همشهری آنلاین: کدام نوجوانی است که برای ساعت‌ها در تختخوابش ننشیند و روی لپ‌تاپ،‌ تبلت یا تلفن همراهش قوز نکند؟ حتی برای این طرز نشستن یک کلمه نیز وجود دارد – iPosture- و شواهدی زیادی نشان می‌دهد این حالت موجب درد کمر و گردن در نوجوانان می‌شود.

tablet

آخرین پژوهش انجمن کایروپراکتیک بریتانیا (BCA) نشان می‌دهد ۴۰ درصد افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله دچار درد کمر یا گردن هستند،‌ اما تعداد افرادی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند،‌ گفته نشده است. همین پژوهش نشان داد تقریبا دو سوم افراد این محدوده سنی، روزانه بیش از ۶ ساعت از وقت خود را به کار با تلفن همراه می‌گذارنند.

از هر ۷والد،‌ یک نفر معتقد است این درد به خاطر استفاده از فن‌آوری وسائل همراه است. دلیل این تصور هم پژوهش‌هایی است که نشان می‌دهند که نشستن در وضعیتی ناصحیح برای مدت زمان طولانی،‌ عواقبی را در پی دارد.

یک پژوهش با دادن پرسشنامه به ۴۳۶ کودک مدرسه‌ای، نشان داد استفاده روزانه از کامپیوتر به مدت ۲ ساعت یا بیشتر خطر درد گردن و شانه‌ها(۲۱ درصد کودکان)،‌ سردرد (۲۰ درصد) و کمردرد (۱۶ درصد) را افزایش می‌دهد. دخترها بیشتر از پسرها دچار این دردها می‌شوند.

وقتی کودکتان روی موبایل یا تبلتش قوز می‌کند،‌ سرش را بالا نگه می‌دارد و گردنش خمیده می‌کند و مدتی  در این وضعیت باقی می‌ماند. این کار باعث افزایش فشار روی مفاصل و ایجاد درد در گردن و شانه‌ها می‌شود. زندگی تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان با تکنولوژی موبایل گره خورده است و جدا کردن آنها از این وسایل کاری بسیار سخت است.

  • آیا راهی برای محافظت کودکان وجود دارد؟

از کودک خود بخواهید حرکت کند و وضعیت خود را تغییر دهد. بهترین کار این است که بلند شوند و حتی گاهی راه بروند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، هر چه کودک بی‌حرکت‌تر باشد،‌ احتمال ایجاد کمردرد بیشتر است.

BCA توصیه می‌کند لپ‌تاپ در سطحی قرار داده شود که کودک بتواند بنشیند و بازوهایش روی میز  تکیه دهد و از صفحه کلید در سطح آرنج‌هایش استفاده کند. صفحه نمایش باید هم سطح ابروها باشد و صندلی کمی به سمت پایین شیب داشته باشد تا زانوها پایین‌تر از ران‌ها قرار بگیرند. کف پا هم باید صاف روی زمین قرار بگیرد.

البته تاحدی این نگرانی وجود دارد که گرچه قرار گرفتن ساعد روی میز از گردن وشانه‌ها محافظت می‌کند، اما درد مچ را افزایش می‌دهد. شاید مهم‌ترین توصیه این باشد که قرار دادن لپ‌تاپ یا تبلت روی پا برای همه بد است. حتی از تبلت‌ها هم باید روی میز استفاده کرد و در صورت نیاز به تایپ زیاد، ترجیحا باید از صفحه‌کلید استفاده کرد.

کودکان گرایش دارند بیشتر از وسائل موبایل استفاده کنند، نه کمتر. بنابراین در چنین وضعیتی احتمالا بهترین راه محافظت این است که دست کم آنها را به وول خوردن هنگام استفاده از آنها - و نیز خاموش کردن گاهگاهی اینترنت- ترغیب کنید.

منبع: Guardian

ترجمه: مهسا شیرانی

کد خبر 293287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha