همشهری‌آنلاین: دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در افتتاحیه دومین شورای حکام مرکز منطقه‌ای میراث معنوی بر ضرورت هم‌افزایی فرهنگی در منطقه برای مبارزه با خشونت و تعصب تأکید کرد.

محمدرضا سعیدآبادی

دومین شورای حکام مرکز منطقه‌ای میراث معنوی که در تهران مستقر است 14 اردیبهشت در هتل لاله آغاز به کار کرد.

در افتتاحیه این مراسم، دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به آموزه حافظ مبتنی بر ترویج عشق و دوستی و با بیان اینکه فردوسی جهان را به خِرد و تعقل دعوت می‌کند و با تأکید بر تعالیم مولانا که جهان را به صلح و دوستی فرا می‌خواند، نمایندگان و میهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم را به ایرانِ حافظ، فردوسی، سعدی و مولانا خوشامد گفت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه فرهنگ‌ها ساختارهایی خودمحصور و ثابت نیستند و آنها با هم تعامل دارند و بعضی اوقات از یکدیگر وام می‌گیرند و یا با هم ادغام می‌شوند، بر اهمیت چنین دیدگاهی در حوزه فرهنگ برای تعاملات فرهنگی و تبادلات فرهنگی تأکید کرد.

وی با بیان این نکته که امروز جهان و منطقه و اطراف ایران بیش از هر زمان دیگری نیاز به شناخت فرهنگی از یکدیگر دارند تاکید کرد که ملت¬ها به جای دیدن دیگر ملت‌ها از دریچه سیاست و آنچه رسانه‌ها تصویر مخدوش از کشورها ایجاد می‌کنند، باید از پنجره فرهنگ، مشاهیر، اخلاق و هنر یکدیگر را بشناسند.

استاد دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود راه مبارزه با جهل، تعصب و خشونت کنونی در جهان و منطقه را هم‌افزایی فرهنگی دانست و بیان کرد که در یک راهبر کلان منطقه‌ای که مهم‌ترین مؤلفه آن هم‌افزایی فرهنگی بین کشورهاست، می‌توان برای کاهش بحران‌های منطقه‌ای گام برداشت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو همگرایی فرهنگی و شناخت فرهنگی و تبادلات فرهنگی را متفاوت از یکسان‌سازی و همانندسازی فرهنگی دانست و اشاره کرد در صورت وقوع چنین چیزی خلاقیت، نوآوری و زیبایی جهان از بین خواهد رفت.

لازم است یادآوری شود که مرکز منطقه‌ای درجه 2 وابسته به یونسکو در حوزه میراث معنوی با همکاری و پیگیری کمیسیون ملی یونسکوی ایران در تهران ایجاد شده است. تاکنون با تلاش و رایزنی‌های گسترده کمیسیون ملی یونسکو 5 مرکز منطقه‌ای و بین‌المللی درجه 2 وابسته به یونسکو در ایران تأسیس گردیده است.

کد خبر 294122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha