سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندانی که درحال مطالعه روی سرطان لوزالمعده یا پانکراس هستند موفق به کشف تکنیکی شده‌اند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را به گذشته و به دوران سلامتی‌شان بازگرداند.

پانکراس

يبراساس گزارش ساینس‌دیلی،این تکنیک مبتنی بر معرفی پروتئینی به نام E47 به بدن بیمار است که می‌تواند با بخش‌هایی خاص از رشته DNA پیوند خورده و سلو‌ل‌های سرطانی را به گذشته و با حالت اولیه و سلامت خود بازگرداند.

این تکنیک جدید با همکاری محققان موسسع مطالعات پزشکی سنفورد-بارنهام، دانشگاه کالیفرنیا سن دیه‌گو و دانشگاه پوردو ابداع شده‌است و دانشمندان امیدوارند که این شیوه بتواند با سرطان لوزالمعده، یکی از مرگبارترین بیماری‌های انسانی مبارزه کند.

به گفته پاملا ایتکین انصاری، مدیر این پروژه مطالعاتی، برای انجام این تحقیقات سلول‌های مبتلا به سرطان لوزالمعده کشت داده شدند درحالی که میزان پروتئین E47 بیشتر از حد عادی درون آنها ایجاد شده بود. محققان سپس مشاهده کردند پروتئین‌ها ژن‌هایی که مسئول توسعه و جهش سلول‌های سرطانی بودند را تحت کنترل و مهار خود درآوردند. این فرایند منجر به توقف رشد سلول‌های سرطانی و تبدیل کردن آنها به سلول‌های سالم لوزالمعده می‌شود.

محققان در مرحله بعد این سلول‌های بازبرنامه‌نویسی شده را وارد بدن موشها کرده و مشاهده کردند میزان گرایش بدن این جانداران در ایجاد تومورهای سرطانی نسبت به موش‌هایی که به سلول‌های عادی سرطان لوزالمعده آلوده شده‌بودند، بسیار کمتر است.

قدم بعدی آزمودن این تکنیک روی سلول‌های استخراج شده از بدن انسان است تا دانشمندان دریابند آیا این پروتئین در بدن انسان نیز نتیجه ای مشابه از خود ایجاد می‌کند یا خیر. در صورت مثبت بودن نتایج، تکنیک درمانی نوینی برای مقابله با یکی از مرگبارترین انواع سرطان‌ها ارائه خواهد‌شد.

کد خبر 292842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha