همشهری آنلاین: کارشناسانی که ناسالم‌ترین شهرک و شهرهای بریتانیا را نام برده‌اند، هشدار می‌دهند که فروشگاه‌های فست فود، محل‌های شرط‌بندی و نزول دادن در خیابان‌های اصلی پول بهداشت عمومی را به خطر می‌اندازند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جدول رده‌بندی «جامعه سلطنتی بهداشت عمومی» (RSPH) بریتانیا نشان می‌دهد که در میان 70 شهرک و شهر عمده بر اساس نسبت محل‌های کسب و کار در مناطق عمده فروشگاهی که پشتیبان یا مختل‌کننده بهداشت، شهرهای پرستون، میدل‌بورو و کاونتری در راس شهرهای ضدسلامت قرار گرفته‌اند.

خیابان‌های اصلی (High Streets) در شهرها‌ی شروزبری، آیر، و سالیسبوری به خاطر تراکم بالای داروخانه‌ها، مراکز بهداشتی، موزه‌ها، مراکز تفریحی و کتابخانه‌ها به عنوان سالمترین خیابان‌ها اعلام شده‌اند.

محل‌های کسب و کار بوسیله بیش از ۲۰۰۰ عضو مردمی و کارشناس بر اساس میزان ترغیب گزینه‌های سالم، تشویق تعامل اجتماعی، فراهم‌آوری دسترسی به توصیه‌های بهداشتی و تقویت بهزیستی روانی نمره گرفته بودند.

جدول رده‌بندی RSPH بریتانیا بخشی از کمپین «سلامت در خیابان اصلی» (Health on the High Street) است که هدفش سالم‌ کردن خیابان‌های اصلی با ترغیب کسب و کارها به برداشتن گام‌هایی برای ارتقای سلامت و در عین حال اعطای قدرت بیشتر به مقامات محلی در زمینه‌های برنامه‌ریزی شهری‌ و دادن جواز کار است.

شرلی کریمر، مدیر عامل RSPH در این باره گفت: «با وجود اینکه رده‌بندی شهرک‌ها و شهرها بوسیله ما به هیچ وجه بیانگر این نیست که این مناطق عموما سالم یا ناسالم هستند، پژوهش‌های ما تراکم وجود بیشتر کسب و کارهای ناسالم را در مناطقی نشان می‌دهد که از پیش میزان‌های بالای محرومیت و مرگ و میر زودرس را تجربه کرده‌اند.»

او می‌افزاید: «ما می‌دانیم که کسب و کارهایی که در خیابان‌های اصلی سرمایه‌گذاری می‌کنند، برای اقتصادهای محلی اهمیت دارند. اما این سرمایه‌گذاری‌‌ها نباید به هر قیمتی تمام شود. «برنامه پنجساله نگاه به جلو» در سرویس ملی بهداشت بریتانیا (NHS) ما را به حرکت بیشتر و سریع‌تر به سوی بهبود بهداشت عمومی فرامی‌خواند.»

این گروه طیفی از اقدامات برای تشویق زندگی سالمتر مانند واگذاری اجازه برنامه‌ریزی شهری به مقامات محلی و وضع کردن حد پنج درصد برای هر نوع کسب و کار در یک خیابان اصلی را به اجرا درآورده است.

سخنگوی دولت بریتانیا در این باره گفت اقدامات طراحی شهری در دست انجام است تا مانع تبدیل خیابان‌های اصلی به مجموعه‌ای «محل‌های شرط‌‌بندی و نزول‌خواری» شود و تبدیل وضعیت فروشگاهها به طیف گسترده‌ای از «سایر کاربردهای مثبت» مانند کافه‌ها و باشگاه‌های سلامت را بسیار آسان‌تر کند.

کد خبر 292767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha