همشهری آنلاین: پژوهشگران اعلام کردندکه ابزار جدیدی که می‌توان آن را به تلفن هوشمند افزود، ممکن است بتواند با دقت و با قیمت کم سرطان را تشخیص دهد و این تکنولوژی به خصوص می‌تواند برای مناطق دورافتاده مفید باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این وسیله که D3 نام دارد،‌ یک وسیله افزودنی است که برای استفاده کارشناسان پزشکی طراحی شده است و نه عامه مردم، و تا به حال ظاهرا به همان به اندازه سایر تست‌های اختصاصی‌تر و گران‌قیمت‌تری که در حال حاضر استفاده می‌شوند، دقیق بوده است. هزینه این تست برای هر فرد تنها 1.80 دلار است.

نتایج پژوهش بر روی این وسیله در ژورنال پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

سزار کاسترو،‌ یکی از نویسندگان و پزشک مرکز سرطان بیمارستان عمومی ماساچوست و مرکز بیولوژی سیستم‌ها گفت: «ما معتقد هستیم این پلتفرم همه ویژگی های اساسی برای تشخیص سرطان را با هزینه ای فوق‌العاده پایین فراهم آورده است.»

D3 مخفف «تشخیص با انکسار دیجیتالی» (Digital Diffraction Diagnosis) است و مجهز به یک مدول عکسبرداری دارای چراغ LED باتری‌دار است که به تلفن هوشمند استاندارد متصل می شود و با دوربین آن داده‌های با وضوح تصویری بالا ثبت می‌کند.

سیستم D3 نسبت به میکروسکوپ‌های معمول میدان دید بسیار بزرگتری دارد و به این ترتیب قادر است در یک عکس داده‌های مربوط به بیش از 100000 سلول خونی یا بافتی را ثبت کند.

فرآیند استفاده از این ابزار شامل افزودن میکروبیدهایی (ریزکره‌های پلی‌اتیلنی) به نمونه خون یا بافت است. این میکروبیدها به مولکول‌های شناخته‌شده مرتبط به سرطان متصل می‌شوند. سپس این نمونه درون مدول تصویربرداری D3 قرار داده می‌شود.

این داده‌ها سپس از طریق یک سرویس ابری رمزپردازی‌شده ایمن به یک سرور پردازش‌گر فرستاده می‌شوند.

سپس، حضور یا عدم حضور مولکول‌های اختصاصی نشان دهنده وجود سرطان را می‌توان با آنالیز الگوهای انکسار ایجادشده بوسیله میکروبیدها شناسایی کرد.

D۳

سیستم D3 با اندازه‌گیری کمی شمار ریزکره‌های هدف‌قراردهنده شاخص توموری که به سلول‌ها متصل شده‌‌اند (تصاویر بالا)، نمونه‌های بیوپسی پرخطر و کم‌خطر دهانه رحم را به همان دقت شیوه‌های معمول پاتولوژی یا آسیب‌شناسی رده‌بندی می‌کند.

نتایج به جای چند روز یا چند هفته، در عرض چند دقیقه یا چند ساعت برای پزشک فرستاده می‌شود.

به گفته این پژوهشگران، آزمایش مقدماتی این سیستم با استفاده از نمونه‌های بیوپسی دهانه رحم از 25 زن که پاپ‌ اسمیر غیرطبیعی داشتند، انجام شد و نشان داد میزان دقت آن با استاندارد فعلی برای تست‌های تشخیصی تطابق دارد.

در آزمایش دیگری استفاده از D3 برای آنالیز نمونه‌های بیوپسی سوزنی غدد لنفاوی« توانست بادقت سرطان را در 4 بیمار که قبلا تست‌های پاتولوژی معمول سرطان لنفوما را در آنها تأیید کرده بود، از 4 بیمار دیگر دارای بزرگی خوش‌خیم غده لنفاوی افتراق دهد.»

پژوهش‌های بیشتری در شمار بیشتری از سرطان‌ها مورد نیاز است تا یافته‌های مقدماتی درباره این دستگاه را اثبات کند.

رالف ویزلدر، پژوهشگر رئیس مرکز بیولوژی سیستم‌های مرکز MGH، گفت که انتظار دارد این وسیله بسیاری از موانع موجود در تشخیص سرطان، به خصوص در مناطق دورافتاده و فقیر را بردارد.

او گفت: «تکنولوژی گوشی‌های هوشمند به همه جا وارد شده است و سیستم D3 باید بتواند با استفاده از این مزیت، سرطان را در موارد مشکوک و افراد در خطر بالای ابتلا به سرطان تشخیص دهد و از موانعی که بر سر راه تشخیص سرطان به خصوص در مناطق دورافتاده و محروم را از میان بردارد.»

او افزود: «این سیستم با استفاده از افزایش نفوذ تکنولوژی لفن همراه در سراسر جهان، بایست امکان تریاژ (ارججیت دادن) سریع موارد مشکوک یا پرخطر را بدهد و به این ترتیب تاخیرهای ناشی از محدودیت سرویس‌های پاتولوژی در این مناطق را تعدیل کند و نیاز بیماران به بازگشت به بیمارستان برای مراقبت‌های پیگیری را - که اغلب برای آنها مشکل‌آفرین است- برطرف کند.»

کد خبر 292248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha