چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور منتخب بخش ترک نشین قبرس که خواستار آزادی قبرس شمالی از نفوذ آنکارا شده است ، به هشدار رئیس جمهور ترکیه پاسخ داد.

رجب طیب اردوغان ،رئیس‌جمهور ترکیه به مصطفی آکینجی که در انتخابات یکشنبه 26 آوریل به ریاست‌جمهوری بخش ترک‌نشین قبرس انتخاب شد ، هشدار داد که مراقب سخنان خود باشد.

 اردوغان با تاکید بر این‌که جمهوری ترک شمال قبرس میهن کوچک و ترکیه مام میهن است ، تاکید کرد: مراقبت ترکیه از بخش ترک‌نشین قبرس همان‌گونه که یک مادر باید مراقب فرزندش باشد ، ادامه خواهد داشت.

مصطفي آکینجی در پاسخ به اردوغان که از او خواسته است ، مراقب سخنانش باشد ، گفت : من آنچه را که بر زبان می آورم با گوش‌هایم می شنوم ،‌ با وجدانم احساس می کنم. 

من از صمیم قلب سخن می گویم. اینها اندیشه های من است و سخنان صحیح است.به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه طرف چاپ ترکیه ،رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: ما نمی‌توانیم از دیدگاه او{آكينجي} به قبرس نگاه کنیم.

مصطفی آکینجی، رئیس جمهور جدید بخش ترک‌نشین قبرس در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان ترک ترکیه درباره این اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه گفت :‌ آیا ترکیه مایل نیست فرزندش بزرگ شود ؟ آیا ما باید همواره کوچک بمانیم و قادر به ایستادن بر روی پاهای خود نباشیم؟

او تاکید کرد با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت‌وگو و دیدگاه‌هایم را برایش تشریح خواهم کرد.

رئیس جمهور منتخب بخش ترک‌نشین قبرس تاکید کرد:مردم بخش ترک‌نشین قبرس در انتخابات یکشنبه دیدگاه‌هایی را که او برای مردم تشریح کرده بود ، تایید کرده‌اند.

آكينجي تاکید کرد :مایل نیستم در نخستین روز پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری بخش ترک‌نشین قبرس وارد مناقشه لفظی با رئیس‌جمهور ترکیه شوم.

او گفت :‌ احتمالا درباره ما برخی مطالب به رئیس‌جمهور ترکیه گفته شده و او نیز تحت تاثیر این مطالب این گونه سخن گفته است.

رئیس‌جمهور منتخب بخش ترک نشین قبرس افزود: من هیچ‌گاه هیچ مطلبی مبنی بر اینک‌ه خواستار روابط با ترکیه نیستم ، بیان نکرده‌ام.

آكينجي گفت : من از روابط صحیح سخن گفته‌ام اما به نظر می رسد در این زمینه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. ما می‌توانیم در این باره گفت‌وگو و این موضوع را ارزیابی کنیم.

او افزود : این موضوع را همه باید بدانند که مردم بخش ترک‌نشین قبرس همچنان مهر مام میهن را در دل خود حفظ خواهند کرد اما مردم ما برای زیستن در کنار یونانی تبارهای قبرس و نشان دادن هویت خود باید از فرزند بودن رها شوند و بر روی پاهای خود بایستند.

رئيس‌جمهور بخش ترك‌نشين قبرس گفت : این موضوع به نفع ترکیه است . من بر این باورم که این سیاست که به بخش ترک‌نشین قبرس همواره به عنوان یک فرزند نگاه شود ، سیاست صحیحی نیست.

آکینجی گفت : ما یک دولت هستیم و این دولت را ترکیه به رسمیت می‌شناسد. آنچه من از آن سخن گفته‌ام روابط برابر است و روابط را نباید با بزرگی و کوچکی کشورها اندازه گرفت.

او تاکید کرد : ترکیه باید از این پس موجودیت ما و هویت ما را بپذیرد.

کد خبر 293579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha