شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

گروه شهری - پریسا خلف بیگی: کم‌آبی در جزایر اشک و اسپیرجان ده‌ها گوزن زرد ایرانی را با خطر روبه‌رو کرده و طی ماه‌های اخیر به همین خاطر دست‌کم 40گوزن تلف شده‌اند.

در حال حاضر فقط 2 آبشخور در جزیره اشک موجود است، چشمه اشک در شرق و گت دره‌سی در غرب که نمی‌توانند جوابگوی جمعیت موجود در جزیره باشند؛ به همین دلیل رقابت بر سر منابع آب درگرفته و گوزن‌های بالغ بزرگتر اجازه استفاده از آبشخورها را به ماده‌ها و گوزن‌های نابالغ و کوچکتر نمی‌دهند.

در نتیجه آنها برای تأمین آب به سمت حاشیه دریاچه می‌روند تا در آنجا از آب باران جمع شده در سنگ‌های نمکی استفاده کنند، پس از ورود به نمکزار حاشیه دریاچه در آنجا گیر کرده و دیگر قادر به خروج از آن نمی‌شوند. همچنین تماس لب گوزن‌ها با کریستال‌های نمکی باعث پاره و زخم‌شدن لب و ایجاد عفونت در آنها می‌شود.

این موضوع به ساختار جمعیتی گوزن‌ها لطمه وارد کرده و باعث می‌شود در طول زمان از جمعیت آنها که اکنون در وضعیت مناسبی قرار دارد کاسته شود.

مشکل دیگر مارها در فصل تابستان هستند، آنها در کنار آبشخورها تجمع می‌کنند و امکان‌ نیش‌زدن گوزن‌ها وجود دارد. با توجه به برآوردهای انجام شده توسط کارشناسان مشکل کم‌آبی از 4 سال پیش در این جزایر آغاز شده و در سال گذشته در حدود 40 رأس تلف شده‌اند.

کارشناسان چاره کار را در جابه‌جاکردن تعدادی گوزن برای ایجاد تعادل بین منابع و جمعیت می‌دانند، همچنین به دلیل کا‌فی‌بودن میزان برف و بارش با اعمال مدیریت آبخیزداری با ایجاد سدهای کوچک در دهانه دره‌های کم‌شیب رفع مشکل کم‌آبی چندان دشوار به نظر نمی‌رسد.

کد خبر 29250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز