همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از منطقه‌بندی دانشگاه‌ها با هدف افزایش هم‌افزایی آن‌ها خبر داد و گفت: منطقه‌بندی دانشگاه‌ها با هدف هم‌افزایی و هم‌فکری دانشگاه‌ها و رسیدگی بهتر به امور آن‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش ايسنا، دکتر محمد فرهادی با اعلام اينكه دانشگاه‌ها به 9 منطقه تقسیم می‌شوند، افزود: این منطقه‌بندی بیشتر تشکیلاتی بوده و بخشنامه آن تا خرداد ماه ابلاغ می‌شود.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه در مورد برنامه‌های وزارت علوم در سال 94 گفت: وزارت علوم فعالیت خود را در راستای برنامه‌های رئیس‌جمهور در حوزه علم، تحقیقات و فناوری که اهم آن‌ها کیفی سازی آموزش عالی است، ادامه می‌دهد.

وي افزود: کیفی‌سازی آموزش عالی مفاهیم گسترده‌ای دارد که یکی از آن‌ها بازبینی رشته‌های تحصیلی است، هدف از این بازبینی این است که تا پایان تابستان محتوای درسی کلیه رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف بازبینی شود تا بسیاری از رشته‌هایی که عمرشان تمام شده است متوقف شوند و رشته‌های جدید در راستای نیاز کشور به تخصص‌ها و نیروی انسانی کارآمد در دستور کار گسترش شورا قرار گرفته و مجوز تاسیس و راه‌اندازی کسب کنند.

دكتر فرهادي ادامه داد: همچنین توسعه پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، راه‌اندازی مراکز رشد علوم انسانی و کرسی‌های آزاد اندیشی نیز جزو برنامه‌های امسال وزارت علوم است.

  • صندلی خالی دانشگاه‌ها، فرصتی برای جذب دانشجوی غير ايراني

فرهادی با بیان اینکه نظارت و ارزشیابی مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌ها، موسسات دولتی و غیردولتی به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود، افزود: باید یک نظام جامع ارزیابی وجود داشته باشد و دانشگاه‌های برتر مشخص شوند. مشخص شدن دانشگاه‌های برتر در زمینه بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها هم مورد توجه است زیرا یکی از اهداف مهم وزارت علوم، بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها و پذیرش دانشجوی غير ايراني است.

وی از پذیرش حدود 4500 نفر دانشجوی غير ايراني در سال 93 خبر داد و گفت: صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی است و این ظرفیت و پتانسیل خوبی برای پذیرش دانشجوی خارجی است که در این مورد در اجلاس وزرای علوم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد هم صحبت شد. دانشگاه‌ها و بخصوص دانشگاه‌های برتر باید در این مورد فعال‌تر شوند و در همه مقاطع دانشجوی غير ايراني پذیرش کنند.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه فرصت‌های مطالعاتی فعال‌تر شده است، افزود: طبق تفاهم وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با وزرات صنعت، معدن و تجارت آیین‌نامه مشترکی تهیه شده که طبق آن اساتید از سال 94 می‌توانند فرصت مطالعاتی خود را در رشته‌های مرتبط و در محیط‌های صنعتی بگذرانند، در واقع محدودیت ظرفیت در این مورد وجود ندارد و این امر ارتباط بین دانشگاه و صنعت را افزایش می‌دهد.

  • پیشنهاد حذف کلمه غیرانتفاعی از عنوان دانشگاه‌ها

دکتر فرهادی در مورد موسسات غیر انتفاعی نيز اظهار کرد: عنوان این موسسات طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، غیردولتی و غیرانتفاعی است. پیشنهاداتی مبنی بر حذف عنوان غیرانتفاعی مطرح شده و پیشنهاد شده این موسسات غیردولتی شوند.

وي خاطرنشان كرد: هنگامی که موسسه‌ای عنوان غیرانتفاعی دارد، افراد راغب به هزینه کردن نیستند زیرا اگر فعالیت موسسه متوقف شود اموال به وزارت علوم واگذار می‌شود. پیشنهاد دیگری که در مورد این موسسات مطرح شده این است که موسسات غیردولتی با یکدیگر همکاری و هم‌افزایی کنند که وزارت علوم از این پیشنهاد به شدت استقبال می‌کند.

کد خبر 293100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha