همشهری آنلاین: گروهی از محققان دریافته‌اند با پرورش جلبک‌ها در مخازن فاضلاب شهری نه تنها می‌توان از آنها به عنوان عامل تصفیه‌سازی آب استفاده کرد، بلکه منبعی ارزشمند برای تولید سوخت زیستی نیز خواهند بود.

تصفیه ارزان فاضلاب با جلبک‌های چند منظوره

به گزارش مهر، در حال حاضر از جلبک‌ها به عنوان منبعی مهم و ارزشمند جهت تولید سوخت‌های زیستی یاد می‌شود اما آن‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند. استفاده به عنوان مکمل‌های غذایی و حتی عنصری مهم در صنایع تولید لوازم آرایشی از جمله کاربردهای دیگر این ساختارهای طبیعی به شمار می‌آیند.

در فرآیند پرورش تجاری جلبک‌ها از کودهای شیمیایی نیز استفاده می‌شود که البته این فرآیند با صرف هزینه‌های اضافی همراه است. اکنون گروهی از محققان دانشگاه رایس آمریکا راه‌هایی را برای پرورش جلبک‌ها در فاضلاب شهری جستجو می‌کنند. نکته مهم اینجاست که فاضلاب شهری به طور بالقوه غنی از کودهای شیمیایی ارزان است و از آن گذشته رشد جلبک‌ها در چنین محیطی به تصفیه فاضلاب کمک زیادی می‌کند.

محققان این دانشگاه زنجیره ‌ای مختلفی از جلبک‌های غنی از روغن را در مخازن روباز حاوی فاضلاب شهری هوستون پرورش می‌دهند.
آن‌ها دریافته‌اند رسوبات و لجنی که در چنین فاضلابی وجود دارد حاوی مقادیر قابل توجهی فسفر است که برای رشد و تکثیر و عملکرد هرچه بهتر جلبک‌ها بسیار مفيد است.

محققان دریافتند پس از یک بازه زمانی 14 هفته‌ای، نه تنها جلبک‌ها همچنان با طراوت هستند بلکه بیش از 90 درصد نیترات و 50 درصد فسفر فاضلاب را مصرف کرده‌اند که بدین ترتیب فرآیند تصفیه‌سازی آن به مراتب راحت‌تر و کم هزینه‌تر از قبل می‌شود.

کد خبر 291588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha