. با اين‌همه پزشكاني كه درمان وي را به عهده دارند تمامي اصول ايمني را براي ممانعت از شيوع احتمالي ويروس رعايت خواهند‌كرد.

وجود ويروس درون چشمان كروزير باعث شد رنگ آبي-خاكستري چشمان وي به سبز تغيير يابد. با دريافت داروهاي ضد ويروسي و استرويدي به تدريج رنگ چشمان كروزير به حالت حادي بازگشت اما پزشكان هنوز نمي‌دانند چه دارويي باعث بازگشت وي به وضعيت طبيعي‌اش شده‌است.

كروزير اميدوار است اين رويداد بتواند به كشف زواياي جديدي از بيماري مرگبار ابولا كمك كند. به گفته وي تحمل نابينايي براي افرادي كه به تازگي از جهنم ابولا رهايي يافته‌اند، غيرقابل تصور است.

طي سال گذشته بيش از 25 هزار نفر با ابولا دست و پنجه نرم كرده‌اند و بيش از 10 هزار نفر از كشورهاي آفريقايي در برابر اين ويروس كشنده شكست خورده و جانشان را از دست داده‌اند. اگرچه از شدت شيوع و تعداد قربانيان اين ويروس كاسته شده‌است،‌اما هنوز هم چند نفر در هفته به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.

سازمان جهاني بهداشت اعلام كرد در هفته منتهي به سوم مي 18 مورد جديد از ابتلا به ابولا در گينه و سيرالئون گزارش شده‌است. اگرچه تعداد مبتلايان كاهش قابل توجهي يافته‌است،‌اما نادانسته‌ها درباره عوارض بعدي اين ويروس در بدن  انسان همچنان فراوانند.

کد خبر 294507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha