جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین - نیما شایان: ایران و جهان در تعطیلات نوروزی دستخوش رویدادها و حوادثی بود که بخاطر تعطیلی شانزده روزه روزنامه‌های چاپی، نتوانستند به موقع بر صفحه مطبوعات بنشینند اما رسانه‌های آنلاین، جای خالی رسانه‌های چاپی را پر کردند.

نیما شایان - همشهری‌آنلاین

همشهری آنلاین نیز در تحقق غیرقابل توقف بودن نشر در وب، 1078 خبر و نظر و عکس و گزارش در حوزه‌های گوناگون منتشر کرد.

پدیده «۲۴ در ۷» يعني کار کردن ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته به پاي تحريريه‌هاي آنلاين نوشته شده و نوروز 94 هم همشهري آنلاين به عنوان دومين روزنامه آنلاين كشور بي‌وقفه در خدمت كاربران بود.

علاوه بر پيام نوروزي مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهوري كه جزو اولين رويدادهاي هر سال محسوب مي‌شوند، خلاصه‌اي از رويدادهاي عمده و مهمترين حوادثي كه در تعطيلات نوروزي بر خروجي همشهري آنلاين نشست اما فرصت چاپ نيافت، در ادامه آمده است.     

  • مسئولان ارشد كشور همراه با ايام فاطميه، به سوگ عزيزان نشستند

همزمان با تعطيلات نوروزي سال 94 مقارن با سالروز شهادت حضرت صدیقه كبرى سلام الله علیها و ايام فاطميه، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب، دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري، آيت‌الله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان، دكتر علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و بيت آيت‌الله فقيد سيد روح‌الله خاتمي و رئيس دولت اصلاحات عزادار شدند.

بر اين اساس، بانو سیده فاطمه حسینی خامنه‌ای همشيره مقام معظم رهبري، سكینه پیوندى مادر رییس‌جمهوري، صدیقه مظاهری همسر دبير شوراي نگهبان و مادر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين سکینه ضیایی مادر رئيس دولت اصلاحات در تعطيلات نوروزي دار فاني را وداع كردند.

  • مذاكرات هسته‌اي

محمدجواد ظريف وزیر امور خارجه كشورمان اول فروردين ماه به همراه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پس از ۶ روز رایزنی فشرده درباره برنامه هسته‌ای ايران، لوزان سوئیس را به قصد تهران ترك كردند. ظریف و کری وزیر خارجه آمریکا طی این 6 روز در مجموع 9 دور به گفت‌وگوی دوجانبه با حضور صالحی، مونیز، معاونان‌شان و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرداختند.

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای چهارشنبه 5 فروردین ماه در شهر لوزان آغاز شد و قرار بود تا 11 فروردين ماه پايان يابد كه البته اين دور به وقت اضافه كشيده شد و تا 13 فروردين ماه به طول انجاميد و بالاخره پس از یک سال و چهار ماه ایران و 1+5 در گامی مهم در مسیر رسیدن به توافق جامع، توانستند از سد اختلاف‌نظرها و موانع عبور کنند و به راه‌حل‌ها دست یابند.

پس از مدت‌ها انتظار برای رفع مشکلات و اختلاف‌نظرها برای حل بحران هسته‌ای روز پنجشنبه 13 فروردین ایران و 1+5 بعد از هشت روز مذاکرات نفس‌گیر در نهایت اعلام کردند که قادر به دستیابی به توافق جامع هسته‌ای هستند و نگارش متن توافق جامع در فرصتي تا 10 تیر ماه انجام می‌شود.

بيانيه‌اي كه شامل خلاصه‌ای از مجموع راه‌حل‌های تفاهم شده، خلاصه‌ای از مجموع راه‌حل های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک، تداوم برنامه هسته‌ای از جمله غنی‌سازی و آينده تاسیسات فردو، راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و ... است نيز توسط ظريف و موگرینی قرائت شد.

  • نوروز پر كار رئيس‌جمهور

انتشار بيش از 70 خبر بر روي پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري در طول 13 روز آغازين سال 1394، حاكي از نوروزي پر كار براي حسن روحاني بود.

علاوه بر اخبار پيام‌هاي تسليت مكتوب و تلفني سران كشورها، مراجع عظام تقليد و مسئولان كشور بخاطر درگذشت مادر رئيس‌جمهوري و همچنين پيام‌هاي رئيس‌جمهور به مناسبت درگذشت عزيزان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب، آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان، دكتر علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و بيت آيت‌الله فقيد سيد روح‌الله خاتمي، اما اخبار و گزارش‌هاي ديگري در President.ir منتشر شد.

جلسات هيات دولت، نامه به سران 1+5، گفتگوهاي تلفني با سران كشورهاي عضو 1+5 در ارتباط با مذاكرات هسته‌اي، سفر فشرده يك روزه به جزيره قشم به همراه چند بازديد و افتتاح، بازدید سرزده رییس‌جمهوری از پایگاه امداد و نجات هلال احمر، پلیس راه و اورژانس در شهرستان‌های آرادان و پاکدشت، دیدار نوروزی با جانبازان مرکز توانبخشی امام خمینی (ره) و بازديد نوروزي از آسايشگاه سالمندان از مهمترين فعاليت‌هاي رسانه‌اي شده دكتر روحاني در طول تعطيلات به شمار مي‌رود.

  • حمله‌ها : عربستان به يمن ؛ تركيه به سوريه ؛ الشباب به دانشگاه کنیا

بامداد پنج‌شنبه 6 فروردين، عربستان به همراه ۴ کشور دیگر شورای همکاری خلیج فارس جز عمان، و با همراهی حداقل ۵ کشور دیگر به یمن حمله نظامی کرد و جنبش انصارالله تأکید کرد که پاسخ این حملات را خواهد داد. اخبار اين حمله نظامي با انتشار انفجارهای قوی در صنعا و تشدید حملات عربستان، شلیک اولین موشک انصار‌الله یمن به سوی عربستان، سقوط جنگنده اماراتی در یمن، واکنش ایران به تجاوز عربستان به یمن، اذعان سعودي‌ها به هماهنگي با آمريكا در اين تجاوز، انتقال تعدادی از مجروحان یمنی به تهران، عيادت وزیر بهداشت كشورمان از مجروحان یمنی، اعلام آمادگی ایران برای مداوای مجروحان حادثه تروریستی صنعا، بمباران كاخ رياست جمهوري يمن ادامه پيدا كرد تا اينكه در آخرين خبرها كشورهاي مختلف در حال خروج اتباع خود از يمن هستند.

همچنين در پی شلیک راکت‌هایی که در جریان درگیر‌ی‌ها در سوریه به سمت منطقه مرزی الریحانه اصابت کرد، ارتش ترکیه پایگاه‌های ارتش سوریه را در نزدیکی مرزها هدف قرار داد. ارتش ترکیه اعلام کرد، به دنبال اصابت راکتی در داخل ترکیه که در جریان درگیری‌ها در سوریه به سمت ترکیه شلیک شده بود، پنج تن زخمی شدند.

در خبري ديگر، الشباب به دانشگاه کنیا حمله کرد كه در اين حمله 15 نفر كشته و 70 تن زخمي شدند.

  • حوادث خارجي و داخلي: روزهاي بد ايرباس‌هاي اروپايي و غرق شدن 54 دريانورد

یک فروند هواپیمای ایرباس 320 جرمن وینگز آلمان که از شهر بارسلون اسپانیا راهی دوسلدورف آلمان شده بود، ساعتی پس از آغاز پرواز، در بخش فرانسوی آلپ سقوط کرد كه در سقوط این هواپیما 144 مسافر، 2 خلبان و 4 خدمه فوت کردند و پس از پيدا شدن جعبه سياه، افسردگي شديد كمك خلبان به عنوان عامل اين حادثه شناخته شد.

میلاد حجت‌الاسلامی خبرنگار خبرگزاري تسنیم و حسین جوادی خبرنگار روزنامه وطن امروز که برای پوشش دیدارهای تدارکاتی تیم ملی ایران با شیلی در اتریش و سوئد در استکهلم و همچنین پوشش خبری دیدار دو تیم بارسلونا - رئال مادرید به بارسلونا سفر کرده بودند در اين سقوط جان باختند.

همچنين هواپیمای ایرباس A320 کانادا در شهر هالیفاکس در کانادا، هنگام فرود دچار سانحه شد و ۲۵ نفر از مسافران مجروح شده و به بیمارستان منتقل شدند.

در حادثه‌اي دريايي نيز در پی غرق شدن یک کشتی در شرق روسیه که شب گذشته به وقوع پیوست، دست کم 54 دریانورد جان خود را از دست دادند و 15 نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند.

تصادفات جاده‌اي در نوروز كه هر ساله منجر به كشته و زخمي شدن تعداد قابل توجهي از هموطنان مي‌شود، امسال هم در جاده‌هاي كشور كه در اغلب اوقات خيس و لغزنده گزارش مي‌شدند، خودنمايي كرد. واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل زائران ايراني در بغداد و زخمی شدن ۲۰ زائر ایرانی نيز از حوادث جاده‌اي بود كه جان ايرانيان در خارج ايران را تهديد كرد.

اما مهمترين حادثه پايتخت در نخستين روزهاي سال 94، ريزش ساختمان تجاری با بیش از ۱۲۰ واحد تولیدی و مغازه در تقاطع خیابان جمهوری و لاله زار تهران بود.

تگرگ شديد در تهران، گرفتار شدن 7 نفر در پي سقوط بهمن در دره فرحزاد، سيل و توفان خسارت‌بار در استان قزوین كه منجر به مجروح شدن ده‌ها هموطن شد، سیل و طوفان‌های خسات‌بار در خوزستان و شهادت سه مأمور نيروي انتظامي در استان خوزستان از جمله حوادث نوروزي بود.

  • كي‌روش؛ از ممنوع‌الخروجي تا خداحافظي

تیم ملی فوتبال ایران صبح شنبه اول فروردین بدون کارلوس کی‌روش راهی اردوی تدارکاتی اتریش شد و کی‌روش که اعلام کرد بعد از اردوی اتریش از مربیگری تیم ملی کناره‌گیری خواهد کرد، در فرودگاه امام خمینی (ره) هنگام عزیمت تیم ملی به این کشور متوجه شد که به دلیل بدهی مالیاتی ممنوع‌الخروج شده است.

دوم فروردين ماه اعلام شد كه مشکل ممنوع‌الخروجی کی روش حل شده است و او سوم فروردين به تیم ملی در اتریش ملحق می‌شود. کی‌روش در آستانه عزيمت به اتريش، ممنوع‌الخروج شدن خود را یک شرم داخلی و بین‌المللی توصيف كرد و پس از دو بازی دوستانه مقابل شیلی و سوئد اعلام كرد كه نیمکت تیم ملی را ترک خواهد کرد.

او از عدم تمایلش برای ادامه همکاری با ایران خبر داد و با بیان اینکه بازی با سوئد آخرین باری است که روی نیمکت تیم ملی ایران می‌نشیند، گفت: بارها گفته‌ام دلم می‌خواهد بمانم اما باید بروم تا مسئولان تازه فدراسیون دست‌شان برای تصمیم‌گیری باز باشد.

  • نوروز و انتخابات

دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري در ضمن پيام نوروزي خود، به يادآوري برگزاري دو انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري در سال 94 پرداخت و گفت: «سال جدید، سال انتخابات است باید فضای بهتری را برای فعالیت احزاب بوجود آوریم، آستانه تحمل را بالاتر ببریم، سربلندی این ملت را به رخ بدخواهان بکشیم. به همه نشان دهیم که افکار مختلف را ما تحمل می‌کنیم. دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را بوجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بوجود آورد و این کار با همکاری یکدیگر امکان‌پذیر است».

وزارت کشور نيز در نوروز 94 نخستین اطلاعیه خود در خصوص انتخابات مجلس خبرگان رهبري را صادر و در خصوص زمان‌بندي ايين انتخابات اعلام كرد: «ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از روز پنج‌شنبه بیست و ششم آذر ماه نود و چهار آغاز و تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه دوم دی ماه نود و چهار به مدت 7 روز ادامه خواهد داشت و اخذ رأی در روز جمعه مورخ هفتم اسفند ماه نود و چهار به عمل خواهد آمد».

همچنين همزمان با تعطيلات نوروزي، اولين چهره‌اي كه به طور قاطع كانديداتوري خود در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را اعلام كرد، سيد محمد غرضي از كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري گذشته بود.

در خبری دیگر، محمدو بوهاری مسلمان، نامزد حزب کنگره ترقی‌خواه انتخابات رياست جمهوري نيجريه و مهمترین رقیب سیاسی گودلاک جاناتان رییس جمهور سابق نیجریه، که مسلمانان این کشور غالبا طرفداران او محسوب می‌شوند، در انتخابات ریاست جمهوری نیجریه به پیروزی رسید.

نام تد کروز (Ted Cruz) سناتور ۴۴ ساله و جمهوری خواه ایالت تگزاس كه از حمایت راست‌های افراطی در جنبش تی پارتی برخوردار است هم برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا مطرح شد.

ديويد كامرون نخست وزیر انگلیس نیز با اعلام انحلال پارلمان انگلیس گفت، انتخابات پارلمانی این کشور روز هفتم ماه مه ( ۱۷ اردیبهشت) برگزار خواهند شد.

  • ترور

۲۱ تونسی و توریست‌هایی از کشورهای بریتانیا، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و کلمبیا در حمله مردان مسلح به موزه باردو در تونس کشته شدند كه در نتيجه آن هزاران نفر در پایتخت تونس در مخالفت با تروریسم به خیابان‌ها آمدند و یاد قربانیان حمله به موزه ملی تونس را گرامی داشتند.

همچنين جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» اعلام کرد «یحیی حورانی» یکی از اعضایش در اردوگاه فلسطینی «یرموک» واقع در سوریه ترور شده است. حورانی در بیمارستان فلسطین در اردوگاه یرموک و به منظور کمک‌های انسانی و امدادرسانی مشغول بوده است.

در خبری دیگر، افراد مسلح وابسته به جبهه آزادی‌بخش انقلابی خلق ترکیه، «مهمت سلیم»، دادستان استانبول را در دفتر کارش به گروگان گرفته و در حالي كه پلیس 6 ساعت با گروگان‌گیران مذاکره می‌کند اما صدای تیراندازی از داخل ساختمان به گوش مي‌رسد. رئیس بیمارستان محل مداوای دادستان استانبول اعلام کرد که وی به هنگام پذیرش در بیمارستان، فوت کرده بوده است.

  • اعلام شده‌ها

علاوه بر اينكه دستگاه‌هاي مسئول نسبت به ارائه مستمر آمار و اطلاعات مربوط به وضعيت راه‌ها، اطلاعات سفر، شرايط جوي، خدمات امدادي و اطلاعات كاربردي سفر در طول تعطيلات اقدام كردند، موارد ديگري نيز اعلام شد؛ اعم از نرخ دیه سال ۹۴، شرايط و تاریخ شروع ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نحوه اعمال سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۹۴و برنامه بازی‌های المپیک 2016.

  • آزاد شده‌ها

تکریت آزاد شد. حیدر العبادی نخست وزیر عراق با اعلام آزادی کامل شهر تکریت، از اهتزاز پرچم عراق بر فراز ساختمان استانداری خبر داد. شهر تکریت، زادگاه صدام، دیکتاتور معدوم عراق در ژوئن 2014 میلادی به تصرف داعش درآمد.

همچنين تل‌آویو دارایی‌های بلوکه شده تشکیلات خودگردان را آزاد کرد و نخست وزیر رژیم صهیونیستی سرانجام پس از چند ماه، با آزادی دارایی‌های بلوکه شده تشکیلات خودگردان فلسطین موافقت کرد.

  • گزارش سفر به ژاپن

همشهري آنلاين در تعطيلات نوروز، گزارش سفر علي كدخدازاده روزنامه‌نگار به ژاپن را داشت كه به روايتي از وضعيت فرهنگي اجتماعي و آداب و رسوم مردم اين سرزمين مي‌پرداخت و از غذا و آداب تشريفات تا موزه‌ها، جشنواره‌هاي فرهنگي، حمل و نقل، هويت شهري و ... اين كشور را مرور مي‌كرد.

  • با مجله‌هاي سينما در همشهري آنلاين

دكتر مهدي تهراني نيز در تعطيلات نوروزي در ادامه معرفي سينماي جهان و ايران، تكميل مجله سينماي جهان همشهري آنلاين و مجله تاريخچه سينماي ايران را ادامه داد. تهراني همچنين بررسي تئاتر ايران در سال 93 و تجزيه و تحليل گالري‌هاي نقاشي را در دستور كار داشت.

دكتر علي ملائكه و امير زنده‌رود از ديگر اعضاي تحريريه همشهري آنلاين نيز اين روزها صفحات سلامت و ارتباطات را بروز كرده و ديگر اعضاي تحريريه هم اخبار و گزارش‌هاي خود را از طريق پنل ارسال كردند. البته ايام عيد با خبرهاي عمومي متناسب با اين روزها از تغذيه و سلامت گرفته تا اعلام وضعيت جوي و راه‌ها، ممنوعيت‌ها و محدوديت‌هاي ترافيكي و ... هم مانند هميشه همراه بود؛ با اين انگيزه كه هموطنان با آگاهي بيشتر و راحت‌تر تعطيلات را سپري كنند.

به هر حال عید ما به 24 در 7 گذشت؛ امیدواریم نوروز شما «خوش» گذشته باشد.

کد خبر 291046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha