یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۴
۰ نفر

عباس محمدی: بار دیگر، با آغاز بهار و رویش گیاهان در کوه و دشت‌های کشور، افرادی که برای به‌دست آوردن سود شخصی اقدام به کندن و فروش تجاری گیاهان خودرو می‌کنند، به منطقه‌های مختلف کشور هجوم آورده‌اند.

غارت سبزی‌های کوهی

متأسفانه در سال‌هاي اخير، چيدن سبزي‌هاي صحرايي از يك كار تفنني كه در سطحي محدود توسط افراد محلي انجام مي‌شد، بدل به يك كار تجاري شده كه در مقياس بزرگ و در بسياري نقاط توسط سوداگران حرفه‌اي، انجام مي‌شود. اين افراد، بي‌اعتنا به نقش گياهان خودرو در حفظ خاك، بدون درنظر گرفتن فرصت رشد و زادآوري براي گياهان و بي‌توجه به ارزش‌هاي متنوع اين ذخيره‌هاي ژنتيك كه بسياري از آنها در خطر انقراض هم قرار دارند، برگ، ساقه، ريشه، پياز، گل و گياهان مختلف را مي‌چينند و در ميدان‌هاي تره‌بار، فروشگاه‌ها، و كنار خيابان و جاده‌ها به فروش مي‌رسانند.

از آنجا كه استفاده‌ شخصي از منابع ملي و انفال، منع قانوني دارد و نظر به اينكه كندن و فروش گياهان علفي و درختچه‌اي، ماهيتا تفاوتي با كندن و فروختن درختان جنگلي ندارد، انتظار مي‌رود مسئولان محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور قاطعانه با اين پديده‌ خطرناك و رو به رشد مقابله كنند. از اين رو، پيشنهاد مي‌شود:

فروش هرگونه سبزي صحرايي را در فروشگاه‌ها و كنار خيابان‌ها ممنوع اعلام و براي آن جريمه تعيين كنيد. قرقبانان، جنگلبانان و محيط بانان را مكلف به توقيف محموله‌هاي گياهي ‌سازيد.

شهرداري‌ها و شوراهاي روستايي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد محلي را دعوت به همكاري در مقابله با تجارت گياهان خودرو كنيد. از طريق صدا و سيما و ديگر رسانه‌ها، آموزش‌هاي لازم در اين زمينه داده شود.

منابع تأمين گياهان دارويي كه در فروشگاه‌هاي رو به فزوني اين اقلام به فروش مي‌رسد، شناسايي و ساماندهي شود. يادآور مي‌شود اين درخواست، براي چندمين سال تكرار مي‌شود، اما هيچ اقدامي تا‌كنون براي مقابله با آن صورت نگرفته و در نتيجه اين روند مخرب اكنون به يك رويه تبديل شده است. براين اساس انتظار مي‌رود مسئولان ذيربط براي جلوگيري از تخريب‌هاي بيشتر چاره‌اي بينديشند.

کد خبر 291903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha