شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

افزایش تعرفه‌های پزشکی‌هنوز تصویب نشده اما گزارش‌هایی از سود‌جویی و گرفتن پول‌های غیرقانونی از مردم در دسترس است.

گرانی‌های درمانی را به ۱۶۹۰گزارش کنید‌

مسئولان وزارت بهداشت مي‌گويند تا ابلاغ و اعمال نشدن تعرفه‌هاي جديد كسي اجازه دريافت پول بيشتر از مردم را ندارد.مديركل نظارت و اعتباربخشي درمان وزارت بهداشت با اشاره به اينكه مردم گراني‌هاي جديد هزينه‌هاي درماني را به ۱۶۹۰ گزارش دهند، از اعزام اكيپ‌هاي ويژه براي رسيدگي به تخلفات تعرفه‌اي خبر داد و گفت: هر مركز درماني كه خارج از تعرفه‌هاي 93از بيماران پول اضافي بگيرد از مردم مي‌خواهيم اين تخلف را به سامانه 1690گزارش دهند.در اين زمينه به تخلف تعرفه‌اي در سامانه 1690رسيدگي ويژه‌اي مي‌شود. تاكنون نيز با برخي از اين مراكز برخورد لازم انجام شده است و حتي پول بيماران كه اضافي پرداخته بودند به آنان برگردانده شد، البته برخي از اين مراكز به‌صورت ناآگاه اين كار را كرده بودند و تصورشان اين بود كه تعرفه‌هاي سال 94را بايد اعمال كنند.

ميردهقان با اشاره به اينكه تا 2هفته ديگر ابلاغ نهايي تعرفه‌هاي درماني سال 94از طرف دولت را خواهيم داشت، عنوان كرد: در چند روز اخير اكيپ‌هاي رسيدگي به تخلفات تعرفه‌اي در اين زمينه اعزام شده‌اند و به تمام معاونت‌هاي درمان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور به خصوص در تهران براي رسيدگي جدي به اين مسئله دستور ويژه صادر شده است. مديركل نظارت و اعتباربخشي درمان وزارت بهداشت درباره زمان رسيدگي به اين تخلف در سامانه 1690گفت: براي اين مسئله تدابيري اتخاذ شده است تا به‌صورت ويژه به اين مشكل رسيدگي شود، البته آنطور كه در جامعه مطرح شده است، اين مشكل گرفتن پول اضافي براساس تعرفه سال 94كه هنوز اعلام نشده، صورت نپذيرفته است ولي ما به تمام اين تخلفات چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي رسيدگي ويژه مي‌كنيم.

  • هشدار وزير كار

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، از افزايش ۱۲ درصدي تعرفه‌هاي پزشكي سال ۹۴ خبر داد و گفت: اين افزايش هنوز قطعي نشده و بايد به تصويب هيأت وزيران برسد. ربيعي با تأكيد بر اينكه افزايش تعرفه‌هاي پزشكي سال ۹۴ هنوز نهايي نشده، افزود: تعرفه‌ها بايد به تصويب هيأت وزيران برسد و پيش از تصويب نهايي، هيچ‌كس اجازه افزايش نرخ تعرفه‌ها را ندارد. وي با اعلام اينكه افزايش نرخ ويزيت پزشكان براساس ضرايبي تعيين شده است، گفت: قدر مطلق خروجي پول از جيب مردم افزايش نمي‌يابد و اين افزايش‌ها از محل پول بيمه‌ها و هدفمند كردن يارانه‌ها پرداخت مي‌شود. قيمت دارو نيز كمترين افزايش را خواهد داشت.در گام نخست نياز داشتيم قيمت‌هاي نسبي را اصلاح كنيم و بايد تمركز را بر بخش دولتي بگذاريم. در بخش بستري سهم پرداختي مردم از ۱۰ درصد به ۶ درصد كاهش يافته است. وي همچنين از جمع‌آوري دفترچه‌هاي بيمه و تبديل آنها به كارت‌هاي الكترونيكي در سال ۹۴ خبر داد و افزود: هم‌اكنون هر ايراني كه براي داشتن دفترچه بيمه اراده كند آن را خواهد داشت.

در حالي در رسانه‌ها صحبت از افزايش 12تا 15درصدي تعرفه‌هاي پزشكي است كه عده‌اي معتقدند با توجه به 2بار افزايش اين تعرفه‌ها در سال گذشته، در سال‌جاري نبايد اين قيمت‌ها افزايش پيدا كند.از سويي عده‌اي ديگر نيز استدلال مي‌كنند نرخ ارائه خدمات همچنان پايين است و بايد حتي از ميزان پيشنهادي فعلي نيز بيشتر افزايش پيدا كند.دكتر محمد معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشكي، نرخ تورم را مهم‌ترين معيار تعيين نرخ تعرفه‌هاي پزشكي مي‌داند و مي‌گويد:«طي چند سال اخير، نرخ تورم مهم‌ترين معيار تعيين نرخ افزايش تعرفه‌ها بوده، اما واقعيت اين است كه چون در چند سال گذشته نرخ تورم بسيار بالا بوده و متناسب با آن حوزه سلامت نتوانست رشد تعرفه را داشته باشد يك عقب ماندگي را در تعرفه‌هاي پزشكي شاهد بوده‌ايم و در حال حاضر براي اينكه اين مسئله جبران شود بايد تدابيري انديشيده شود كه در سال گذشته مقداري از اين تدابير ديده شد، اما چون هميشه نرخ تورم در خدمات حوزه سلامت 1.5برابر نرخ تورم عمومي است و ما نمي‌توانيم تعرفه‌ها را بر اين اساس تعيين كنيم، يك عقب‌ماندگي در تعرفه‌هاي خدمات سلامت ديده مي‌شود.»

  • حذف دفترچه‌هاي بيمه

‌سخنگوي سازمان بيمه سلامت ايران‌ از اعلام نتايج ارزيابي طرح حذف دفترچه بيمه و جايگزيني كد ملي تا پايان فروردين‌ماه خبر داد و گفت: در سال‌جاري اين طرح توسعه پيدا مي‌كند.
سيد مهدي ميرشاه ولد با اعلام اينكه طرح حذف دفترچه بيمه و جايگزيني كد ملي براي پذيرش بيماران در بيمارستان‌هاي طرف قرار داد سازمان بيمه سلامت از ۱۵ آذرماه سال گذشته در ۴ استان تهران، مازندران، اصفهان و فارس اجرايي شد، افزود: ارزيابي نهايي مرحله آزمايشي اجراي آن طي ۱۵ روز باقيمانده اعلام خواهد شد. ‌ ميرشاه ولد با اشاره به اينكه بيمارستان‌هايي كه به سيستم اطلاعات (HIS) متصل هستند مي‌توانند در اجراي اين طرح شركت كنند، گفت: اين سيستم يك نرم افزار جامع براي يكپارچه‌سازي‌ اطلاعات مربوط به بيماران براي ارسال و تبادل اطلاعات جامع آنها ميان بخش‌ها و ساير مراكز درماني است. به گفته وي، در حال حاضر ۶۷۰ بيمارستان تحت پوشش سازمان بيمه سلامت هستند كه اميدواريم با موفقيت آميز بودن نتايج طرح حذف دفترچه بيمه بتوانيم اين طرح را در تمامي بيمارستان‌ها اجرايي كنيم.

کد خبر 291784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha